Gå til innhold

gps autotrac


Gjest

Anbefalte innlegg

Lurte på om det er noen her som bruker gps og autostyring av traktor til jorbearbeiding, sprøyting og lignende? fungerer det bra? hvordan gjør dere det i praksis?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte på om det er noen her som bruker gps og autostyring av traktor til jorbearbeiding, sprøyting og lignende? fungerer det bra? hvordan gjør dere det i praksis?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til å høre synspunkter på dette temaet om gps/autostyring, men for midt tilfelle er det Trimle EZ-guide/Steer som er aktuelt da jeg kjører NH. Fint om noen her har kjennskap til det systemet og kan dele sine erfaringer her.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MFgutn_1

hmm, hadde vore tøft om nabo hadde kjøpt seg JD 8530 men valde ikkje gps på grunn av prisen, å kome på besøk med MF 165 med gps,og autostyring.

\&quot\;eg fekk råd til alt\&quot\;.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som jeg og min far handlet ny JD ble det vudert. Pga at min far har nakkeproblemer og snakk om å tjene kroner og ører på det. Men det ble litt dyrt, og får heller se det litt ann senere. De kunne heller ikke si hvor godt det fungerte kontra pris. Men legg igjen en tilbake mld etter du har prøvd det Rune : )
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nytten av gps i stort sett alle typer markarbeide. 40.000 er jo en god slant med penger. Trimble koster jo \&quot\;kun\&quot\; 17.000 og er dermed en billigere inngangsbillett til gps, Gjelder kun en ren styreguide, vet ikke hva autostyringen (friksjonsjulet) koster.

 

Forskjell på nøyaktighet GreenStar vs Trimble?

Kjøring i nærhet til skog, bakker evt fjell mm.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TG. NH har autostyring på sin T8050 som er koblet direkte til styringen, altså du trenger ikke dette friksjonshjulet mm. Regner da også med at samme systemet leveres til Magnum.

Rune: Har ikke problem med å sette inn en GreenStar i min NH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Trimble sin EZ guide plus (den til 17.000,-). Den er ikke værst men for å få best nøyaktighet kreves det at du hele tida sitter og ser på diodene som lyser ettersom hvilken vei du skal styre. Kan ikke se mye på andre ting, da er du fort på utur. Fungere f.eks. greit til gjødsling av eng så lenge du bare starter og stopper sprederen. Kan også kjøre på natta!

 

Den kompanserer ikke for sidehelling og det kan være litt kinki. Særlig hvis man kjører på hompete jorde. Koster ca 40.000,- for en motor som monteres på rattet og drar dette rundt. Da følger det også med en boks som kompanserer for sidehelling.

 

Nøyaktigheten med denna antenna jeg har er ±30 cm. Kan kjøpes mer nøyaktige antenne men jeg trur ikke du klare å styre mer nøyaktig. Da må du kjøpe med motor.

 

Kjører man nær skogen kan man fort miste noen satelitter eller korrigeringssignalet. Da blir det unøyaktig. Men så fort vendeteigen er unnagjort er det ikke noe stort problem. Har ikke så stor erfaring med fjell, men bakker er ikke noe problem.

 

Man kan også få gps med navigering til håndholdt PC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så i praksis hvis man har full pakke gps og autostyring så kan man bare legge inn skifte på jorde tut å kjør å lese avisa?(i teorien da)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen er dyr ja, og er selv i tvil om man vil tjene d inn. hadde vært interessant om noen visste hvor stort areal man måtte kjøre på får å komme i nærheten av å tjene gps`en inn-

sparer jo en del diesel-som stadig blir dyrere, tid, såfrø, gjødsel etc.

Så på Agritechnica at CNH hadde flere typer styreguidesystemer/displayer, hvor den som selges i Norge pr. idag var den enkleste.

Nøyaktighet på 25-30 cm er litt for mye etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

chester i montana us ligger matsonfarm trur den er på 40000da (korndrift) der har/blir gps teknikk utprøvd/utvikle da de begynte på slutten av 80 tallet med utviklinga var det i samarbeid med forsvaret det brukes gps i alle ledd :så mengde, gjødelmengde, såmaskina hadde også 3 typer fullgjødsel datan styrte ut mengde og slag i fart.Sprøyta gikk også på gps,og treskerne sto for registrering,allt kunne også posisjon styres på auto.Hos døm så gikk det like mye gjødsel som før men det varierte ifra ingenting til det dobelte ifra normalen det gikk litt mindre såkorn en normalen.Da det gjalt styre delen syntes de at merking av stor stein var største fordelen slik at stein plukking kunne gjøres etter såinga og enkelt å finne igjen på reelle jorder. Det var veldig imponerende men det er jo sparte driftsutgifter som disel,gjødsel, plantvern,kansje økt avling{kvalitet samt tid (om du er dårlig traktorsjåfør)som betaler slik teknikk så det er vel bare å regne for seg sjøl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune: En ting jeg lurer på. Hva er det du skal bruke det til? Mye entrepenør arbeid, eller har du en stor gard? Hva slaks arbeid å?

 

En ting som TG sier, at man må legg inn for hver kunde, men man kan vel lagre de. Men så er det å få samme enga neste år igjen. Fordi jeg går ut i fra at man må legge inn arealet?

 

Utrolig fint system dette, men det blir fort dyrt på flere traktorer. Noe man må gjøre da. Entrepenører har jo flere traktorer i sving samtidig og det har også en bonde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man ikke legger inn hvert jorde man skal kjøre på i dataterminalen, så vil man jo få glede av å kunne styre etter lysdioder/aut. styring, slik at man unngår å kjøre med unødvendig overlapping.

Og som skrevet tidligere her, så vil jo det gi lettere jobb for sjåfør i enhver oppgave som blir utført på jordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Jeg skreiv bacheloroppgave om \&quot\;Presisjonssystemer i jordbruket\&quot\; på Blæstad i vår - og en god del av den oppgava vi skreiv var om autostyring / styreassistanse. Det var en ren økonomisk vurdering, på bakgrunn av agronomiske fordeler, samt tidsbesparelse. Det vi kom ut med som lønnsomt var en GPS-guide, a\'la LH Agro CenterLine (pris knapt 20.000 kr). Begynte du å legge enda mer penger i potten en dette må du ha en anseelig mengde dekar å fordele kostnadene på. (Største areal vi regna på var 2000 dekar i planteproduksjon.) Uansett sier jeg ikke at dette er bortkasta, man skal ikke undervurdere de effektene som er vanskelig økonomisk målbare, som komfort for føreren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte en greenstar 2 pro i vår. touchscreen og fargeskjerm, den er helt fantastisk. kjøpte ikke autostyring da det kostet nesten 60 tusen ekstra, da hadde det blitt godt over hundre tilsammen.. bruker den til sprøyting med 24 m sprøyte, så hvis en trekker ifra 17000 som skum-markør koster så syns jeg virkelig ikke den var så ille i pris med tanke på bruksområde. kun fantasien setter grenser!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket FK sitt rekjlameblad \&quot\;akkurat nå\&quot\;. Der hadde de tilbud på både manuell og aut.track. Men så til min forskrekkelse at hvis man skulle kjøpe komplett gps autotrsck så må man bytte ut rattet med et JD-ratt med Hjort i midten. Og da bli det litt uaktuelt for min del å kjøpe denne da det ikke vil se så bra ut med en hjort i rattet og blått panser.

Even: Vet du hvor mye antennem til Trimble

som er +/- 5/10 cm nøyaktig koster i forhold til den du har pr. idag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vei ut nå, men. Det ser ut på bildet i bladet (du finner det på fk.no) at skal du ha JD sin autotrack på et annet traktormerke, så må det et spesial ratt til. Ser ut til at det i nedkant av rattstammen sitter en liten el-motor skjult under et konsoll.Bildet er fra en NH TM.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var oppklarende Rune. Skal sjekke sida, men på bildet i FK bladet så var det JD ratt på NH, men kan jo hende at sjåføren var svært nærsynt..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korreksjon: Skreiv i mitt innlegg 18.12 at det kosta 40.000,- for motor og sidehellingskompensasjon til EZ-Guide Plus. Det koster \&quot\;bare\&quot\; 27.500,- på eggendata.no.

 

Magne: Det koster 38.900,- for ei antenne med ±5-10cm nøyaktighet. Da må du abonnere på korreksjonssignaler fra Omnistar HP eller VBS i tillegg. Veit ikke hva det koster. Veit heller ikke hvilket avslag du får i prisen når du ikke tar med standard antenna til EZ-Guide Plus.

 

Hva er nøyaktigheten for greenstar med og uten autostyring? Må vel ha et abonnement her også hvis nøyaktigheten er under 10 cm? Noen som veit hva det eventuelt koster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune:er veldig fornøyd med utstyret. ja, det er fullt mulig med korreksjon for svinger med sleperedskap. har ikke lagt inn kart, men når man kjører en runde rundt jordet med gps aktiv lagrer man skifter(feks areal) så det er litt jobb den første sesongen med å legge inn skiftenavn og navn på kunder ol ved leiekjøring. kan også legge inn det meste av dokumentasjon som feks, vær, vind , temp, hva slags plvernmiddel, vannmengde osv osv. det eneste problemet med dette er at det ikke finnes noe dataprogram her i landet som kommuniserer med G2PRO eller john deere gps generelt. selgeren jeg kjøpte av mente at det kunne komme, ihvertfall til farmworks eller hva det heter. hjelper derfor lite for meg som kjører med skifteplan. men har finni ut at en lomme pc som jeg overfører til skifteplan med fungerer utrolig bra. lykke til med gps\'en!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...