Guest Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 skal kjøpe meg traktor. har sett på en Massey Ferguson 372, 1991mod. det er en traktor som en kjenning av meg skal selge, så jeg har kjørt den mye. men lurer på om dette er en grei traktor? er gir og hydraulikk bra på disse? det er 12-12 vende gir på denne. den har gått 2700timer. 2wd med laster. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mf_power_1 Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 skal kjøpe meg traktor. har sett på en Massey Ferguson 372, 1991mod. det er en traktor som en kjenning av meg skal selge, så jeg har kjørt den mye. men lurer på om dette er en grei traktor? er gir og hydraulikk bra på disse? det er 12-12 vende gir på denne. den har gått 2700timer. 2wd med laster. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Er fjøra i girkassen bytta? Dette er en gjenganger.. Ellers er det jo rust på dørene et kjent fenomen. Sjekk forakselen for slitasje, om den har gått mye med laster. Ellers er jo hydraulikken gammeldags ferguson.. Fungerer OK, men har dårlig kapasitet.. Lykke til! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mf_power_1 Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 fjør i girkassen? er det noe som bør byttes ofte? og hva er meningen med den? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 Hva som er meninga med fjæra er jeg usikker på, men jeg har forstått det slik at det var en løsning som var for dårlig konstruert opprinnelig, og (forhåpentligvis) ble bytta ut med en ny og sterkere del. Er den byttet/bygget om, så skal det ikke behøve å byttes senere, det er ikke snakk om en slitedel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 Har en slik en selv med 4WD, 1992 mod. Siden du selv har kjørt den mye vet du også sikkert en del om hva som har blitt reparert osv. Selv har jeg vært plaget med noen småfeil. De har kommet jevnt og trutt og traktoren har aldri vært feilfri mer enn 1 år av gangen. Startmotor og toppakning er byttet på 3700 timer. Problemer med kondens om vinteren da dieseltanken er over motoren. Dieselen varmes opp og kjøles ned og kondens og rim oppstår som fører til stans etter hvert på vinteren. Løses enkelt med kondensfjerner da. Sjekk også at glassfibertaket er helt og uten sprekker. Ellers regner med at gearspaken er på høyreside på denne? Tror det kom på disse i -91. Den er også litt treg å starte om vinteren selv med termostart. Kan kinne den i gang på 6-7 minus, men kaldere enn det og den starter ikke uten motorvarmer, men det har du sikkert erfart selv. Motoren bruker litt olje, men etter at jeg gikk over til syntetisk har oljeforbruket minket en del. Den berømte fjæra har jeg ikke hatt problemer med, men vi har heller ikke hatt traktoren mer en fra 3200-4200 timer. Regner med den da er byttet. Det jeg egentlig savner er hurtiggear og flere hydraulikkuttak bak. Mer startvillighet om vinteren og kanskje litt flere hk er heller ikke å forakte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mf_power_1 Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 er det ingen som kan forklare hva den fjæra i gir kassen er til? og hvorfor er dette en svakhet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 6330_1 Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 Ser at Hugo bruker syntetisk olje, jeg trodde den var tynnere og dermed lakk letter ut...? Jeg har en 1993 modell 372, synes det er en genial traktor til sitt bruk. Skifter olje en gang i året og bruker shell haravella 10/30 kombiolje som funker bra. Har skifte diesel tanken, da ett belegg inni tanken løsnet og laget kluss i systemet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 Fjør i gearkassa. Høres ut til at det er den \"\;berømlige\"\; fjøra som finnes på 4000-serien, var ikke klar over at den også fantes på 300-serien (300-serien var forgjenger til 4000-serien) Dette er den minste, men dyreste feilen på 4000-serien: når den ryker kan man kun geare ned på lavgear, traktoren må klyves og gearkassa opp. Fjøra koster ca 20 kr, men jobben er dyr. Blir satt i en Heavy Duty-fjær som forhåpentligvis holder traktorens liv ut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted April 13, 2010 Share Posted April 13, 2010 Den syntetiske oljen tåler varme bedre. Det er 10W-40 olje mens universaloljen er 10W-30. Beholder viskositeten litt høyere opp på temperaturskalaen. Jeg bytta til syntetisk for å hjelpe på startegenskapene på vinteren. Den syntetiske oljen flyter lettere når det er kaldt,og jeg får høyere turtall og lettere start når jeg kinner motoren igang. Det lavere oljeforbruket var en positiv bieffekt. Trodde selv også at oljeforbruket ville være som før eller kanskje gå litt opp. Det positive med traktoren i mine øyne er at den er lav, kort og lett. Bruker den mest til jordbruk (småbruk med korn)og brøyting av gårdsplassen/-veien. Av større mekaniske ting har jeg ikke hatt problemer annet en bytte av toppakning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted May 22, 2010 Share Posted May 22, 2010 hei, jeg har en mf 382 94.mod.der er denne berømte fjære godt i stykker, men har en annet problem. hver gang vi har den i gang så går den ca 30 min, så bare stopper den helt opp. får å få den i gang igjen så må vi lufte hele diesel systemet. og vi har både skiftet alt av filter, overhalet fødepumpen og skiftet alt av slanger. og nå så lurer jeg på hva det er som kan være galt, så jeg håper på å få noe svar av noen som kan noe om dette. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tracker_1 Posted May 22, 2010 Share Posted May 22, 2010 Kan være tanklokket som tetter for godt, slik at det blir vakuum på tanken. Prøv å kjør uten en stund å se om den går da. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted May 22, 2010 Share Posted May 22, 2010 vi har prøvd det også men traktoren bare fortsetter på samme visset uansett, men forige eiger har stilt opp turtalt på motoren, kan det ha noe å si??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted May 22, 2010 Share Posted May 22, 2010 Eit lakk/grunninglag innvendig i tanken som vil gå i oppløysing,og tetter silen i tanken. Sjekk det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest alutrac_1 Posted May 22, 2010 Share Posted May 22, 2010 fjern stoppekranen før fødepumpen og erstatt den med en 90 gr med slangenippel på ene siden ,og svivel pluss nippel mot fødepumpa pa andre ,og du er kvitt problemet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 6330_1 Posted June 6, 2010 Share Posted June 6, 2010 Hei, jeg skiftet olje og filtre på min 372, motorolje filteret kostet 116, hydraulikkolje filteret kostet 814. De ser nesten helt like ut, hva er inni hydraulikk filteret siden det er 8 ganger så dyrt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.