Gå til innhold

Erfaring med MF 5400-serien


Gjest

Anbefalte innlegg

Vurderer kjøp av ny traktor og har tenkt mest på en MF5460 dyna4. Er det noen som har erfaringer og dele om denne traktorserien. Syntes trekkarmene gikk veldig seint på en jeg var å prøvde, serlig ned.Noen som har samme erfaring? Syntes forøvrig girkassen fungerte meget bra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer kjøp av ny traktor og har tenkt mest på en MF5460 dyna4. Er det noen som har erfaringer og dele om denne traktorserien. Syntes trekkarmene gikk veldig seint på en jeg var å prøvde, serlig ned.Noen som har samme erfaring? Syntes forøvrig girkassen fungerte meget bra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

MF 5400-serie er sannsynligvis et av de aller beste traktorkjøpa en kan gjøre nå. De siste ti åra har Massey vært stabil kvalitet, og i 5400 har de fått fram en særdeles god traktor, bra utstyrt, og til en veldig god pris.

 

At trekkarmene gikk seint ned kan være en kombinasjon av flere ting - kald, eller tykk olje på bakstussen, samt at armene kanskje var ubelasta? Dessuten kan det jo være at senkehastigheten var stilt på \&quot\;sakte\&quot\;?

 

Girkassen er kjempefin, eneste jeg har å trekke på Dyna-kassene (gjelder både de som står i MF og Claas) er at de bruker litt lang tid på å skifte mellom hovedtrinna. Det er litt dumt ved tung transport, særlig der det går oppover. Men dette er ting som og går veldig fint når man blir kjent med traktoren.

 

Har ingen problemer med å anbefale deg en 5400 jeg i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Vegard skreiv,årsak til trekkstengene går sakte ned,er kald,tjukk olje,og ubelasta armer,og evt senkehastigheit stillt på sakte,og heilt ny traktor,kanskje?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det med trekkstangene trur eg er ein tendens på nyare MF. Effekt/vekt forholde trur eg er veldig bra, i tillegg til at han ikkje ser så stor ut! det er bra. då tenkjer eg på den nye 5460! einaste som er enra her er vel utsjånad...MF har jo vore plaga med late traktora på dei siste seriane, men denn epå 120 hk skulle nok vera bra slek sett. Kva med ein JD 6030/6030 Premium?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Vi snakker vel fort en annen pris når vi kommer til John Deere - selv om vi snakker om \&quot\;ikke-Premium\&quot\; 6030-serie.

 

Jeg har jo mange ganger flagget meg selv om John Deere-kar her inne, men jeg mener jo jeg har litt gangsyn likevel da. Har egentlig sansen for Massey og - og jeg står ved mine ord om at MF 5400-serie må være den traktoren på markedet der du får mest for pengene nå for tida. En veldig god girkasse, selv om det kan være litt langt mellom gira i høyeste gruppa, veldig god betjening av alle hydraulikkfunksjoner og et supert vendegir/autoclutch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løftehastigheten på 5400-serien avhenger av hvilke løftesylindre som er montert på traktoren i tillegg til at den minste av de to tannhjulspumpene (43 l/min og 57 l/min) er koblet opp mot trepunktsløftet, forutsatt at man har valgt samlet hyd. kap. 100 l/min. Dette kan EIK bytte om på slik at 57 l/min pumpa går til trpkt. i stedet. Da vil 43 l/min pumpa gå til eksterne uttak eller evt. laster. De kan selvfølgelig fortsatt kobles sammen, men da virker ikke trepunkt. Løftesylinderene for 5 tonn løftekraft krever mye olje, så derfor leveres de fleste med litt tynnere sylindre (4 tonn løftekraft tror jeg) for å få en hurtigere løftesyklus. 4 tonn l.kr. på traktorer i denne klassen burde holde for de fleste.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noen her som har lengre tids erfaring( altså mer enn en demokjøring og bruk av naboens traktor) med både dyna-4 versus totrinns semipowershiften som satt i 5400 før og dyna-6 versus den gamle firetrinns dynashift som satt i 6400 før? noen oppfatning av om de nye eller gamle transmijsonene gir best effekt til hjul/pto?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Noe revolusjonerende høyere virkningsgrad er det nok ikke på Dyna-kassene i forhold til de gamle kassene til Ferguson. Men jeg tror heller ikke virkningsgraden er dårligere. Betjeningsmessig er de jo helt suverene, så jeg mener prisforskjellen skal være rimelig stor før jeg kjøper en brukttaktor med gammel kasse kontra en med de nye Dyna-kassene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mf har litte tapp i dyna 6 kassen itest og er mye raskere en new holland tsa si semipovershift.den

 

 

 

 

 

 

 

 

 

mf dyna 6 har litte tapp i kassen og girer mye finere en new holland tsa semipovershift.tsaen girer seint opp og ned og bruker du ptoen og girer 4 til 5 må du bruke klutsjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1
I test mellom MF 6480 og Case 136 mxu i bladet Traktor overførte Casen 70 prosent av makseffekten, mens mf`en overførte 65 prosent. Så vet ikke hvor du har dine testresultater fra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vemund_1
har en 6455 med den gamle dyna 4 kassa og autodrive,og det har sine fordeler kontra dyna 6. blant annet drar den på høyeste giret selv om traktoren er kald.men må jo fortsatt gire 4 gir manuelt i høy og lav serie.eneste som savnes er litt ekstra krefter under panseret.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vemund,skjønner kva du meiner. Men dynashiftkassa heiter absolutt ikkje dyna 4,sjølv om den har 4 hurtiggear. Kjøyrer sjølv makan til din traktor.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde ein 6445 med dyna 6 og den var det mykje tull med. Skifte av køyreretningen var alt for kvass og spesielt ved høgt turtall, då pleidde girkassa å låse seg og einaste mulegheit vart å sløkke den for så å \&quot\;resete\&quot\; traktoren. Ellers var det ganske tungvint å gire seg opp mellom alle gira, vil anbefale automatgirfunksjonen itilfelle, men den nupper ganske mykje når den girer har eg høyrt. Har høyrt om fleire som ikkje har vært fornøygd og bytt dei inn i andre merker. Kansje det som er årsaken til at så mange ligger ute for salg på nettet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

golf 1\; hva bytta du den ut med? er det så forferdelig mange dyna-6 traktorer ute på bruktmarkedet, synes det er tettere mellom 6020-traktorene faktisk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Selv om Dyna 6-kassa til Massey er en av de beste \&quot\;trinndelte\&quot\; kassene jeg har kjørt kan den ikke sammenlignes med noe trinnløst, uansett av hvilket merke. Det får vel stå som svar til deg anders, selv om det ikke var meg du spurte :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...