Guest JD4EVER_1 Posted November 15, 2007 Share Posted November 15, 2007 Noen som har erfaring med Fendt 820? Hvordan er den foran en 15kbm3 stor tallevogn? Ossen er den i forhold til Fendt vario 818TMS? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 15, 2007 Share Posted November 15, 2007 Noen som har erfaring med Fendt 820? Hvordan er den foran en 15kbm3 stor tallevogn? Ossen er den i forhold til Fendt vario 818TMS? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Svein_1 Posted November 16, 2007 Share Posted November 16, 2007 Tror nok ikke en Fendt 820 har noe problem med dra en 15m3 tallevogn. Men hvorfor kjøpe fendt i oppstartsperioden. Har selv vurdert Fendt mange ganger men har falt på Jd og New Holland. Men jeg tror nok ikke at det stor forskjell på 820 og 818 men har så vidt prøve kjørt 820 foran en 7 skjærssemivendeplog det gikk som faen. Tms funskjonen er fantatisk til vegkjøring og på jordet men har selv fått pris på en 312 Vario Tms nå og denne prisen er så stiv at jeg ikke vurdere det som aktuelt. Men du må kjøpe en traktor som kan gå 8000 - 10 000 timer uten store problemer og der er fendt helt klart best. Vil ikke anbefale deg Tsa serien til New Holland har en 110 og 135 som har gått ca 5000 timer hver nå med utrolig mye problemer. Jeg vil heller anbefale deg å kjøpe en brukt Jd 7010 serien en ubeskrivelig god og kompakt traktor til blant annet Slamkjøring og Transport har selv to stykker som går slamkjøring og Transport, har aldri hatt noen store problemer med disse traktorene det drar som noen skikkelige gamper foran en 16t henger med fult lass slam. Men klart vis du bestemmer deg for Fendt må du ha mye kjøring det er ikke bare kjøpe traktor 1,5 mill og skaffe seg en kontrakt med Mesta om Vegbrøyting og Mesta er ikke akkurat godvilige mot oss som kjører for dem har selv 2 brøyterunder som jeg vurdere å slutte med pågrunn av pris. Derfor ville jeg heller anbefale deg å se på andre alternativer før du bestemmer deg for denne traktoren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest JD4EVER_1 Posted November 16, 2007 Share Posted November 16, 2007 SVEIN: Takk for gode råd. Hvilken årsmodell av 7010 serien ville du kjøpt brukt, og maks timeantall? Hvordan er NH TM serien? Er den egnet til maskinkjøring og møkkjøring? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Svein_1 Posted November 16, 2007 Share Posted November 16, 2007 Hvis du sjekker Finn.no så vil du nok finne noen 7010 men har selv en 1996 modell 7700 som har gått 8500 timer uten egentlig noen store problemer og en 03 7710 som har gått 7000 timer begge er kjøpt nye på Felleskjøpet Hamar. Men skulle jeg kjøpt brukt ville jeg nok ikke kjøpt eldre enn 2000 og skal ikke ha gått mer enn 4500 timer, Dette er skikkelige kvalitets traktor hele veien igjennom. Å Prisen vil nok ligge på 350 - 500 000 kr. Anbefaler deg å sjekke på Finn.no og Mascus.com der finner du nok noe som passer til dine behov. Hadde en 01 New Holland Tm 150 som vi byttet i fjor vår, egentlig en utrolig god traktor og jeg vil si kanskje det beste jeg har kjørt fra New Holland. Har selv nå to tsaer som jeg ikke akkurat er veldig fornøyd med. Har selv tenkt på en litt brukt Tm 190 som har gått 1200 timer. Men har mistet litt troen på New Holland pågrunn av mange feil og dårlig serivce av Ak Maskiner. Men en brukt Tm er ikke vanskelig å skaffe til overkommelig pris, Derfor ville jeg absolutt anbefale deg en sånn traktor. Men prismessig er nok en brukt tm billigere enn en 7710 eller 7810 også på dieselforbruket og der er jo Fendt helt klart mye bedre enn alle andre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 17, 2007 Share Posted November 17, 2007 stive priser på jd 7700 og 7710 synes jeg, begynner og dra på åra.. fendten er fin den. tms systemet er fint ved tung kjøring og fine veier. kan \"\;mase\"\; og kjøre på litt synes jeg. man slipper og gasse da. siden gasspedalen til fendt ikke er god. og liker heller ikke rattet til fendt. man ganske fint da, trykke på en knapp og slå inn tempomaten og man er i 50! kommer fendt med fronthyd som standard? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest JD4EVER_1 Posted November 17, 2007 Share Posted November 17, 2007 Bjørn K: Ja mener bestemt at 800-serien kommer med fronthydraulikk som standard, tror pto er std. også. Men det tror jeg du kan avbestille om du kjøper ny, med bra avslag i prisen, en jeg kjørte for gjorde det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 18, 2007 Share Posted November 18, 2007 Det er vel du \"\;Mr.T\"\; som har fått hakk i plata etter at du snubla i din egen steinrøys. Det er mye rart ein skal høre å selvfølgelig er det jo det ein som har selv som er best. Fendt er bra på mange måter og det er bra for dei, men det fins andre merker og som er bra. Halvering av dieselforbruk er vel å ta litt hardt i. Da måtte det væra noe feil i TM 190 sin motor hvis den brukte så mye meir. Er ikke noen NH fan slik at det er sagt, men måtte komentere dette innlegget til Mr T. Nå er det snart jul å ein har vel lov til å \"\;tru\"\; på julenissen. hehe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Vegard_1 Posted November 18, 2007 Share Posted November 18, 2007 For å kommentere eksempelet til Mr.T, helt uten å lage noe merkekrig utav det - når den omtalte entreprenøren skifta fra TM190 til Fendt 930, skifta han da også møkktank? Hvis han ikke gikk opp i tanktstørrelse, til noe som ble sammenligningsvis det samme på Fendten, er det jo ikke rart at han halverte dieselforbruket. Den grønne har jo 100 hester mer enn den blå, og med samme tanken vil jo den store traktoren gå utrolig mye lettere... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest valtra_1 Posted November 18, 2007 Share Posted November 18, 2007 TG: bare to merker som er gode nok for deg? Du gjør jo ikke annet en å rakke ned på de andre merkene. Er fordeler og bakdeler ved de flester. Erfaringene her ved kantslått er at JD 7720 bruker nesten dobbelt så mye som valtra T190. Valtra har enkel giring, fungerer det og..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kvegard Posted November 18, 2007 Share Posted November 18, 2007 Valtra: synes du det er bedre å kantslå med en T190? Har selv brukt/prøvd 6920S med autopower og synes det var bra. Har prøvd Valtra T 170 eller 160, usiikker der. Utrolig god å kjøre pga vektfordelinga! Ingen tvil der! Men syntes at det ble for strevsomt med gearinga. Har også prøvd JCB, av en gammlere, kjempe traktor, men igjen enda dårligere gear kasse enn valtraen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest valtra_1 Posted November 18, 2007 Share Posted November 18, 2007 Kantslår ikke selv, er naboen som holder på med de. Han byttet ut 7720 med trinnløs i 6830 med vanlige gir for den var for dyr i drift.Har ikke hørt hva 6830 bruker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 18, 2007 Share Posted November 18, 2007 Valtra greier jo ikke kombinere stor drivstoff tank samtidig med laster. Og med bare standard-tanken må du fylle ofte. T190 er en mye dårligere traktor enn f.eks 8000 hitech serien. Hydraulikken skal sant sies og blitt bedre. Men gml hitech serien er penere innvendig, samtidig som det er en smidigere, \"\;mjukere\"\; og deiligere traktor og kjøre. Har kjørt Valtra 8950 litt, og da jeg prøvde en T190 var det en gedigen skuffelse. Og T190 med common.rail suger jo diesel bare på tomgang. Og en liten vanndråpe i dieselsystemet og turtallet synker, for seiere så stopper hele motoren . Dette gjelder for øvrig en jd 6820 som jeg har erfaring med, der kuttet den ene sylinderen ut, hele traktoren begynte å riste for så å stoppe. Lufte systemet å bytte filter måtte til. Eneste jeg ser at valtra er brukelig til er i skogen med vinsj(tømmerhenger og, men da med bakhjulsvekter!) Og på jordet med plog, harv, såmaskin + grassutstyr. Anlegg og transport+ møkkjøring er bare å glemme. Jeg håper imidlertid at Valtra kan bli så stor som den engang var. Og det er vel nye ting på gang, men det holder jo ikke nå.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kvegard Posted November 18, 2007 Share Posted November 18, 2007 Valtra: Vet du hvorfor han byttet til vanlig gear? Trinnløs er jo mye bedre. Holder ikke på selv, men vuderte. Ble for mye for meg om jeg skulle hatt kanslåing og pressing. Har bare prøvd med noen. Greit at han går ned i traktor størrelse. Etter min mening er 7720 for stor for det arbeidet, ikke smidi nokk. Men autoquad er jo mye dårligere enn autopower. Mister jo alt i armlenet osv. Skal aldri gå tilbake til autoquad uten at det blir en liten rivetraktor enls. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest valtra_1 Posted November 18, 2007 Share Posted November 18, 2007 Han syns den brukte for mye diesel, og at det var girkassa som gjorde det. Traktoren var litt for komplisert for FK her, de hadde ikke nok opplæring på den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kvegard Posted November 18, 2007 Share Posted November 18, 2007 Hmm, det var rart. Trøblet mye med en 6420S med autopower her. Og den ble aldri bra. Har nå bestilt en 6630 med autopower istede for den. Minuset er jo at det bare er 40km. Diesel forbruket mener jeg skal bli mindre med trinnløs og du får utnyttet kraften i traktoren mer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest valtra_1 Posted November 18, 2007 Share Posted November 18, 2007 Kan det ha noe med at den amerikanske har to trin på kassa mot fire på de europeiske? Er du fornøyd med ps kassa på cnh TG? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kvegard Posted November 18, 2007 Share Posted November 18, 2007 TG: Det firmaet du driver/jobber i har det hjemmeside? : ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Vegard_1 Posted November 18, 2007 Share Posted November 18, 2007 Det kan vel knapt finnes større troverdighetsmessig selvmord her inne enn å beskylde TG for å være usaklig... Jeg er stort sett enig med han jeg, bortsett fra hvor traktoren skal være fra da \;) Og skulle det dukke opp noe annet vi skulle være uenige om, ja - da går det i alle fall å diskutere det saklig, uten at person blir en avgjørende faktor framfor sak. Virker i alle fall som det er mye vankunne ute og går når det gjelder trinnløst her. Jeg skal langt i fra kalle meg noen guru, men jeg har kjørt såpass mye med lita stikke til giring at jeg har begynt å skjønne tegninga godt og vel. Et av de beste eksempla på dumhet når det gjelder trinnløst er en duelltest jeg leste i Traktor for et drøyt år siden. Der var vel Deere 6920 testa mot Fendt 716 - og når testsjåføren kobler ut all kommunikasjon mellom girkasse og motor under trekk-krafttesten og kjører traktoren med noe som kan sammenlignes med kjøring med variator, så kan vel det si bortimot alt. Jeg bryr meg ikke en skvett om at Fendt vant testen med ett poeng, det endrer i alle fall ikke mitt syn på de to merkene. Og atter en gang er jeg skummelt enig med TG i det aller meste når det gjelder \"\;traktorverdens Rolls Royce\"\;... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest valtra_1 Posted November 18, 2007 Share Posted November 18, 2007 Vegard, veit at TG har mye peiling på traktor, men skyter av og ti litt fra hofta. Hadde ventet ny hytte på Fendt, men ser ut som den drøyer, noen som har hørt når det kommer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jo_1 Posted November 19, 2007 Share Posted November 19, 2007 Viss eg tålker Mr.T rett her,ang dieselforbruket på Fendt,så i mitt tilfelle,så fyller eg gardstanken her på bruket med diesel ein gång i året. Mr.T,viss eg har kjøyrt Fendt da,så har eg trengt og fyllt gardstanken berre annankvart år? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest valtra_1 Posted November 19, 2007 Share Posted November 19, 2007 TG, Ikke altid du har rett og du har ikke prøvd alt, det som fungerer for deg er ikke altid det som fungerer for andre... Ellers har du mye kunskap og bidrar positivt i forumet. OK? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Svein_1 Posted November 20, 2007 Share Posted November 20, 2007 Her sitter vi å diskuterer som er opptil hvert enkelt hvilken traktor som er best, jeg synes heller at vi skal gi våre synspunkter om hvilke traktorer som han skulle velge som oppstarts entrepnør, Selvom jeg synes det artig å diskutere om Fendt som jeg sjøl mener er den mest kompaktetraktoren på markedet, Mange sikkert uenige i hva jeg sier der. Har sjøl kjørt Fendt i mange år så har jeg kjørt så mye forskjelling så traktorer at det er ingen som slår Fendt på kvalitet og driftsikkerhet. og Fendt er betydlig mye bedre enn Jd på mange punkter spesielt drivstoff forbruket har sjøl brukt Fendt 818 og Jd 7710 på samme vogn igjenom en dag med mye tung kjøring og fendten bruker betydlig mye mindre diesel enn 7710 dette må du bare innse. Selv om Tg mener at en 716 og 6920 bruker like mye diesel tviler jeg sterkt på dette og det er helt klart opptil hvilke arbeidsoppgaver du gjør. Men det er inntresant med hans synspunkter og han har mye erfaring, Men akkurat hva han utalte seg om der er jeg ikke ening i. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest valtra_1 Posted November 20, 2007 Share Posted November 20, 2007 TG du gir ikke opp, merkes du er jærbu. Har ikke noe særlig erfaring med CNH, mest fordi de ikke har noe ordentlig service apparat her. Når det gjelder JD så er over halvparten av de som er solgt her reklamasjoner, frister ikke så veldig å kjøpe slikt..... Jeg skryter ikke bare av valtra, ikke alt er bra der heller. Men tror ingen har mistet armen ved å gire en valtra Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest JD4EVER_1 Posted November 20, 2007 Share Posted November 20, 2007 Valtra: Valtra er jo ikke bra, etter min mening. Har kjørt mye valtra t-serien, 6820, valtra x-120, N121, 8150, 8550. Her er 8550 helt klart best av de nevnte, men den må ha intercooler. Man orker ikke hardkjøring med f.eks dumperhenger over lang tid med en valtra. Er slitsom å kjøre med den ekstremt dårlige giringa. Skal du legge den i medium serien må du nesten knekke stanga, og du mister all fart i bakken med fullt lass. Og bremsene er farlig dårlige. Har lest at flere har dødd i europa pga varmgang i bremsene, og hvis du kveler traktoren i en bakken og traktoren skyter fart da må du satse på å hoppe ut av døra, for da er du saka. En annen ting er klutchen, den tar på millimeteren og er helt ubrukelig til å file med. Og når man skal bruke hurtiggirene tar det jo 2-3 sekunder før powershiften setter inn og det er vanskelig å lære \"\;seg å kjenne\"\; traktoren. Hytta er gammeldags og trist inni. Og i t-serien med dumperlass bak er det fort gjort å tømme lasset på offentlig vei bare ved å komme nær en knapp, er også lett å overføre tippen til joysticken på armlenet, så hvis du sitter i telefon med albuene på rattet, kan du fort skubbe borti joysticken som er farlig nær. Bakstussen er 17 år gammel, traktoren er alt for lett bak, sakser med engang du har noe tungt bak. Motor rett over fremaksel = mye humping. Jeg kan fortsette å ramse opp, men gidder ikke mere. Jeg vet hvor god en traktor kan være når du blir kjent med den. Jeg skjønner ikke at Valtra her kan klage på f.eks JD. Hvilke modeller var det mye reklamasjoner på? Har kjørt en 6820 1700 timer med ekstremt mye har dumperkjøring langs veien. Bånn gass hele tiden. Denne traktoren er ekstremt sterkt bygd opp, man blir lei av giringa, men giringa er ti ganger bedre enn Valtra. Ikke diskutabelt. Hvis man er Valtra - fan så må de være å ha en A 95 hjemme på gården og med vinsj i skogen. Den passer ypperlig. Men for meg og andre som setter traktoren på prøve og sitter i den hele året, kan ikke fordra å kjøre Valtra! MF, CNH, JD, FENDT mener jeg er desidert best i stigende rekkefølge. Grunnen til at jeg engasjerer meg, er at jeg blir provosert av at en Valtra fan skal rakke ned på andre merker, det mener jeg blir for dumt. Valmet var kjempebra, hitech serien med 8950 var mjuk og fin, nydelig taktor, men etter det har det gått NEDOVER. Jeg har troen på den nye hytta og trinnløse kassa, men nå er Valtra no ubrukelig b-vare! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.