Gå til innhold

Innkjøring ny traktor


Gjest

Anbefalte innlegg

Den nye traktoren kommer om ca 2 uker og jeg lurer på hvordan en skal innkjøre den for å få en holdbar traktor?

Har noen gode tips/erfaringer å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye traktoren kommer om ca 2 uker og jeg lurer på hvordan en skal innkjøre den for å få en holdbar traktor?

Har noen gode tips/erfaringer å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Før i verden var man livredde for å belaste en motor de første 50-100 timene. Mange ruslet lette turer langs vegen med traktoren, kjørte ved, kappet ved, kjørte fram melkespannene, og brukte den som \'\'\'\'bil\'\'\'\'. Jeg har hørt om en som fikk en ny MF 35 som jekket den opp og lot den stå og gå i løse lufta i et par dager. Deretter bandt han fast rattet på den så den gikk rundt og rundt i ring på jordet i to dager før den fikk prøve seg på litt vedkjøring i skogen. Resultatet blir ofte at motoren bruker olje resten av livet, fordi sylinderforingene blir \'\'\'\'glasserte\'\'\'\'. Motorer bør heller kjøres inn med forholdsvis stor belastning, gjerne på litt høyt turtall. Jeg har diskutert dette med mange gamle gubber, og jeg har sagt: Hva med motoren i en kompressor, et strømaggregat eller en skurtresker? De må jo belastes fullt fra første dagen. Derfor mener jeg det er riktig å belaste motoren en del, og unngå tomgangskjøring og \'\'\'\'lettkjøring\'\'\'\'.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henta frå Valtra sin brukarveiledning som ligg på internett.

 

Traktoren kjøres inn de første 50 driftstimene. Hvis traktoren kjøres inn korrekt gir det lengre levetid og gjør den mer økonomisk.

 

* Kjør sakte og varier belastning.

* Rus ikke motoren.

* Kjør ikke motoren på maksimum belastning.

* Trekk ikke tung last på lav motorhastighet.

* Unngå å kjøre i samme innkoblete gir og samme motor hastighet i lengre perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi også hadde en mf 5455, den skulle kjøres inn under hard belastning- sto det i Jeg og en kompis kjøpte hver vår nh tla 100. jeg kjørte vel 60-70 timer i brøyting med snøfres, han brøyta gårdsplassen sin, å behandlet sin veldig pent.. den jeg hadde merket vi var betydelig sprekere både i ytelse og seigdragning...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1
En kompis hadde en radiostyrt bensinbil, og han kjørte den først varm før han kjørte den hardt. Da ga han full gass i korte intervaller, og mener på den måten han fikk en sprek bil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spelarjakob_1

Du bør fylje Arnstein her på tråden sine råd.

Alle som har køyrd ein ny traktor veit at den er veldig treg, og kjem fort opp i temperatur.

Dette kjem av at alt skal gå seg til, av motor ,gear, drivverk og lager.

Ved å \&quot\; rive \&quot\; den igang med tungarbeid for fullt vil Du oppnå at den \&quot\; løsnar \&quot\; fortare, men det får Du igjen negativt på levetida og slitasjen seinare.

Lukke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest wold_landbruk_1
vi har kjøppt traktor som har blitt levert oppunder jul dem siste 5stk(1989-2011), og da har dem i løpet av vinteren fått en del tong og stygg oppbrøyting av skogsveier med stor v fres på, funker som snus ja, traktorene blir kvikke å drar bra., presser maskinen max....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mathias_1

De forskjellige traktorfabrikatene har litt forskjellige meninger om hva som er riktig innkjøring, men det blir vel som det er kommet fram til over her at det ikke er så nøye, så lenge man bruker traktoren \&quot\;normalt\&quot\;. Men det jeg syns går igjen hos de fleste traktorfabrikatene er det at man ikke skal kjøre traktoren for lenge på et fast turtall, altså at man skal være nøye på å variere turtallet.

 

Men jeg mener det tryggeste er å følge hver traktorfabrikats tips til innkjøring. Er 99% sikker på at det står i alle traktorfabrikaters bukerveiledninger hvordan man skal kjøre traktoren i innkjøringsperioden.

 

M. D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fasit på innkjøring av traktor:

 

Se til at traktoren er god og varm før du begynner å \&quot\;bruke\&quot\; den, ikke la traktoren jobbe på lave turtall, ellers er det bare å kjøre som vanlig. Bytt olje etter 100 timer, så etter 500 timer. Dagens traktorer, f.eks Fendt som jeg har, da setter jeg skalaen for moment på 0 prosent, da jobber traktoren alltid på lette høye turtall.

 

Jeg har hatt ca 10 traktorer, og er selv snart 60 år. Har bare hatt gode traktorer som drar meget bra og jeg har alldri hatt unormalt oljeforbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...