Gå til innhold

Hvilke traktormerke er best, og hvorfor det?


Gjest

Anbefalte innlegg

Der er mange som sier Valtra, John Deere, Fendt eller New Holland er best, eller hvilket som helt annet merke. Men hva er det egentlig man bruker som begrunnelse for å kunne påstå dette? Er det girkasse, betjening, slitestyrke, motor osv? Ville vært artig å høre litt om hvilke erfaringer forskjellige folk har gjort seg, hvilke traktormerke en mener er best og hva som og hva som er grunnen til det?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar
Der er mange som sier Valtra, John Deere, Fendt eller New Holland er best, eller hvilket som helt annet merke. Men hva er det egentlig man bruker som begrunnelse for å kunne påstå dette? Er det girkasse, betjening, slitestyrke, motor osv? Ville vært artig å høre litt om hvilke erfaringer forskjellige folk har gjort seg, hvilke traktormerke en mener er best og hva som og hva som er grunnen til det?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi er hvist to stykker som heter Sindre, Kan begynne og kalle meg SJ. er forresten jeg som startet debatten om john deere 6220, tenkte bare jeg skulle si ifra =)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deutz-Fahr er det eg likar best. Girkassen på Agrotron serien med seksarar er vel meir eller mindre genial. Ein spake, 6 gir/seriar og 4 hurtiggir. Der kan ein sei at 1 og 2 er krypegir og resten \&quot\;vanlege\&quot\;. Ved transport held ein seg vanlegvis i 6 heile tiden og da slepp ein å gire med stanga. Kun knappane ein brukar da.

 

Betjeninga er god den og. Det meste er plassert logisk og lettbjent. Lettkøyrde traktorar som ein fort seg inn i. Eg er sikker på at far min fortare hadde sett seg inni ein Deutz-Fahr enn ein Valtra. Han er ikkje av dei som lærar fortast ser du...

 

Slitestyrke, utan tvil. Det er vel ein av dei tinga som er kjennetegn på Deutz og Deutz-Fahr. Ja, som ved alt anna så må ein byte ting når det begynner å dra på åra, men det er seigliva traktorar. Dei nye er det og lang serviceintervall på så ein kan ta det meire med ro der. Det meste på traktoren varar lenge før det må bytast.

 

Motor er det og i desse traktorane... Desse er fulle av kraft og kraftreserve. Drag i massevis og ein kan køyre dei litt hardt og utan at det er noko problem. Deutz er har gode motorar og dei har dreve på lenge og veit kva dei driv på med og. Har ikkje noko med saken å gjere, men hvis eg vil kan eg faktisk kjøpe ny motor til Deutzen vår rett ifra fabrikk. 33 år gammal, men motoren er altså fortsatt i produksjon.

 

Utsende på Deutz-Fahr er heller ikkje så gale. Sjøl om det utvendige \&quot\;volumet\&quot\; er lite har dei klart å plassert mangen lys både her og der, til dømes i nasen, arbeidslys har ein faktisk i nasen og. Deutz-Fahr er og nr1 på sikt. Her ser ein godt i alle retningar. Hvis ein ser vekk ifra oppover (men det er muleg å få ei gjennomsiktig takluke).

 

Ein kan og få mykje utstyr til desse traktorane hvis det som er standard ikkje er nokk. Er nok ikkje mangen som sler Deutz-Fahr på standardutstyr. Mykje er automatisk på desse traktorane, store hydraulikkpumper, mange utak og mykje meir. For meg, drømmetraktor NR1...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke være i tvil kjør VALTRA:Fordi valtra er basert på en rask og effektivt kundesystem som er unikt i bransjen.Traktorene monteres etter kundens ønske,og da blir traktorene skreddersydd etter spesifikasjoner som er bestemt av KJØPEREN.Du kan få valtra traktorer fra 74-280 hk.Som første traktorfabrikk i verden har valtrafabrikken i Finland kvalitetsertfikat som de har hatt siden 1993.I tilegg leveres Valtra traktorene med 5 års fabrikkgaranti eller 2500 driftstimer uten tilegg til prisen.Når det gjelder service så koster det mye penger tror sikkert mange,men alle kostnadene med filtre,olje og rekvisita ligger jo der uansett,så det blir bare arbeidspenger,og har du råd til en ny traktor så har du også råd til en erfaren servicespesialist.Valtra garanti vil i stor grad minimalisere risikoen for store uforutsigbare kostnader 5 år fram i tid.Selv kjører jeg tre valtra traktorer,Mezzo 6400,N121,T-150,kunne ikke tenkt meg noe annet,selv om jeg har prøvd det meste og da mener jeg det meste av traktormerker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker personlig John Deere best, enkel og forstå, ikke mere knapper enn det behøver og være sammenlignet med Valtra, vi lånte enn 6430 AP i Vår, hadde aldri kjørte John Deere med trinnløs, men etter noe timer føltes det som mann aldri hadde kjørt noe annet , skjønnte allt/mye av hydraulik og transmisjons innstillingene. vi har JD 6220 PQ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendegiret med den automatiske parkeringsbremsen på Valtra er unik. Utrolig praktisk å slippe håndbrekket.

 

Valtra reklamerer med 5 års garanti, men den gjelder ikke hvis du selger traktoren. Hvis du bytter den inn hos Valtra kan den visst overføres, men ikke ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste/ultimate traktor finnes ikke. Er mange faktorer som spiller inn på valg av merke. forhandler har mye og si. i vårt distrikt er JD/FK, det beste alternativet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe fasitsvar på hva som er den beste/ultimate traktor. Det er forutsetningen/behov/smak den enkelte bruker har som avgjør hva som er den mest riktige traktoren i hvert enkelt tilfelle.Bare tull og si at DET og DET merket er det beste.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikkje delta i denne debatten med meir enn dette innlegget.

Dei som har lest mine innlegg i tidlegare traktordebatter,veit kva som er \&quot\;merket mitt\&quot\;,så det blir berre å gjenta seg sjølv at atter ein gång.

Er ingen her som kan debattere fram at dette eine merket er det beste,og at alle andre blir enige.

Men er morro og lese innlegga da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MB: Eg har ikkje sagt at Deutz er best på sikt. Eg har sagt at Deutz-Fahr er best på sikt. Stor forskjell faktisk. Deutz hadde ingen frisikt modellar, mens Deutz-Fahr har både Agrotron, Agrostar og Agroxtra,
Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig i at det ikke er noe \&quot\;beste merke\&quot\;.

 

ad mf 5400 så er det i hivis-utgave i mine øyne overlegent beste lastertraktor i produksjon idag, de små agrotron hadde bra sikt en gang i tida, men agrotronK har ikke frisikt i ordets rette forstand.

 

hvilken motor i 5400sklasse mner du er best JD, vet at 6130/6230 har vesentlig mer moderne motorer enn de gamle perkinsene i 5400serien, men yter de egentlig så mye mer? hva angår større effektklasser er det neppe grunn til å tro at SISUene i 5400 står noe tilbake for JD, og tier 3 motorene til perkins har vel også kommet seg betraktelig etter at CAT kom inn på eiersiden. lydnivået i 5400 min er iallfall ikke noe å skryte av, kan ikke måle seg med den vesnetlih mer påkostede 6020 og 6030 serien på dette punktet, men husk at 5400 er en pris- og prestisje klasse under 6030 premium, 6400 serien gjør det nok bedre i sammenligning, frem til T7000 og Puma kom med sine 69dba var vel 6400/7400 lavest på målt støy med 71 dba, om de opplevdes som veldig mye stillere enn andre er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0g JD, vet du er nyfrelst deere-mann, men når du sammenligner din nye 6230? med en gammal 4235 er det kanskje ikke så rart? at du mener JD er sterkere ved å sammenligne en gammal 75-hester med en moderne 100/110 -hester er neppe heller egnet til å si noe generelt om merkene.

 

har dere forresten lagt merke til at motsetningen JD/MF er mer følelsladet og irrasjonell enn de andre, de som liker det ene merket er mer tilbøyelig til å mislike det andre... merker det på meg selv, synes JD er kraftig overrated, mener ikke at det saklig sett er dårigere traktorer på noen måte, men kicker litt på utsagn om at det er det eneste saliggjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit om mange 5455-eigarar som tykkjer 100 hestaren deira drar dårleg, så det er ikkje min eldre traktor so meg samanliknar med...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe \&quot\;best merke\&quot\;,i så fall er det for kunder som har ett godt forhold til en forhandler,og gjort det til en vane å handle det traktormerket.Det er jo ingen feil å si at merket man kjører er \&quot\;best\&quot\;,så lenge man virkelig har god erfaring med traktoren,og den kan konkurere med hva som helst.Som entusiast vil jeg selv ha problemer med å velge merke på en ny traktor,jeg blir like gira av hver annonse jeg ser.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

Svein J: Valtra\'s 5-års garanti er ikke på noen måte enestående. den avhenger av service-avtale med Valtra. kjøper du serviceavtale hos f.eks. A-K, får du også 5-års garanti. det med skreddersydd traktor er jo en mulighet på de aller fleste merkene og.og for å kverulere litt, hvordan i all verden er det mulig å plassere forakselen slik? mange Valtra-fans fordømmer nettop dette, og lengter tilbake til 903-4hj.trekk. for turer i skog og mark

 

når det nevnes MF og D-F med skråpanser bør man ikke glemme Case IH JXU. panseret er vesentlig lavere enn på brodern TLA, og man har faktisk veldig god utsikt fremover og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kunne kanskje være et godt tema for en tråd å diskutere hvilken ( i nåværende produksjon) 100-hester som er sterkest.

 

når det gjelder 5455 og kraft tror jeg ikke det er dragkrafta på jordet eller PTOkapasiteten folk beklager seg over, det er den skuffende evnen til å holde hastighet på vei. iallfall er det slik jeg opplever det, i feltet har jeg aldri savna power i 54en.

 

KB, sammenligner du 6430 med 5470 så er det poeng til JD hvis den er smidigst, men er det med 5465 som er en sekser, så er det jo naturlige grunner til at den er mindre smidig.

 

synes forresten 6430 er en genial traktor, for all del, var jeg i markedet for en ny traktor i den effektklassen var den e toppkandidat, særlig med autopower. den har og overraskende bra sikt med laster til å være en JD, har alltid synes at panseret på 6020 blokkerte det meste av lastersikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skulle ein 100 hestars traktor kårast so stemme eg på Agrotron K110... So får dei som har peiling komme og sei at det blir juks å dra inn den... (hint hint)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også kommentere det med garanti!Fikk tilbud på service og gararantiavtale hos a-k maskiner da jeg kjøpte ny nh,men den service avtalen var milt sakt svindyr og garantiavtalen var av samme prinsipp som maskiskadeforsikring du får hos forsikrinselskapet,bare at den var dyrere hos a-k. tror det var høyere egenandel også.Uansett helt uaktuelt for meg med en så dårleg avtale.Men er godt fornøyd med å kjøre nh.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt intresant det med forakselplassering fra volvo bm valmet 05,og fram til valtra i dag.Greit nok med vektfordelinga,så lenge traktoren går uten laster.Valmet 03-serie med carraroaksel,var i likhet med f.eks fiat,meget populer i terrenget.Standard forhjul på 28 tommer,og akselinnfesting i front,gjør at man klatrer opp en vegg,om ønskelig.Kanskje er nettopp 03-serien \&quot\;skogens-konge\&quot\; i Valmet/valtra historien.

 

Sikten på 5400 serie MF,er meget god og du får ett godt tilbud,som gir mye traktor for pengene.NH tla blir noe dyrere,og jeg er spent på hvilke tilbud fk tilbyr,på nye JD 6030-serie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
konrad. Trenger ikke ikke service avtale på valtra, men du må følge servicer. På avtalene med FK og AK må du betale egenandel for hver skade, og hva koster avtalen da?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...