Gå til innhold

VALTRA T ADVANCE


Gjest

Anbefalte innlegg

Valtra T191 advace!Er det en traktor for entrepenører som kjører 1500timer ++iåret på samme måte som case ih cvx,jd7530,fendt 820 og case ih puma,eller har den gått ut på dato?Synest kanskje at den hører hjemme i en divisjon eller to under de nemte konkurentene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar
Valtra T191 advace!Er det en traktor for entrepenører som kjører 1500timer ++iåret på samme måte som case ih cvx,jd7530,fendt 820 og case ih puma,eller har den gått ut på dato?Synest kanskje at den hører hjemme i en divisjon eller to under de nemte konkurentene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

+ motor, fjæring, hydraulikk, bremser

- girkassse, kraftutak

Vektfordelingen har jo positive og negative sider. Som trekkmaskin er det bra, med laster kan den godt være tyngre bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Bare en liten detaljkommentar\; hvor mye lasterarbeid går egentlig traktorer i denne størrelsen i?? Tror nok hk-klassene over 150 gamp er der det er minst prosentandel av traktorene som blir levert med laster... Men vektfordelinga til Valtra er uansett en smakssak :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

Prøvde så vidt en T190 i Oslo, denne traktoren er alt gammeldags. Kjører sjøl en Fendt 818 og synes det rett å slett var et høll å sitte inni. Jeg kjørte en 16t Dumperhenger mætt med snø, den dro som en Tsa 135. Har ingen sans for Valtra og en ting sikkert forhandleren er et mareritt spesielt Akerhus traktor Furnes.

 

Hadde selv en N111 på prøve i vår, den var behagelig å kjøre, men vurdere heller Mf og Fendt framfor Valtra.

Valtra må oppgradere traktorene sine innvendig og girsystemet synes jeg ikke er noe til skryte av. Min menig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan_Eirik_1

Vi har selv 3 Valtra traktorer, der de to største går ca 1100-1200 timer pr år og den tredje ca 700 timer pr år. Vi er særs godt fornøyd med dem til vårt bruk, allsidig jordbruk, slått og pressing av ca 7000 ball pr år, snøbrøyting og skogskjøring. Forhandleren har vært helt unik når det gjelder, så har ingenting å klage over.

Det er min mening, så konklusjonen er at en må finne ut selv hva en legger vekt på, å handle deretter!=) Ps\; Neste år kommer Valtra med ei annen powershift girkasse og trinnløs transmisjon, det blir spennende!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper valtra bygger seg opp igjen! De var en av de store før. En plass der du kan lese om \&quot\;den nye\&quot\; valtra? Med trinløs osv?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Vil gratulere New Holland med årets traktor... Valtra har mye nytt på gang, får de alt på plass stiller de sterkt til neste års kåring av årets traktor. TG og Rune, hva er feil med Advanse hytta?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
TG, det blir som å samenligne JD 6100 med 6930, er jo samme hytta på de og. I sommer har jeg testet JD 7530 og Valtra T 161 Advanse, valtraen er mye bedre på betjening av hydraulikk. Det jeg likte på JD er girkasse og hyttefjæring, men der kommer Valtra med tilsvarende eller bedre innen neste høst. Ta en titt på www.valtra.com, der beskrives den nye fjæringen til valtra.......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

valtra sin 5 års garanti er mye likt maskin skade forsikringen til gjensidige. helt ålreite traktorer men jeg synes de blir litt stumpete uten framaksel fjøring, blir som og kjøre dumper. hadde spydd på badet om morran skulle jeg sitti i en valtra etter veg uten framaksel fjøring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Du har jo bestemt deg du \&quot\;valtra\&quot\;, så hvorfor gidder du å diskutere? Du roser det du mener er bedre på Valtraen, og så sier du bare at \&quot\;Valtra kommer med nos som vil bli bedre\&quot\; i stedet for å si at finnen er dårligere enn John Deere på et annet punkt. Har da vel ikke noe med saken å gjøre for en dagens T-serie hva som kommer i framtida??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Kjører heller valtra en JD ja, og grunnen til jeg diskuterer er at valtras løsninger er like bra som de andres. Men er ikke så blind at jeg ikke ser på de andre merkene, som visse andre her!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Siste året har jeg kjørt JD 7530, 6830 og 6420. likte 6420 best da betjeningen der er enklere, å bla seg igjennom skjermen på 30 serien tar for mye tid. Har aldri prøvd multikontrol, men tror valtras armlene ikke står noe tilbake i forhold. Kjøper ikke heller valtra nå før de nye girkassene er på plass...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
7530 drar bra og er komfortabel å kjøre, men er fler ting som trekker ned inntrykket som arbeidsmaskin. Vendegir spaken holder ikke mål. Lasterspaken er plasert forann comandarm og må strekkes etter, håpløst ergonomisk. Foraksel fjæring må skrues av når laster skal brukes. Og har sagt det før skjermen er for komplisert å bruke. Det er ikke så mye å utsette på den, men er for mye til at jeg vil ha den.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Flytter du lasterspaken nærmere rattet vil den være lettere å nå. Når det gjelder fjæringen så knelte den foran og jeg mistet trykket på forhjulene, derfor jeg måtte slå den av. På luft fjæringen har du jevnt trykk og nivå regulering og med nøyaktig hydraulikk er det ikke noe problem å presisjonskjøre. Rune, du får lage ei liste på advanse, men test den først!!!!!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mange valtra,også flere T serie.Har også testet T191 advance.Kjører blant annet JD nå,har også en 7530 m/commandoarm.Som Rune skriver trenger du ikke å koble ut fjæringa ved lasterkjøring,fungerer perfekt sammen med laster.Mye bedre en valtra sin fjæring.Valtraen sin fjæring er ubrukbar ved tung last i trepunkten ved veikjøring som ved kjøring med tung strøkasse.Fronten løfter seg ,å traktorn gynger noe j...Ellers synest jeg valtra sin fjæring fungerer greit.Ser ut som den er konstruert av en bygdasmed,men den fungerer.Ellers ser jeg godt etter å ha kjørt mye valtra at JD bygger traktorer som egentlig ligger langt over det finnene gjør pr dags dato.Valtra bygger solide maskiner,men de henger ikke med blannt de store gutta lenger når det gjelder det meste.Sisu motoren er bra,men mange klager over høyt dieselforbruk på comandrail motorene.Testet jo Advancen,og det var en gedigen skuffelse.Synest girkassen ble enda mer håpløs med en girspak(er egentlig fortsatt 2 girspaker,sitter jo en litn medium-lav spake i konsollen).Ble trangere å gire en gammle T.Ellers er høyre konnsollen håpløst rotete,ser ikke ut som en nyutviklet betjeningpanel anno 2007.Bakenden på traktoren er den samme konstrukjonen som mega 8100 fra 1990(Ja,17år gammel),men kun 2 pto valg,en håpløst gammeldags krok(vet man kan få hyd utskytbar,men det koster flesk!).Det som er bra på T advance etter min mening er vendegirspaken m/parkbrems,å ok støynivå.Ellers har den ingen ting å stille opp mot en 7530 m/commandoarm.Det er egentlig bare og kjøre seg en tur med begge traktorene,så sjønner det fleste,kanskje ikke de med valtra som religion ,at jD(å de andre nevnte) tilhører en annen klasse.Valtra skulle ha ligget i ett prisleie som ligger midt imellom zetor å de andre (CNH,JD,Fendt,MF) etter nivå på det de har å tiby nå,for idag er de priset alllt for høyt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les brosjyrene får du sier at valtra har lite utstyr i forhold til pris. Class er dyrere enn valtra. Har ikke sjekka pris på de andre merkene.

Tror at valtra har mye utstyr i forhold til pris.

Så tror valtra har en grei pris.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan_Eirik_1

Skjønner ikke at du kan si at Valtra er et utrivelig beist med ei sinnsykt dårlig hytte.

Jeg liker hytta på Valtra meget godt, og synes vektfordelingen når motoren står over framakselen er helt super! Av utstyr får en jo stort sett det en vil ha, gjerne pluss litt til...... At gir kassen bygger på ei kasse fra midt på 90-tallet, som har vist seg å fungere særdeles godt gjør absolutt ingenting! Hytta og transmisjonen på f.eks JD, NH og MF bygger også fra versjoner som kom først på og midt på 90-tallet....... Hver å en av oss må selv finne den trakoren som passer best for sitt bruk, og sitt behov, å handle utifra dette!! Og en ting til, det spiller ingen rolle hva som står på side plata hvis ikke servicen fungerer, og det varierer stort fra område til område!! En plass kan Valtra være best, en annen MF, NH osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornøyde valtra eiere, og de finnes jo! sier hvorfor forandre noe som er bra? Dette er utprøvd og funker. Prøvde en 6550 i fjor hos en kompis som er kjempe fornøyd. hytte og betjening var jo som på gamle mezzo som ble lansert i-91 kjempe traktor den gang. Hydralikk og trepunkts betjening er bra og (autocontrol). synes de skal ha skryt for vendegiret sitt med p funskjon. (mye bedre en jd sitt!) og hi troll er også kjempe fint selv om det ikke er trinnløst. litt spett med bare 3 hurtig gir. kunne også tenkt meg varme app. på gulvet. nå er vel passasjeren kommet fram? slipper og truge seg bak setet. også en meget vond traktor og kjøre etter vegen. homp homp homp.. Også skilte det noen tusen på den og en jd 6420.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før var valmet stor. Nå henger Valtra etter. Grunnmodellene går igjen på de nye seriene. (f.eks bakstuss på 8100, 17 år gml.) Har finnene hengt seg opp?? Nei, tror mer på svenskene som skrudde sammen volvo og noen av de gamle volvo bm 2005 2105 osv.

Prøvde her om dagen en 905 for første gang i mitt liv med turbo. I tillegg var den stilt opp til 200hk+. Må si jeg ble overasket over gode kjøregenskaper og for såvidt god komfort tatt alder i betraktning. Vet om ett firma som heller vil kjøre Valmet 905, en en ny T160 med stiv foraksel og hyttefjøring..

 

Det som jeg syntes er rart er at Valtra holder samme prisnivå som JD OG NH. Og ekstrautstyret er jo \&quot\;merkelig\&quot\; kostbart.

Finnene sliter.. Ps: Er jo helt umulig å \&quot\;file\&quot\; på clutchen til valtra. Og bremsene er jo livsfarlig med tung dumperhenger bak! Flere som har kjørt seg ihjel pga i europa.. Valtra må skjerpe seg om de vil overleve.. ingen tvil!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

03, 05, mezzo og mega serien var bra når de kom ingen tvil.. Nå henger de som sagt etter. Likt pris nivå, men de sier man får jo så mye utsyr. Ja ustyr som nesten er standard på de fleste andre. betale 1000 vis av kr. for noen ultra beam som jeg skulle like så godt montert og koblet selv. også er rattet for lite. valtra tapte vel også markeds andel etter att de sluttet samarbeidet med fk,.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Har ikke sansen for 6x50, og det er den de fleste forbinder med Valtra. Hadde en 6850 et år, den var dyr i drift,dårlig sving, lett bak og lat. N er mye bedre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en ting jeg kunne tenkt meg fra valtra over i min JD så er det det fine rattet. Lite og godt, sparer mye ratting! Får skuldre problemer av all rattingen. Hørte nå jeg handlet ny traktor nå om det gikk ann å bestille et mindre ratt, men nei. Må vel gå ann å et mindre ratt, evt kjøpe et valtra ratt og \&quot\;fikse\&quot\; det sånn at det passer til JD.

 

Foresten, noen her som har peiling på stikkestyring! Meget intrisert. Hvem jeg skal kontakte osv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein får jo ein del utstyr på Valtra no, men sjå nett på NH eller Deutz-Fahr, da vil du sjå at det er standard på dei. Mange som tenker at Valtra er billige, og ja det er dei, i innkjøp før du skal ha noko ekstrautstyr. Da blir dei fort like dyre som andre merker. Og når ein har fått traktoren, er den billig i drift? Nei, drikk diesel, dyre deler og ofte eit stykke til servicemann. Nei, får håpe den 900\' som står bak redskapshuset blir den siste valmeten på denna garden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...