Gå til innhold

Frontslåmaskin ?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei. I fjor sommer hadde jeg en 3,5 m class på demo. Jeg syns den var veldig bra. Lett og oversiktlig maskin,med hydraulisk innstilling av marktrykk. Har ingen annen erfaring med frontmaskin,har selv slep. Skal ha meg en frontmaskin en vakker dag,trur det da vil stå mellom claas og krone.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hårek_1

Hei.

har en claas 3050(?) frontmaskin og en jf-stoll 3205 gx, trur det er det de heter!

begge 2 slår fint og krever ikke altfor mye hester, men ville målt bredda på traktoren bak, min er 260cm og i svinger så er 3,2 stoll i smaleste laget men går helt greit.

men har og en jf-stoll side/trepunktsmontert og en taarup 3,2m sleper og vil si at taarup er den maskin jeg er mest fornøyd med. slått ca 45.000mål og byttet et lager og to o-ringer.

hvis jeg skulle kjøpt ny frontmaskin ville jeg nok gått for kverneland/taarup.

Ellers så ser pøttinger sin maskin ganske bra ut.

tenker du å kjøpre ny eller brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en pøttinger 3,5 meter lettdrevet med fin balanse og rolig gange. Godt og bevegelig oppheng som fjerer lett unna hindringer og som ikke er stort og ruvende, men gir fin oversikt da det ikke stikker utenfor eller over panser ved frontmontering. Bruker min bakovervendt på Valtra twin track.

Leveres med 540, 750 eller 1000 omdreininger på kraftuttaket så her kan du gire maskina opp og spare diesel hvis du kjører med vanlig 1000 o/min foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

Vi kjøpte Claas 3100FC i fjor og har da brukt den en sesong. Har bare erfaring med denne frontmaskinen og kan derfor ikke uttale meg om de andre.

Den virker for meg veldig solid så jeg tror den tåler en del. Ellers så har den et relativt lite tårn fremme slik at sikten er god og den kan kjøres på 850 o/min uten at det går ut over slåttekvaliteten.

Det er også en annen forskjell på denne og enkelte andre og det er at du bruker trekkstengene til å løfte med, du har altså ikke en egen løfte sylinder. Og i bruk så henger den i fjærer som er festet fremme i traktoren.

Det er sikkert fordeler og ulemper med begge systemene men dette har fungert fint for oss til nå. Vekta er ca 1050 tror jeg og tilsvarende Kuhn (3,1m) er ca 1290 så mulig en sparer litt vekt med dette systemet.

 

 

Mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...