Gå til innhold

jd 6430 vs. fendt 412


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp. Skal kjøpe en av disse to, men er usikker på hvem jeg skal velge.

Jd skal ha autopowr og fendt`n vario. Begge er utstyrt med hytte fjæring og front aksel fjæring.

Bruken vil hovedsaklig være korn produksjon med hovedvekt på pløying og såing. Har kjøpt ei ny Rapid med sloddeplanker og lurer på om disse har nok futt til å klare jobben tilfredstillende. Hjultype skal være 650 XeoBib bak/520 XeoBib fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger hjelp. Skal kjøpe en av disse to, men er usikker på hvem jeg skal velge.

Jd skal ha autopowr og fendt`n vario. Begge er utstyrt med hytte fjæring og front aksel fjæring.

Bruken vil hovedsaklig være korn produksjon med hovedvekt på pløying og såing. Har kjøpt ei ny Rapid med sloddeplanker og lurer på om disse har nok futt til å klare jobben tilfredstillende. Hjultype skal være 650 XeoBib bak/520 XeoBib fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoe du kommer ganske likt ut med det totaløkonomisk med di to traktorene.Jd rimeligere i innkjøp bra bruktverdi og relativt kave vedlikeholdskostnader og brennstofforbrug.Fendt høy pris men ekstremt høy annenhåndsverdi meget lave særvicekostnader od drivstofforbrug, spørsmålet du må stille deg er følgende hvil den prisdiffferansen svare seg med en lavere vedlikeholdskostnad og etterhåndsverdi på fendten kontra jd.Jeg tror personelig ikke det husk att mellomlegget på di to traktorene skall kapitaliseres på en rente på ca 6,5%, så kommerann på hvor stor differansen er da og hvor stor forskjell det er på drivstoffforbruket på disse to grønne. til rapiden går ut i fra det er en tremeter? er det skåler på den eller bare sloddeplanker så du skall kjøre i pløyd jord? hvis ja så klarer du deg lenge med slike traktorer men på rapidmaskiner kan du kjøre store hastigheter 10-20 km i timen så da blir det traktorens trekkraft som begrenser kapasiteten så hvis du tror du kommer til å ha mye såing fremover så er det kanskje lurt å gå opp i en klasse kontra kjøpe ei såmaskin til, med såpas bra dekk får du brukt mye av trekkraften også. lykke tilps en siste ting er eik eller fk nærmest og hvem har best særvice av dem i ditt distrikt vil jo og spille inn en traktor som står midt i onna er ikke værdt mye!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig som Junkari sier at fendt ligger på en mye høyere pris, men du må se på annenhåndsverdien ved å eie Fendt. Har sjøl en Fendt 818 04 Modell har gått 5200 timer og vet ikke nøyaktig hvor mye jeg får igjen ved bytte denne nå kanskje 400 - 500 000 kr. Jeg byttet inn en jd 6410 som hadde gått 10 000 timer ifjor og kjøpte til meg en nye 6520 da fikk jeg 285 000 for 6410 hadde også en selger fra Felleskjøpet til gi pris på min 02 jd 6610 den lå da på 270 000 kr har da Jd laster og selgern mente at jd laster trakk ned prisen pågrunn av dårlig lakk og skjevhet i laster pågrunn av hardt bruk.

 

Om forhandlerene ville jeg nok valgt Fk foran Eik pågrunn av service og pris. Men hvor stor rapid har du kjøpt deg?

 

jeg kjører 6m Rapid med sloddeplanker og på en Jd 7710 som jeg har skrudd til 230 hk klarer holde 10-14 km på jevnt terreng men kjem bakkene sliter den litt mer.

Men hadde en rapid 300c som jeg sådde med en Jd 6410 ingen problem det asså. Men skal du bruke traktoren mye til transport vil jeg anbefale deg Fendt som er fantastisk til kjøre på vegen og med sin trinnløs transmisjon er den riktig innstilt til vær eneste arbeidsoppgave som er utrolig fint.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode råd, jeg har virkelig vært i tvil om hva jeg skal velge, hyttekomforten i jd er noe bedre og at det mangler klimakontroll på fendtn er slett ikke bra, men etter nøye vurderinger med kompiser og med dere heller jeg mot Fendt. Fendt er dyrere skriver dere, men faktum er at jeg har fått et kjempe tilbud på fendt`n, den er rimeligere enn jd. Er det fk som er for grådig?

Jeg tror selgeren på fk er sikker på at jeg skal velge jd fordi jeg er en god kunde-dumt av han.

D bli fent ferr faa`n.

Jeg ble invitert med til Mannheim forrige år på egen regning selfølgelig, ok tur. Fk = grådig.

Har fått tilbud om tur til fendt fabrikken nå, der alt er dekt. Æ trur d bli ein tur te knakk-wurst und bier land æ. Hiv å hei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pass så du ikkje blir lurt. VIss du får gratis tur t utlandet set vel eik krav om at dei skal låna traktoren din for demostrasjon til andre bønder? såg ein plas at det var eit krav om noko slikt å u fekk gratis tur...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DA for du gjøre som en jeg kjenner, han sjenka valtra selgeren og endte opp med ett kjempetilbud på en 8100 med vendbar førerplass. er noen år siden.. dette. Men er nye fendten også 40 km?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo sant.

viss han ikke er klar over det, så kan det jo vere greit å informere. Men eik sende nettopp ut info om referansetraktorar på fendt. du fekk avslag viss du stilte traktoren til disp. når dei ville. kanskej dette ikkje er kome godt nok fram hjå traktorkjøperen her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er prisen på fendten og hvor mange hk er det i den? Trodde i utgangspunktet at en 6430 var for liten både i hester og tyngde til en tre meter rapid men det kommer jo ann på hvor bratt det er. Jeg kjører med en Novacombi 3m som går letere på direktesåing enn en rapid og i bakkene er 150 hk egentlig litt lite, kommer ned i 7-8 km/t. Og det å ha for lite hester er ergelig, men du har kansje tenkt å justere den opp litt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Erfaringene mine stammer fra en 6420S med tremeters Rapid bak, og det skal være VELDIG bratt at traktoren blir for lett. (Så bratt at det er generelt ubehagelig og småskummelt å kjøre Hillmaster-tresker på tvers av bakken, noen fallprosent har jeg ikke å referere til).

 

Den aktuelle traktoren går med tvilling, 2 ganger 460/85 R38 og Rapiden har mellompakker. Denne blir selvsagt løfta klar for å få mest mulig vekt på traktoren i de bratteste bakkene.

 

Noe dårligere er nok ikke Fendten med tanke på å få kreftene ned i jorda, da den vel ikke er lettere enn den med de gule felgene?

 

Det er i alle fall nok kraft i begge, og i utgangspunktet tyngde nok - så jeg mener trådstarter gjør helt rett i å kjøpe en traktor av denne størrelsen. Er alt for mange som kjøper for stor traktor \&quot\;for å ha litt å gå på\&quot\;, i alle fall er det så de sier :) Men for all del - så lenge du innrømmer det mener jeg det er helt legitimt å si at \&quot\;traktoren er kanskje i største laget, men så er det morro og da\&quot\;. Bare ikke gjem dere under vikarierende argumenter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt oppdatert på mod/hk på jd og fendt men trodde jd 6430 hadde rundt 120 hk og jeg kan ikke skjønne at det skal holde i massevis til en tre meters rapid hvis det da ikke er helt flat, selfølgelig går det greit men å holde god fart i oppoverbakken på direktesåing tror jeg ikke noe på.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært igjennom noe av det samme,Fendt 412 eller JD 6430,har hatt fendt i over 20år men i forrige uke kom min John 6430 pga at fendt,en ikke er verdt 230 lapper ekstra.Har hatt begge på prøve og det er jammen meg ikke store forskjellen på de to
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt mye rapid 3m med system disc på min 716 tms, og den er hverken for sterk eller tung! synes fendten er en knakende god traktor, både til vei, åker og brøyting. Kompakt. Både i utstrekning og godt sammenskrudd. Målte dieselforbruket på snøfresing med dalen 2010, kun fresing ikke veikjøring., til 8,65 per time. målt på shell pumpe, tung fresing blant annet etter høvel, brukbart?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvodan kan det ha seg at han som startet denne diskusjonen får en fendt biligere enn en jd når \&quot\;ola\&quot\; mener det er 230 tusen i forskjell. mente også at fendt er dyrere men...

 

Er det rundt 160 hester i 716`n din Franz? Mener at det er mer passe til en så tung og krevende redskap som en rapid.Hvis det da ikke som sagt mange ganger før er padde flat der han skal kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemmer at det er ca 160 hester i 716 ja. og ville ikke anbefalt noe mindre trekkmaskin til rapid hvis du skal utnytte rapidens evner til å bearbeide jorda. behøver i overkant av 10 km per time spør du meg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Da sier vi vel det da, at det ikke går å kjøre Rapid på en firer på drøye 130 hester... Hvorfor sitter dere og synser når det kommer noen og sier at \&quot\;jeg har prøvd, og det går helt fint - selv om det er bakkete der jeg har kjørt\&quot\;?

 

Til trådstarter\; etter min mening er disse to traktorene tilstrekkelige til den jobben du beskriver. Så klart kan du ikke bearbeide jord ned til full pløyedybde med Rapiden - men da blir nok en dobbelt så stor traktor fort veik og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser innleget mitt vegard så sier jeg jo nettopp at det går greit men av erfaring vet jeg at det går mye bedre med mere hester og litt mer tyngde.

En orginal 6430 har vel ikke drøye 130 hester, jeg snakker da ikke om med efektstyring for det får du jo ingen nytte av ved såing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest kvegard

Hvordan får 2 forskjellige kunder til så forskjellige priser?

 

En sier fendten er billigere en John Deereen og en annen en sier Fendten er 230 000 dyrere enn John Deereen. Dette er jo store forskjeller. Du klarer aldri å tjene inn 230 000 i pris deferanse. Jeg er en JD mann, men åpen for alt. Det er ikke så stor forskjell på JD og Fendt. Hytte komforen er bedre på JD, men Gir kassa er en smule bedre på Fendt. Går opp i opp.

 

Men MF er jo en mer kompakt traktor enn Fendt. Vudere dere ikke den? Får vel ikke den i denne effekt klassen med trinnløs. Men med Kassa og bakendenen til fendt er jo den mye trivelier i hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Hvordan får 2 forskjellige kunder til så forskjellige priser?

 

En sier fendten er billigere en John Deereen og en annen en sier Fendten er 230 000 dyrere enn John Deereen. Dette er jo store forskjeller. Du klarer aldri å tjene inn 230 000 i pris deferanse. Jeg er en JD mann, men åpen for alt. Det er ikke så stor forskjell på JD og Fendt. Hytte komforen er bedre på JD, men Gir kassa er en smule bedre på Fendt. Går opp i opp.

 

Men MF er jo en mer kompakt traktor enn Fendt. Vudere dere ikke den? Får vel ikke den i denne effekt klassen med trinnløs. Men med Kassa og bakendenen til fendt er jo den mye trivelier i hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Runar_1
med tanke på stor pris forskjell, ganske lik komfort og at begge er trinnlause ville eg kjøpt 6430. eg liker bedre auto powr enn vario og har og eit intrykk av at deere er meir landbruks traktor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
vurderer john deere 6430 eller fendt 412 på gården hjemme nå.... med samme type ekstrautstyr som hyttefjæring og framakselfjæring kom fendten på 50 000 mer... men gira på deeren er bare vanlig med clutsjknapp på girstanga... sykt, men virker som om jd blir forholdsvis dyrt etterhvert i forhold til komfort og allt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...