Gå til innhold

Arbeidslys - Xenon vs LED


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Maskin_1

Skal bytte ut arbeidslysene på en nyinnkjøpt traktor.

Kriteriene er det vanlige:

- Mest mulig og best mulig lys for pengene

- Bredt lysbilde

- Plasseringsvennlige

 

 

Hva bør man gå for?

Synes mange xenonlamper bygger mye i dybden.

Har også hørt at endel LEDlamper virker inn på radiosignalet? (gir støy)

 

Hva har du, og hvor førnøyd er du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bytte ut arbeidslysene på en nyinnkjøpt traktor.

Kriteriene er det vanlige:

- Mest mulig og best mulig lys for pengene

- Bredt lysbilde

- Plasseringsvennlige

 

 

Hva bør man gå for?

Synes mange xenonlamper bygger mye i dybden.

Har også hørt at endel LEDlamper virker inn på radiosignalet? (gir støy)

 

Hva har du, og hvor førnøyd er du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Jeg har Xenon og er fornøyd med dem. Xenon er og de som gir mest lys kontra LED. De beste LED lysene er vel nesten på høyde med Xenon, men mangler ennå litt. Felleskjøpet har kampanje på Hella Led, og Xenon. Når det gjelder levetid så skal Led lysene være overlegne. Om LED virker inn på radiosignal vet jeg ikke. Enkelte Xenon lamper kan virke inn på signalene, har vel litt med kvalitet på lampene, støyisolering osv.

Denne har Felleskjøpet kampanje på nå\;

http://www.hellanor.no/Hella+Power+Beam.9UFRnK0R.ips

Og denne\; http://www.hellanor.no/filestore/PDF_filer/Produktinformasjon/Hella/Arbeidslys/75_KI_Ultra_Beam_X_NOR_TTfinal.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Hei

 

Har standard montert xenon i taket på traktoren bakover og har montert LED på skjermene bak. Kjøpte LED lampene i lillestrøm i god tro, men angrer på at det ikke ble xenon. LED lampene har radiostøy slik at jeg ikke kan bruke dem omtrent og de har dårlig lysbilde i forhold til xenon.

 

Det er vel hella xenon som er orginalt på JD, noe jeg kan anbefale \;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hvis du skal montere LED lamper så kjøp ordentlige lamper! De lampene som felleskjøpet selger er ikke verdt penga da lysbildet og lysintensiteten er for dårlig i forhold til ei vanlig halogenlampe. Jeg har brukt LED lamper fra Tyri i flere år på flere maskiner og er kjempefornøyd. Prisen er omtrent som som for ei Xenon lampe og virkningsgraden er litt lavere. Lysbildet er derimot helt supert i forhold til andre tilbydere.

 

http://www.trysil-maskin.no/catalog/090504_kvalitetslys/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gutt16_1
Problemet med Xenon og LED lamper er at de ikke produserer varme. Det var så stort problem når fresen var i bruk på vinteren at vi måtte bytte ut lyktene til halogen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maskin_1

Skal innom FK å se hva de har å tilby imorgen.

Har ennå ikke bestemt meg for om det blir LED eller Xenon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Vi har sjølv tyri 16 led på traktorar og gravemaskin, og er veldig godt fornøgde. Ingen forstyrrelsar på radio, bra lysbilde og styrke. Trur led lampar skal vere meir haldbare med tanke på risting og slag i arbeids maskiner...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har xenon i arblys på traktorn og de er helt rå. satt i xenon-sett i org-lykter å det funker bra. billig og helt greit. bedre med xenon ettersom de avgir litt mer varme enn led.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraValmet_1

Vil av erfaring si at Xenon er i en klasse for seg når det gjelder lysstyrke, men lysbildet er for skarpt og falskt.

Xenon lyktene bruker dessuten mye strøm. (2x35 watt\'\'ere kan bruke oppimot 15A i startøyeblikket)

For trådstarter sin del så ville jeg gått for LED, da dette enkelt kan monteres i orginale ledningsnettet.

Led har et tilnærmet ekte lysbildet om det ikke er så sterkt som xenon.

Her får du ihvertfall et bredt lysbilde av lykter som er like plasseringsvennlige som orginallyktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StianE_1

Hallo alle sammen. Ser det er litt usikkerhet om hva som er bra av xenon, led og halogen her inne. Tenkte jeg skulle ta meg litt tid til og svare noen av spørsmålene her inne. Siden jeg jobber for R-tek , firma som importerer og selger Tyri sine lamper her i Norge kan jeg forklare litt om forskjellen på lampene våre. Ser det er noen av dere som har dem allerede. ? Prisene jeg har oppgitt her er gjennomsnittet.

 

Halogen: Regner med at alle her inne har/ har hatt halogen på traktoren, ulempen med halogen er at den tåler vibrasjoner, slag og overspenning over tid dårlig. Fordelen er at du bare kan bytte pære (H3), så virker den igjen. Levetid: ca 500 timer. Ca pris pr lampe: 200 kr. Kelvingrader ca 3000°

12V/55W ca 60 kr

24V/70W ca 90 kr

 

Xenon: Ser at det er noen her inne som klager på støy på radioen når xenonlampene blir slått på, dette kan komme av elektronikken som sitter i lampene. Støy på radioen er vanlig på litt rimeligere lamper, mulig det fungerer om du setter inn ett støyfilter!? (noen som har testet det?)

Xenonlampene tåler slag og vibrasjoner bedre enn halogen, men trekker mye strøm når den starter opp. Finnes med både symmetrisk, asymmetrisk og hi-beam linser. Levetid: ca 6000 timer. Ca pris fra 2000 til 3200.- (uten støy!) . Kelvingrader 4200°. Finnes i 35W, 45W og 70W.

D1S pære ca 1200.-

 

Led: Led-lampene tåler utrolig mye slag, vibrasjoner og har en spenningsregulator innbygd. Det vil si at lampene kan mates fra 9 til 32V. Har også sett noen lamper som går fra 9 til 80V. Våre Tyri-lamper finnes fra 4 til 24 Led. Levetiden skal være mellom 20.000 til 30.000 timer. Det finnes også ulike linser til disse lampene, ettersom hvor den skal sitte og hvor langt den skal lyse (samme gjelder xenon). Symmetrisk, asymmetrisk, hi-beam og pencil beam. Pris fra 950 til 4950.-(uten støy!)

 

Til jbv:

Vil anbefale deg og gå ned litt i lysstyrke ettersom du bare ser en hvit vegg når du freser snø. Bytte til en pære med mindre effekt.

 

Kom gjerne med spørsmål, så skal jeg prøve og svare dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest StianE_1

Hallo Tracker!

Vi har en lampe som heter VL3 LED. Den går kun på 12V og bruker 0.85A. Høyde: 31.35mm, bredde: 142.85mm og dybde: 63.45mm.

 

www.r-tek.no under produkter-&gt\; og LED ser du den

 

Ellers har vi en 8-LED, men den bruker 3.1A på 12V, så vil anbefale VL-3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Hei igjen.

 

Den så bra ut den. Er den beregnet for å monteres horisontalt for å få rett lysbilde? Hva er prisforskjellen på VL3 og VL6? Kunne ikke finne priser på de andre lampene heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StianE_1

Ja, vl-3 skal egentlig monteres horisontalt og rett på jern eller annet materialet som leder bort varme. Grunnen til det er at den egentlig er laget for å brukes på trucker.

VL-3 ligger på 950.- + mva og frakt.

VL-6 er kun 24V enda, men den skal komme i 12V også, men er litt usikker på når vi har den her desverre. Prisen på VL-6 24V ligger på 1300.-+ mva og frakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest tracker_1

Hei Stian.

 

Et siste spørsmål, kan jeg bestille ved å sende deg en E-post? Eller har dere en nettbutikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StianE_1

Når det gjelder traktorer så er det i hovedsak led det går i. Bakover er valget 8- eller 16 led, mange klarer seg med 1 eller 2 8 led. Men så er det dem som vil ha mye lys bakover og monterer 2 stk 16 led. jeg vil anbefale 2 stk 8 led bakover så du ikke blir blendet helt om du driver med snøbrøyting på vinteren.

 

Fremover har du noen valg:

- 2 stk 16led med 2900 lumen (tilsvarer xenon 35W)

- 2 stk 16led med 4500 lumen.

- 2 stk 8led og 2 stk 16led 2900 lumen, 8led sprer lyset nært rundt traktoren og 16led lyser lengere fremfor.

 

Lampene er ikke godkjente kjørelys, bare arbeidslys \;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym

Xeobib og MW: Joda, nokon passar på at andre får litt å gjere på i påska! Er i full gang med å sperre IP-adresser her.

Alle som ikkje forstår kva vi pratar om: Vi har hatt eit lite spam-angrep i påska. Sånt kan skje med den opne brukarterskelen vi har, men vi ser på løysingar for å bli kvitt skiten.

Dessutan: God påske til alle, i alle fall til alle som ikkje driv med sånt tøys!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...