Gå til innhold

diff.sperre valmet 6400


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym

Ælle \&quot\;store\&quot\; Valmet, det vil si 505-905, og Mezzo - Hitech osv har lamellsperre bak som er el-hydraulikk betjent. Den har fordelen av at den kan kobles inn, og itte minst UT IGJEN under kjøring uten å skade tenner. Dessuten blir det mindre risk for skade på sluttdrev o.l. fordi sperra vil gi seg ved ekstreme påkjenninger. Er sperra for svak så er det en fordel å måle trykket på den, det kan være for lavt og da risikerer du også havari på hurtiggear el PTO kløtsj som får trykk fra samme kretsen.

Prøv om det er forskjell på sperra med PTO av el på, og med hurtiggear i ulike trinn. 4WD regner jeg med er på når du har på sperra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Du kan ha en litt slitt oljepumpe, en litt slitt sperre, og fleire små lekkasjer. Mange bekker små... Hvis sperra er dårligere når f.eks. PTO går så er det en oljelekkasje til PTO kløtsjen. Hvis sperra er svak når hurtiggearet står i \&quot\;2\&quot\; så er det lekkasje på lamellpakka til 2.trinnet.

Prøv også med både mye og lite gass.

For å teste detta skikkelig må du koble et max 40 bars manometer på et uttak på sida av girkassa innenfor venstre bakhjul. Så må traktoren være noenlunde varm, og du kjører motoren på halv gass og prøver alle funksjonene. Trykket skal være omtrent 18-19 bar uansett når du trykker på PTO, sperre, hurtiggear eller 4wd. Har du forresten 2 eller 3 trinn på hurtiggearet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
De eldste Valmet har sperre som går ut og så inn igjen når du bremser. De litt nyere har sperre som må aktiviseres på nytt etter bremsing.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...