Gå til innhold

Import av Traktor fra UK


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg tenker på å evt importere en traktor fra UK.

Jeg var klar over at prisne var laver der. Men at det var så stor forskjell trodde jeg ikke. hadde hørt at en kunne spare opp til 100.000,- kr.

Men ser det er mer som, mellom 100 til 150 tusen å spare.

Jeg har en arbeidskollega som bor i Glasgow UK, En av de store forskjellene vi har funnet til nå, er en John Deere 2004 mod. Type 6420. Samme timer, samme utstyr. Helt like. Men UK prisen er mer enn 160-tusen under norsk pris. Pundet er selvfølgelig meget gunstig for øyeblikket.

Mange bedyrer prisene her med service apparatet rundt traktoren du velger etc. Det koster og det koster. Men de har da det samme i UK. SÅ er traktorer over,over priset her i Norge??

Jeg har jo mest lyst til å kjøpe her i Norge, for å støtte opp for næringslivet. Men det finnes grenser....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bard_1

Hei.

Jeg tenker på å evt importere en traktor fra UK.

Jeg var klar over at prisne var laver der. Men at det var så stor forskjell trodde jeg ikke. hadde hørt at en kunne spare opp til 100.000,- kr.

Men ser det er mer som, mellom 100 til 150 tusen å spare.

Jeg har en arbeidskollega som bor i Glasgow UK, En av de store forskjellene vi har funnet til nå, er en John Deere 2004 mod. Type 6420. Samme timer, samme utstyr. Helt like. Men UK prisen er mer enn 160-tusen under norsk pris. Pundet er selvfølgelig meget gunstig for øyeblikket.

Mange bedyrer prisene her med service apparatet rundt traktoren du velger etc. Det koster og det koster. Men de har da det samme i UK. SÅ er traktorer over,over priset her i Norge??

Jeg har jo mest lyst til å kjøpe her i Norge, for å støtte opp for næringslivet. Men det finnes grenser....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
hei, eg står i heilt same situasjonen som deg.. er personleg i mot import, er jo tross alt bonde å ønsker sterkt tollvern på matvarene vi produserer osv, MEN traktorene er jo produsert på samme fabrikk, dvs f.eks john deere 6430 er jo produsert i mannheim i tyskland enten den er kjøpt av felleskjøpet eller av ein john deere forhandler i uk, då vil eg faktisk sei det er verre å importere f.eks danske gjødselvogner, for me har jo ein håndfull norske redskapsprodusenter igjen som kjemper med nebb å klør for å overleve.. dei er viktigere å holde i liv, medan det er norsk næringsliv fra ende til annan.. men eg holder på å importere ein valtra frå uk som faktisk kommer i land norsk havn i kveld, grunnen til det var at eg då sparte 100-150tusen nok, då kunne eg også ta meg råd til å beholde \&quot\;gammeltraktoren\&quot\;. men eg er sterkt i mot enkelte uttaelser frå norske traktorimportører, både her på debattsidene å ellers andre nettforum, at norske merkeforhandlere skor seg så veldig på nye traktorer osv osv, når eg har sittet på nettet å sett at samme importørene tar alt fra 60-100tusen for å selge ein traktor frå uk!! har sett traktorer så står her på finn.no til ca 100tusen meir enn samme traktoren i uk, å det vil eg sei er ran!! for om merkeforhandlere her har meir overskudd enn norske traktorimportører, skal tross alt merkeforhandler ha service å garantiordninger for deira traktorsalg, mens importørene gjer verken garanti eller noko anna form for trygghet for å selge en uk-traktor!! derfor gjorde eg jobben med importen skjølve, både for å hente ut maksimal økonomisk gevinst, å så lenge du ikkje får verken garanti eller noko anna, å så lenge det følger en viss risiko med slik traktorimport, kan en ta seg råd til det ansvaret så lenge det dreier seg om nermare 150tusen.. men eg handla på eit svakt pund, 8.90 så det gjer vel tida svert gunstig å handle traktor frå uk nå.skal hente traktoren i mårgon, så då får eg sjå om alt er like rosenrødt så dette høyres ut \;) lykke til!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils_Neteland_1
Er ikkje traktorar i England subsidierte,og difor vert so billege å importera?Det var iallefall slik før,og trur det er slik no og.Snakka med nokon frå Nederland,dei importerte og i frå England.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det kan være mye å hente på egenimport, men noen fallgruber bør man være oppmerksom på: tilsyneltende like traktorer bør likevel ikke være det. Spesifikasjoner kan være forskjellige uten at det er lett å oppdage det.

Registrering: skaffer din eksportør deg de nødvendige papirene for en grei registrering? Mange har fått seg en ekstraregning og ekstra-arbeid de ikke var obs på.

Jeg har gjort det samme selv, men har både hatt flaks og det har gått greit, og jeg har fått meg ubehagelige overraskelser.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
MF 1200 og andre hva har de prøvd og lure dere med ? Vurderer og reise over og se på noen er jo mye og spare selv om en må skifte hoved lamper og skaffe papirene selv importøren tar vel ca 5000 for godkjenninspapirene og så må en vel huske vetrinærattest.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bard_1

Hei, igjen..

Min arbeidskollega har sett på noen av de anonserte traktorene i Glasgow området. Og de var i alle fall de traktorene som var annonsert.

Men det finnes sikker banditter der og, som det gjør her på berget.

Jeg har enda ikke tatt noe valg. Jeg skal snakke med FK om evt kjøp her hjemme.Kommer til å prute til jeg skjemmes. Så får jeg se hva som kommer ut av det.

Skal jeg kjøpe her i Norge, så må det være noe mer som frister, om jeg skal betale 100 tusen mer for traktoren.

En må selvfølgelig sjekke alt mulig før en kjøper. Så en ikke ender opp med en f.eks stjålet traktor eller noe annet juks. Reise over er vel det tryggeste.

Time will show...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6330_1

Blir nesten litt uggen av og lese hvor mye det er og spare på og kjøpe seg traktor fra UK, kjøpte ny høsten 08 på felleskjøpet, og nå senker de prisene på traktorer... Man må produsere noen liter melk for å kompensere hvis man kjøper ting til feil tid og pris...!

Litt mer forutsigbarhet i alle ledd hadde vært tingen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Bard_1

Hei..

 

Jeg har valgt og beholde min gode 6400 i et år til. Den gjør jo jobben godt.

Har ikke funnet noen gode grunner til å ikke importere fra UK. Så jeg vil se på det igjen til neste år.

Lønnsomheten henger jo også sammen med prisen på pund. Så en må begynne der. GBP. Kr 9,057,- i dag.

 

Mvh

Bård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg kjøpte ny traktor for litt siden. En Fendt 820 TMS med alt utstyr, frontlaster etc. Jeg sparte nøyaktig Kr 413000,-+mva når absolutt alt var betalt.

Storkoser meg med traktoren, spesielt med tanke på alt jeg har spart, pluss det jeg sparer hver dag jeg kjører! Fram til i dag siden jeg kjøpte traktoren er snittforbruket på utrolige 6,4 liter pr.time. Da ombefatter kjøringen endel veitransport, snøfresing samt noe lett kjøring rundt omring på eiendommen som f.eks innkjøring av rundball.

 

Det som forundrer meg er jo at traktoren er på utrolig 212 hk med det lave forbruket. Smidigheten er også helt utrolig. Svingradiusen er akkurat lik som på en 130 hk. John Deere (JD 6430) Det har vi testet og samenlignet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B.S

Fendt bruker nesten like mye diesel som andre.

Har selv både Fendt og andre merker på samme størrelse.

Lite og ingen forskjell på drivstofforbruk ved hardt kjør, For eks slåing og snitting!! Desimaler betyr fuck all i den store sammenhengen, med mindre du driver en gigantisk maskinstasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg er helt enig med at Fendt er vesentlig billigere i drift enn sine konkurrenter, det er tross alt dieselforbruket igjennom hele året som betyr noe, og der er Fendt desidert best. Det er sollid bevist i godt igjennomførte tester!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Vi har kjørt endel egne tester. Disse har vi testet litt mot hverandre: MF, Case, NewHolland, Valtra, JD, Fendt. Alle med ca 200 hk og trinnløs så lenge det har vært å oppdrive.

 

Alle testene vi har gjort har Fendt kommet best ut. Særlig når det gjelder gjennomsnittsforbruket og transport har Fendt utmerket seg.

 

Når forbruket skal beregnes, er særlig gjennomsnittsforbruket det viktigste. Alle som leser testene riktig skjønner at det å dra inn en gammel Ursus til samenligning er en direkte flåsete komentar!

 

Når dette er sagt så har alle de nyeste traktorene en eller annen positiv side, men når absolutt alt blir lagt til grunn, havner alltid Fendt på toppen av testen.

 

Veldig gøy at det er akkurat Fendt som engasjerer alle aller mest i debatter! Dette tyder på at interessen er veldig stor vedr. dette merket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Alle vanlige middels stor bygder med intresse for traktor klarer lett å samenligne nonenlunde noen traktormerker!

Jeg personlig har JD, min nabo har MF samt Fendt`n er noen km herfra. Valtraen har mitt søskenbarn mens Case`n har vi hatt på demo fra AK maskiner! Verre er det ikke. Og Rune: Er nok rimelig mange i Norges land som har vesentlig mere greie på traktorer enn deg.

Vi må jo kunne ta det innover oss alle at Fendt`t er en traktor som alle andre merker strekker seg etter. Og det er vel og bra. Hadde ikke traktormerkene hatt noe å strekke seg etter hadde utviklingen gått mye saktere.

 

Jeg personlig kjørte en ny 7530 Autopowr forrige sessong. Denne kjørte jeg endel kombipresse med samt at jeg fraktet også endel bløtgjødsel med denne traktoren etter vei. Kan vel ikke akkurat si at forbruket imponerte meg på denne type arbeid!

 

Og til deg Rune: Kom med endel spørsmål på tekniske kjøredetaljer på John Deere og Fendt TMS så skal vi se om jeg klarer å svare på disse! Er nok rimlig sikker på at jeg har vesentlig med timer bak rattet på disse traktorene!! Noe som du kanskje bestrider. Skjønner vel egentlig ikke hvorfor du stiller disse spørsmålene da du innerst inne vet at dette er den sure!!

Ordne deg med disse traktorene selv og foreta denne testen. Da er jeg sikker på at du kommer til de samme resultatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...