Guest Posted September 26, 2007 Share Posted September 26, 2007 lurer på en ting, bør det være stor traktor for og dra en gjødselvogn på 12m3 på en trygg og effektiv måte? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest SJ_1 Posted September 26, 2007 Share Posted September 26, 2007 lurer på en ting, bør det være stor traktor for og dra en gjødselvogn på 12m3 på en trygg og effektiv måte? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest SJ_1 Posted September 26, 2007 Share Posted September 26, 2007 ok, ikke dårlig =), vi har bare tenkt tanken på og kjøpe ny vogn, vi har en JD 6220 90 hk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted October 13, 2007 Share Posted October 13, 2007 kommer ann på aronderingen, kjører selv 10 kubikks vogn uten bremser med en 100 hk traktor fungerer meget bra men jeg har mest relative flate jorder, største problemt på såpas store vogner er nok heller bløte jorder(da ser man der man har kjørt fpr å si det såmm) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jamos_1 Posted October 14, 2007 Share Posted October 14, 2007 Men hvordan er det med jordpakkingen, når vognene blir på 10-12 kubikkmeter? Og hvilken hjulutrustning bruker dere? Er litt nysgjerrig på akkurat dette. Men det kommer vel en del an på hvor i norges land man bor også. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Johan_Dag_1 Posted October 14, 2007 Share Posted October 14, 2007 Jeg har en Joskin 12m3 med tvangstyrt boggi og ellers mye utstyr tom vogn veier 8500 kg. Den går på 710 50 26,5 michelin cargo xbib disse ruller lett. og lager omtrent ikke merker selv med full sving og full vogn. jeg pleier å bruke en Claas Ares 697, eller NH TM 155. Vi har også brukt Case cs 110, men det ble for lite krefter og gikk svært treigt i bakkene. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Magne_1 Posted October 14, 2007 Share Posted October 14, 2007 I følge Torgeir Bakke, Michelins ansvarlige på landbruksdekk, så har ikke vekta så mye å si i forhold til jordpakkingen. Han mente at antall bar luft i dekket = reel jordpakking. (1 bar=1kg/cm2) Dvs at hvis du kjører med ei tankvogn på 6 t med 1,5 bar i luft i dekkene, så skader du jorda mere enn hvis du kjører med ei 12 t vogn med boggi og kun 1 bars lufttrykk. JD: har du kun kjørt med CargoX Bib på Joskinvogna? Forskjell på hvor dype sporene er på nypløyd åker ved full/tom vogn? Vil også nevne at KurmannTechnick lager div. akselsystemer, bl.a 8-hjulsboggier med totalvekt opp til 24 t som kun har 0,83 kg/cm2 i jordtrykk. Deres akselsystemer kan tilpasser alle type tilhengere og benyttes bl.a av Pöttinger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.