Gå til innhold

OPPJUSTERING ZETOR


Gjest

Anbefalte innlegg

lurer på om noen har erfaring med oppjustering av zetor.har en 6341 og kunne ønska litt mer futt. er det mulig å justere selv , hvor mye effekt kan det gi? eventuelt turbo sett , pris og hvor kjøpes det? det er 77 hk originalt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer på om noen har erfaring med oppjustering av zetor.har en 6341 og kunne ønska litt mer futt. er det mulig å justere selv , hvor mye effekt kan det gi? eventuelt turbo sett , pris og hvor kjøpes det? det er 77 hk originalt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Enig med k.p der. 412 er en seig evighetsmaskin, den vil holde seg nymoderne i 10 år til minst. \&quot\;Zetor\&quot\; er ikke noe bra i det hele tatt. Men det går sikkert fint å stille opp pumpa litt, det MÅ den vel tåle, spørs litt på drivverket da, men kan ikke skjønne det skal gjøre noe. Du kan jo f.eks skifte dyser, sette på stor turbo med intercooler, samtidig som du stiller opp pumpa på maks. Kjør med bånn gass i 3500 timer og legg ut ei mld her om ossen det går med zetorn. Den tåler det sikkert, Ovall!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir meg ende over! Jeg kan ikke skjønne hvorfor folk har noe vondt å si om zetor. Zetor gjør jobben like bra som andre traktorer. Jeg vil påstå at en zetor er bedre enn Fendt 412. Zetor er kvalitet og holdbar het. Jeg vil si at zetor er det desidert beste merket!!! Også er det billigere enn andre merker og. Til de som kjører zetor og landini og lamborghinni: Stå på, det er vi som har skjønt det, vi har de beste merkene!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Vil vel ikke akkurat si meg enige med noen av de som har svart på dette innlegget - men hvorfor det ikke går an å svare seriøst med en gang noen nevner Zetor skjønner jeg ikke. Både kritikken og rosen er jo useriøs :)

 

Veit lite om ettermontering av turbo på Zetor, men i prinsippet går jo det på alle traktorer som ikke har snelle da. Mitt tips er å kontakte Økonomideler, eller eventuelt Torp Maskin. De har det aller meste av slike deler, og har de ikke et konkret sett til din traktor så plukker de sikkert sammen deler som kan fungere. Hvis det ikke finnes turbosett til traktoren må du nok regne med litt rørbøying og Reodor-patenter for å få det til, men det går som regel veldig greit...

 

De aller fleste traktorer skal tåle litt effektøkning, men en god regel er vel å aldri gå ut over 20% i pluss. I tillegg kan du jo undersøke litt om hvor stort effektmessig spenn det er i serien slik de blir levert fra fabrikk. Et eksempel er jo Ford 7810. Den kommer fra tida der Ford fokuserte veldig på modulbygging, og mange komponenter var veldig like i et veldig stort effektmessig spenn., der 7810 var den største. Nå sier jeg ikke at du ikke må skru opp en slik traktor, da jeg veit det er mange som har gjort det med hell. Saken er at man må bruke hodet når man tar ut økt effekt. Gjør man det kan man sitte igjen med en traktor som er både sprekere og mer dieselgjerrig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zetor tålle å bli stilpå ja å det e my å,

men keffer i svarte bynne folke æ nævn den stygge fendt når ein lure på kor my zetor tålle å på bli påsilt

idiotisk folk e det som ødlegge trånn med nå anja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hæi ole! korsæleg å læs dein fine dialækta di. Æ må sei mæ einæ i det at zetor e bra ja. zetoren vi har æ blitt skikkeleg hardkjørdt ja. ja dæin hæ gått so mykje som 200 tima i året i træ år. å dein gå no som ei kule ja. æ tru nok at et gå fint å stille opp pumpe pån ja. pumpa mi slå no for Zetor ja.

Zetorn e nå best ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan_Dag_1

Hei!

Jeg har nesten ikke peiling på Zetor, men kjenner en som hadde en 70 hk Zetor 95 mod. Denne gikk til godt over 3000 omdreininger på traktormeteret. I mange tusen timer uten noe nevneverdig galt. Hvis jeg kjenner eieren riktig var den helt sikkert stilt på effekten også.

For mange er nok Zetor et like godt alternativ som andre merker. Det fins mange eksempler på Zetor med mange timer og forholdsvis lite problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Mykje usaklig her. Eg hadde sjølv ein 6341, den hadde ca5500 timar då eg selde den i juni. Bytta no til ein john deere, pga motor og fart,- men hadde tilsvarande nytte av zetor\'n. Eg bytte eksospotte og sette på ei for volvo. 6341 kan monterast turbo på, og ein får då rundt 85 hestar, modellen over... Eit sett kan ein kjøpe med importør- idag hcp. Anbefalingane er å ikkje montere på ein traktor som har for mange timar. Lett for at lager ol. ryker ved brått høgare belastning. Ein fin og lett traktor å komme til for montering og service. Eksempelvis, er 6341 vesentleg kjappare og sterkare enn en 6110 som eg har prøvekjørt tidligare. Lykke til!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JD:

Slutt å skryt av detta zetor drite. Det blir for for dumt synes jeg. Dere er voksne mannfolk. Ett mannfolk kjøper ikke \&quot\;zetor\&quot\;. Det sier jo litt når du sammenligner 6110 med zetor. Er det bare folk oppi \&quot\;dalane\&quot\; som kjører zetor, vet de ikke om annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pålulf Grudnefaring du har faan itj peling på traktor sjønne æ ja snakk dritt om zetor trøng du værtfall itj å jørra, fer det e lik mang feil på dere john dritten å så, å mf, fendt +++ pluss har lik my feil det veit æ så. zetor tålle å bli stilt på my kjørt ein 3011 æ me stripsa kaldtstarten i 3 år å den jekk lik godt ætter dæm åra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk går jo av skaftet her. kan jo også justere pumpa. JD 6110 er en lat sild, samme kropp som 6410. Når det gjelder Jd bør man kjøpe den største i hver serie altså 6430 ikke 6130/6530. men 6830-6930.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store forskjeller på 6530/6630 kontra 6830/6930. De mest populære er vell 6630 og 6930. Har selv en 6920S, sprek som F. Drar godt : ) har handlet en 6630, som byttes med en 6420S. Spendt på hvordan den drar i forhold til 6920S. Har hatt 6410, en god traktor. En av de beste JD jeg har hatt. Sprek nokk, men det er en mye mindre traktor enn 6420S/6430.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar litt ut her nå, men 10 serien til JD er den beste serien fra jd. Kunne tenkt meg en 6410 men de ligger høyt i pris og begynner og dra på åra sånn att det ikke er lønnsomt med maskin skade lenger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg ikke drevet med så mye leiekjøring, hadde jeg aldri solgt min 6410. Det er en god traktor med fjørende foraksel og 50 km med laster. Men den ble for lett og hadde for lite makt. Dra på åra? Kjøpte en ny i slutten av 2001, og handlet 6420S i 2005 (byttes pga trøbbel til 6630). Traktoren som jeg handelt er jo bare 6 år da. Ingenting for dagens traktorer. Beste valget i 4 syl klassen på rundt 100 hk!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvis du kjøper en 2001 mod er den jo 6 år gammel. Og etter 7-8 år lønner det seg ikke og ha maskinskade forsikring. har jd 6400 nå, men det er som du sier man får det ikke helt som man vill. blir lett med tyngre redskap og hengere. Men fin og snerten og den beste svingradien på markedet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akuratt det med maskinskade vet jeg ikke, men har hørt det du sier. før 6410 hadde min far en 6200, og det var han som solgte den og kjøpte en 6410. Erlig\; jeg hadde kjøpt JD 6410 istede for massey sin 5400 serie. En ting jeg savner med JD. Gear kassen er god. Men kunne ha blitt gjort enklere og laget 5020/(30 som kanskje kommer?) serien mer lik 6010 som en god traktor opp til 110 kanskje?

 

Vet dette sklir ut, men er maan godt i gang, synes jeg at vi bør fullføre : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og kjøper man en pent brukt jd og holder den fin får man i hverfall igjen pengene sine. er like sikkert som banken. Synes de kunne gjort noe med girkassene ja. min er litt trå og få i a og b. Litt maling i hurtiggir nr 2. fint vende gir. naboen synes den var finere en hans 6420 (aq). har også p funskjonen i vendegiret som man finner på mange importerte 10 serier. har hatt litt tull men. det måtte fk fint ta. alltid fått lånetraktor så da er jeg fornøyd. hvordan var 50 km? mange som sier att den blir litt veik til og holde 50 hele tiden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det blir ikke det samme som en 6er. Hadde også en 6810 50km/t som gikk 65 km/t. Den holdt farta bra. 6410 taper jo seg i bakkene, men det jør jo en 40 km/t. Så jeg mener jeg uansett tjener på 50km/t. 6420S holder farten litt bedre, men så har den mer hester å da, men samtidig tyngre. Behandler alltid traktorene bra. Fra 2040, 6200, 6410, 6420S + 2 lastere hadde vi betalt 160 000. Litt over. Det er en god total økonomi det! Har litt lyst og prøve andre merker, men er redd for 2.hånds verdien osv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...