Gå til innhold

VALTRA T ADVANCE


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest valtra_1
Er jo litt av poenget med skreddersøm, du velger det utstyret som passer deg. Prisen på traktoren får du etterpå, og det er ikke +++. Vil du ikke ha valtra i utgangspunktet så får du sikkert ikke rette prisen, er jo slik hos de andre og. 6850 drakk diesel, men har ikke opplevd det samme med de andre valtraene vi har hatt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Jan_Eirik_1
Beklager overdrivelsen ang hytta, det var ikke meningen!=) Som sagt må en finne den traktoren for stt bruk, smaken er som flere har nevnt delt, og det er nok like bra!! Jeg har personlig aldri funnet meg til rette i feks JD og Deutz.... Til deg Rune tror jeg du får de fleste ønsker oppfylt våren 08=) Siste jeg har hørt er at trinnløs kassen til Fendt også vil bli brukt i Valtra.. Automatisk klima får du idag også! Når det gjelder hastigheter på kraftuttaket er jeg helt enig, 3 hastigheter er minimum, så der bør finnene skjerpe seg!! Skal dra på fabrikk tur denne uka, og da vil jeg nevne bla dette når jeg er der! Men om det evt hjelper er nok mindre trolig....., time will show!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjører en valtra M130 med k-70 plog og fres, traktoren er forsåvidt grei den, men det største problemet med valtra er girsystemet, men kjører plog i 3H/4H, og kommer til ett krys og skal frese, mann må gire på 2 girspaker for å finne rett hastighet, er alt formye knapper til hydraulikken på den..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ein skal like å gire når ein køyre Valtra. Der er det jo mangen år sia Deutz-Fahr kom med ei girstang med 6 grupper og 4 gir som ein skifte elektrohydraulisk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Eg har nettopp kjupt valtra har bestilt ein T191 advance.. har hatt ein T190 på prøve og den eg dobbelt så god som den FENDT 818 som eg har.. dere har ikkje greie på traktor før dere kjører di 2000-2800timer i året.... da eg valtra det beste alternativet og pris mesig så er ikkje ein valtra dyr!! har som sakkt bestilt ein T191 advance som valtra har hatt som visnings traktor den er kjørt 18timer og er 08mod står ein valtra 95 laster på den og pris ja 800000 + moms og skulle eg hatt tilsvarende i fendt så blir de 1,3mill +moms!!!!!!!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaada :-).Valtra T190 dobbelt så go som fendt 818,å man har ikke greie på traktor før dere kjører di 2000-2800t iåret.Har hatt flere T serie traktorer,å og si at den er dobblet så go som en fendt 818 er,tja,gidder ikke å kommentere det en gang.Hvis du snur om på det kan jeg være enig,uten at jeg er noen fendt mann.Ikke så mange som kjører så mange timer som du anntyder at man bør kjøre for å ha peiling på traktor,så da kan ikke jeg utale meg om traktor ,i å med at mine traktorer kun går mellom 1400-1800t iåret...!:-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg kjører i gjennomsnitt 2200timer i året og på det meste 2800timer... eg tar service og reprasjoner og div selv og ang valtra vs fendt så drar valtraen møye bære en fendten sjøl åm fendten er chipa til 240hk mot valtraen sine orginale 211hk det trur eg mest av alt skylles den trinnløse girkassen på fendten...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Det er mye timer..

Hva driver du med siden du bytter bra en trinnløs kasse til en gammel mekansik? Og så mange timer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

driv med dumper kjøring for div entrepenører og må da he ein traktor som drar bra.. timen skylles at eg har fast kjøring hos ein entrepenør og tar andre + private kunder på kveld`s tid og helger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

både ja og nei har ein som kjører for meg når eg treng de og så leier han traktoren av mg vis han treng de:) suntes det det er ein bra ordning. ja kjører litt for risa men minst mulig di betaler ikkje det eg forlanger i timen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1
Til Thomas: du kjører alstå over 6 timer 365 dager i året? for et liv. Fendt 818 er helt klart en mye bedre traktor å kjøre og skjønner ikke du orker å sitte å kjøre detta finske rotet. Gammeldagse traktorer. Åssen klarer du 2800 timer? Kjører du med faste kontrakter?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg trivs når eg må jøre litt mens eg kjører og valtraen er ein mye bedre traktor en fendten er bjunnt å bli ein del klat med fendten ja har fast kontrakt på den eine traktoren.. men ken spør??:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei valtraen går betre opp bakker en fendten med samme total vikt når eg har di på vikta... første året eg hadde fendten gikk den 2800timer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fakturerte nesten alle timene er ikkje inntrisert i og ha ein traktor som blir brukt til \&quot\;jolly\&quot\; kjøring... har 520,- timen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

Thomas:

Det du presterer å gå ut med her i denne debatten skaper mildt sagt provokasjon. Særlig for oss som har erfaring med Fendt vario 818 og T-serien til Valtra. Det å si at en Valtra T191 er dobbelt så \&quot\;god\&quot\; som en 818 er nesten ikke verdt å kommentere engang, det blir for dumt. Og ihvertfall hvis du kjører med dumperhenger stiller nok Valtra t191 et stykke bak i køen o forhold til å bruke en 818.

Jeg har selv erfaring med 818 og dumperhenger. Brukte den i 1,5 år, og kjørte ca. 2500-2600 timer. Ikke ekstremt mye, men jeg kjørte bl.a VELDIG mye på landeveien.(han jeg kjørte for hadde ikke lastebil, så det ble mange lange fartsetapper)

Og jeg må si nå i ettertid, at hvis jeg hadde kjørt en Valtra t191/t190 så hadde det blitt \&quot\;lange\&quot\; og tunge dager. Jeg prøvde en JD 6820 også for han jeg kjørte for, og det var på grensa, man blir ekstremt lei av å gire opp og ned hele tiden, for med tunge subuslass blir det mye giring.

Men som sagt jeg kjørte ikke bare på anlegg som kanskje du gjør? Jeg brukte nesten traktoren som en lastebil, og det er jo også lastebilmotor i 818 som visstnok er god for ca 500hk. Og med litt arbeid så kan man få den til å gå i 80-90km/t. Det sier jo litt om holdbarheten også til en 818, når det er 185hk i den og 50km/t som toppfart. I prinsippet så får du \&quot\;aldri\&quot\; knekt denne traktoren. Også er det en ekstremt stabil traktor, kan fint holde nesten toppfart i mange krappe svinger, også er det fin vektfordeling , den er ikke lett i baktstussen som Valtran er. Valtra er egentlig noe \&quot\;søl\&quot\; å kjøre foran en dumperhenger. Tro meg jeg HAR erfaring med dumperkjøring, og ville ihvertfall om ikke anbefale fendt, så vil jeg anbefale JD. Det er ekstrem solid rammekonstrusjon i de, jd er heller ikke så lett i baken som valtra.

Og dette med at \&quot\;du\&quot\; sier valtran drar lett ifra fendt med tilsvarende totalvekt vil jeg påstå er bare tull, er mulig du \&quot\;føler\&quot\; det slik isåfall. Fendten taper nok litt hk pga trinnløsen, men den suger seg opp bakkene og taper ikke fart ift å skifte gruppegir.

Tenk dere at dere møter en bratt bakke med en t190, midt i bakken må dere skifte ned til mellom serien på valtra. Og da må dere stoppe helt opp, med bremsen i gulvet, for gruppegirene flyter ikke akkurat i hverandre på valtrane, de er forferdelig trange. Og da dere drar igang på mellomserien, ville fendten være på toppen av bakken, og iferd med å dra seg opp mot 50km/t. Jeg har selv kjørt 818, mens en annen kjørte t190, vi skulle kjøre subus inn til et anlegg, vi hadde begge en 14t bailey dumperhenger, med 365 lastebildekk.

Jeg opplevde da og ta igjen valtra`en med ca 1,5 runde på en hel dag, det var ca. 12 km til pukkverket. Sjåføren som kjørte valtra`en vil jeg si er minst like rutinert til å kjøre som meg selv.

Så til deg Thomas vil jeg si at innlegget ditt er amatørmessig skrivd, det er usaklig, det er provoserende og veldig tåpelig. Hvem her i verden orker å tilbring opp i mot 2800, nesten 3000 timer i en \&quot\;Valtra T190\&quot\; i løpet av ett år!? Det blir komisk tåpelig.

Jeg kjenner en kar fra Gjøvik som hadde en Fndt 930. Han spredde bløtgjødsel med ei Kaweko vakuumvogn. Og kjørte hogstmaskiner i hele Hedmarken med en spesialbygd treakslethenger fra Nyaas maskin. Det første året satt han ca. 3000 timer i Fendten sin. Men her snakker vi Fendt.

Valtra debatten har vel gått sin harde gang her, men saken om Valtra og pris ift andre merker er vel utdebattert. Valtra ER ALTFOR DYR IFT ANDRE MERKER MED SAMME UTSTYR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har du rett tg vil eg iallefall si... den eine traktoren går med fast kontrakt for 480,- og suns det ikkje er så værst og den andre er litt opp og ner men har hatt nede i 450,- og det har vært når eg ikkje har hatt noe særlig med kjøring... men set er sant som du sier at det er umulig og få 550 eller mer i timen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fendt 818 vs valtra t191 med valtraen har du ein fordel med at den går på høgere turtal og dvs du har mer turtal og \&quot\;slakke\&quot\; på men ja, når du kommer i ein så bratt bakke at du må sjifte gruppe gir så mister du mye fart etter på... men valtraen har høgere fart i km/t en fendten med samme vikt på begge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

Hans:

Et snev av misunnelse!? Hva mener du egentlig?

Bare så det er sagt: Jeg er selvstendig næringsdr. og leier meg ut som sjåfør. Jeg eier ikke egen redskap. Eier litt, men det er helt ubetydelig.

Jeg skriver her utifra egne og andres erfaringer. Å få høre at en annen person helt seriøst mener at en Valtra T191 er dobbelt så bra som en 818 det gjør at jeg blir litt provosert. Jeg mener det er usaklig å uttale seg slik.

Hehe Hans , jeg er ikke misunnelig:-)

 

Thomas:

Når har det vært positivt å ha ett høyt turtall?

Jo, for å kunne \&quot\;slakke\&quot\; av. Du er ikke særlig god til å ordlegge deg i innlegget ditt. Men jeg tyder det hen at du mener du har \&quot\;mer\&quot\; turtall å gå på.

Men kjære deg det er det jevne som teller! Dette burde jo du ha skjønt ettersom jeg ser så er jo du en ekstremt erfaren sjåfør på traktor og dumperhenger! Tenk på Fendten som ligger å \&quot\;lunker\&quot\; i ett riktig gir og ett riktig turtall. Det er både drivstoffbesparende og tross alt mye behageligere lydnivå, enn å ligge i høyt turtall.

Så ja\; kanskje Valtra T191 \&quot\;slår\&quot\; Fendten med noen sekunder. Men du har vel timesbetalt? Eller er du en som kjører gris, og kjører for tonnet, el kilometeren? Også er det jo streng talt flere hk i T191 enn 818. Bedre å sammenligne mot 820 egentlig.

Men jeg har en mistanke at du liker å provosere litt ved å komme med innleggene dine. Det blir så håpløst feil av deg med det du mener.

Men som jeg har sagt før: Valtra folket syntes Valtra er en \&quot\;unik\&quot\; traktor uansett hva det dreier seg om, men som sluttord vil jeg si at Thomas har gått for langt ved å mene at Valtra T191 er \&quot\;dobbelt så bra\&quot\; som Fendt vario 818 TMS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greit vis de skulle bli så mye styr pga eit or alså dobbelt så skal eg si meg at valtraen ikkje eg dobbelt så bra som fendten men den er mye betre kjøre komfort og økonominsk i hendhold til fendten og eg har altid hatt fendt og er den første valtraen nå så du kan ikkje si at eg er valtra \&quot\;folk\&quot\;
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Thomas og Valtra: Veldig sakleg. Godt at vi kan skilje sak og person så bra. Vi tilfører traktordebatten mykje godt på den måten der!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

Valtra hva har du med dette å gjøre? Jeg må da få lov til å si meninga mi, jeg har da ikke kritisert Valtra så mye her??

 

Thomas: Jeg respekterer meninga di, men er likeså totalt uenig med deg, men det får være så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...