Gå til innhold

Traktordekk.


Gjest

Anbefalte innlegg

Traktordekk er ofte et litt vanskelig valg for noen. Her skal du, netopp du legge inn dine meninger om dekk og dekkvalg. Lurer på hva som er bra, holder lenger osv. Vinterdekk er også er \&quot\;het\&quot\; tema i disse dager. Lurer på hva deres meninger er. Personlig lurer jeg litt på hva Snowtrac er god for?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktordekk er ofte et litt vanskelig valg for noen. Her skal du, netopp du legge inn dine meninger om dekk og dekkvalg. Lurer på hva som er bra, holder lenger osv. Vinterdekk er også er "het" tema i disse dager. Lurer på hva deres meninger er. Personlig lurer jeg litt på hva Snowtrac er god for?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har nyli kjøpt 6630 med 710 XioBit dekk. Er dette gode dekk? De hadde en \&quot\;god\&quot\; pris i forhold til 650 vanlig Michelin. Lurer også på Snowtrac dekkene i forhold til Nokkian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan_Dag_1
Jeg har to traktorer med Xeobib kjempegodt fornøyd med disse. Betydelig bedre grep. Eks. I sommer skulle jeg opp en veldig bratt bakke med Case MXU 110 og Kombipresse. Det stod en traktor klar midt i bakken for å dra meg opp. Jeg kjørte opp til traktoren, stoppet der til den var vekk og kjørte videre opp til toppen. På andre slåtten kjørte jeg NH TM 155 på Kleber dekk. Jeg kom såvidt opp i bakken før den hoppet og spant. Som natt og dag. Xeobib er utvilsomt bra dekk. Om vinteren har jeg TRI dekk med pigg på de to traktorene med Xeobib dekk, og lettkjettinger på TMen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

XeoBib er alle andre dekk beregnet til Jordbruk overlegne. De er dyr ja, men kan kjøres med et veldig lavt lufttrykk som gir redusert jordpakking.

Er svært myke-stor kontaktflate-større trekkraft. Svært behagelig å kjøre med

høy slitestyrke

Med andre ord, det riktige valget når du bruker traktotren i jordbrukssammenheng.

Men du må huske å regulerepå lufttrykket i dekkene etter hvor stor belastning de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal i hovedsak bruke traktoren til pressing/slåing. Har en 6920S på pressa i dag uten Xeobib. Blir vel bedre å bruke den på slåmaskina. Har frontlift på den, uten pto. Vuderer å bygge på.

 

Men på vinterføre? blir bare småkjøring, da bare en går i brøyting. Blir vel kjøpt vinter dekk neste sesong og forhåpentligvis brøyting. Anbefalinger på dekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deerer_1
Hei! Har selv en 6420 med xeobib, og de henger godt nok for meg på glatta.. Spørs jo hvilke vinterforhold dere har, og hvilket utstyr du har til å brøyte med.. Selv har jeg bare skjær bak, og har ingen bruk for egne vinterdekk når jeg har xeobib..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brøyter med 6920S med noen gammle vinterdekk fra 6810.

 

6630 blir brukt på garden til å lesse rudballer, litt små fresing på garden. Men den er kjøpt brøyterigga. Så blir kjøpt vinter dekk senere og forhåentligvis få lakt inn et anbud for den å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

Har Xeobib på min Jd 6520 og 6610 er utrolig gode dekk, har kjøpt Nokian Tri som vinterdekk og transportdekk funker egentlig utrolig bra.

Men vurderer kjøpe Snowtrac på en Nh Tsa 110 noen som har erfaringer med Snowtrac?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har Vredenstein Traxion+ 650 og 540 på eine taktoren min. Kjøpte Vredenstein hovedsakleg på grunn av den gode slitestyrka ved vegkjøring. Er også godt tilfreds med trekkraft og spordanning på jordet. Ulempa er at dei er fjørar lite etter vegen p.g.a. stive dekksider.

Har stor tru på XeoBib eg også. Har nokon av dykk erfaring med slitestyrka på desse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det ikke voldsomt med 710 hjul på en 130 hesters traktor da, men du har kansje justert den noe opp. Jeg har brøytet med TRI og er meget godt fornøyd med det, selv om vannet renner på isen er det full kontoll. Skal bytte nå og har vurdert snowtrack, fått pris og de ligger noe under TRI men skulle gjerne sett de og forhandleren ligger i trøndelag så det blir for langt å reise dit for å se på de. Noen som vet om noen på østlandet som har slike ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir 710 Xeobib fordi radiusen blir mindre enn vanlig dekk. Så 650 Xeobib har for liten radius.

 

Om du drar og ser på snowtrack dekkene, ta noen fine bilder og legg igjen en tilbake melding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Blir litt feil å velge dekk etter radius. Det man skal tenke på er hvorn tung traktoren er og hva redskapene du kjører belaster traktoren ved arbeid. Så kan du gå i dekktabellen til Michelin å se hvilke dekk som vil passe for deg. Det er INGEN grunn til å kjøre med 710/60x38 med max belastn. v/ 0.4 bar på 2800 kg hvis du kun kommer til å belaste dem med mer enn 2500 kg. Da klarer du deg med 650/60x38 uten at du får mere jordpakking enn ved 710.

På vår TS135A er det 520/60x28 og 650/60x38. traktoren veier tom med 500 kg frontvekter 5.6 t.

I flg. dekktabell kan vi belaste 500 kg mere på hvert av framhjulene og nesten 1000 kg mere på hvert av bakhjulene uten å øke lufttrykket (det samme som reel jordpakking)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte forhandleren i stjørdal i dag for å spørre på pris på snowtrack, fikk forsavidt det men problemet deres var at de ikke hadde noen stammer å legge den regumierte banen på så disse måtte jeg skaffe selv. Prisen var ikke så mye rimligere slik at jeg kjøpte TRI2 isteden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei hh : )

 

Når de anbefaler 710 xeobib så kjøper jeg det. Traktoren går med laster så og si hele sommeren og med en rundballe presse. Har en 6920S med 650 og den er grei den, men nå skulle jeg prøve de dekkene å se. Å det er en fordel med litt breiere dekk, selv om det i teorien kan virke det samme, så liker kundene breie dekk. Det er flere her inne som har anbefalt 710 Xeobib til meg til det arbeidet og hos Fk har de gjort det. Så er det greit å ha R38.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortrinsvis nye dekk på den. Tidlig 06 mod.

 

6630 er vel litt lettere, men blir vel tyngre med lasteren, så den blir 710 på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Du kan jo ringe Torgeir Bakke i Michelin, eller sende mail til han å spørre hva han anbefaler. Skal ikke si at 650 passer bedre enn 710, får bare du vet jo hvilken belastning du kjører med. Men alt for brede dekk ser tøft ut, men det gir ikke mindre jordpakking, pga av at man klarer ikke å trykke dekket sammen nok i forhold til hvis dekket passer til traktorens størrelse. Men som sagt, så vet jeg ikke hvor tung din traktor er, men tror da ikke at den veier alt for mye over 6 t??

600 kan belastes 350 kg mer pr dekk enn 520

v/ 0.4 bar, 440 kg v/0.6 bar og 540 kg v/0.8 bar

Det gir en totalt belastning pånframaksling på henholdsvis: 3.7t/3t (0.4), 4.48t/3.6t (0.6) og 5.3t/4.24t (0.8)

Anbefaler å regne ut hvor mye vekt du har på fram/bakaksling ved forskjellig bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1
Ser forresten i Michelins tekniske håndbok at opptil JD 6820 anbefaler de 520/650, så da blir vel 600/710 passe. Men det er ihverfall unødvendig å kjøpe i 42 tommer!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Tlf Torgeir Bakke, Michelin

+47 67 92 24 00 / 911 06 767

mail: torgeir.bakke@no.michelin.com

 

Er svært hyggelig å snakke med og kan svært mye om dekkvalg og jordpakking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1
Er nok en annen ansvarlig for landbruksdekk hos michelin man kan snakke/sende mail til, eller så kan man jo ringe han privat. Er verdt det da han har MEGET kunnskap om dekk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...