Gå til innhold

MF eller John Deere?


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest torgrim_1
Noen som har kjørt både MF 6470 og John Deere 6430 som jordbrukstraktorer? Hvem drar best?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

MF har 492 NM i dreimoment mens JD har 498 NM i dreimoment. Effekttapet fra motor og ut på hjulene er vesentlig mindre på JD samt smidigheten og komforten er også bedre. Dieselforbruket er også lavere så jeg ville absolutt anbefalt deg JD.

Annenhåndsverdien er også bedre hos JD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Når denne MF`n drar f.eks en 4 -6 meters harv yter ikke denne traktoren aldri mere enn effekt uten powerboost. Synes også at det da er greit å oppgi traktoren uten powerboost.

For en transporttraktor er det absolutt ikke, da flyr dieselforbruket rett til værs. Da er det kun en traktor som gjelder, og det er Fendt. Den både yter og drar langt bedre enn de fleste traktormerker samt at snittforbruket er lavt hos denne traktoren imotsettning til andre merker.

Vil vel si meg ening med Olaf ang. hva som bør velges av JD og MF. Det må bli John Deere. MF er jo en østeuropeer så det holder!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Gidd egentlig ikkje skrive meir enn dette i denne debatten. Diskutere JD kontra MF er ingen vits. Men har sjølv ein JD 6420,05 mod. Dette har vært ein verkstedgulvsliter til di grader. kan nevne noe:feilmeldinger er dagligdags

-oljetrykk forsvant til oljeuttak bak/laster

-for varm olje på girkasse ved bruk i varmt vær

-original lasterspak sluttet å virke(måtte kjøpe ny,16000,-)

-P-gir sluttet å virke-(måtte dele traktoren)

-hovedsikring ryker ofte,så traktoren stopper,+ mye småtteri.har gått bare 1600 timer.

Men MF 6470 står høyt på ønskelista mi nå ja:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

ÅT skriver: \&quot\;MF har utrolig dårlig bruktverdi, og har aldri vært driftsikre, vet om eksemplarer med bortimot 10000t på telleren, men da er som regel det meste skifta..\&quot\;

Jeg vil kommentere med 4 bokstaver: E-N-I-G !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Ser ut til at dette også er på tur til å bli en stygg drittkastingsdebatt, merkelig hvordan sandkassementaliteten våkner når vi begynner å snakke traktor.

 

Men jeg har i alle fall kjørt en god del av begge, så jeg mener meg kvalifisert til å svare. Riktignok har jeg enda flere timer i en JD 6420S AutoPowr enn jeg har i 6430, men det får gå.

 

Jeg veit ikke hvor godt utstyrt traktor du tenker jeg, men Massey\'\'\'\'en kan vel spesifiseres slik at den matcher både JD 6430 \&quot\;basic\&quot\; og den mer påkosta Premium-modellen. Nå er vel ikke forskjellen i utstyrsnivå så stor hos John Deere lengre som det var når det het SE og Premium, men likevel.

 

Uansett har jeg ikke noen argumenter om at den ene er den andre overlegen, det blir mest smak og behag. Jeg syns MF er utrolig tiltalende traktorer, de har en suveren spak under rattet som ingen andre har som både er vendegir, hurtiggir og clutch, samt at de nok har av den aller beste trinndelte girkassa på markedet, Dyna 6.

 

At John Deere endelig har kommet med clutchknapp på de vanlige girkassene sine var nok ikke særlig mye for tidlig, og styringa av det de nå kaller AutoQuad 2-girkassa er og mye bedre enn på de forrige, i og med at du trinnløst kan stille inn turtallet den skal veksle på, den gamle løsninga med Eco og Power som de to alternativa var noe gått ut på dato. Anbefaler deg å velge elektriske tipputtak, og da er plusset for John Deere at alle 3 eller 4 (anbefaler på det sterkeste 4) sitter under hver sin fingertupp, i stedet for 2 og 2 på hvert sitt sted som de gjør på MF.

 

John Deere får pluss for elektronisk skife av kraftuttaksturtall, MF for minneknapp for å lagre motorturtall. Ellers er vel det en smakssak om du liker John Deere sin armlenemonterte lasterspak eller om du foretrekker MF sin orginale armlenespak, med en knapp for å veksle mellom lasterbetjening eller tipputtak på samme spaken.

 

Siden jeg allerede er bortskjemt med å kjøre trinnløst er det vanskelig å anbefale en John Deere uten, men samtidig så er det ikke lengre en reell sammenligning om man spesifiserer John Deere med det, så lenge MF ikke har det tilgjengelig på de firesylindra traktorene sine.

 

Ellers er vel ikke prisforskjellen på en toppspesifisert John Deere med AutoQuad og en likt spesifisert med AutoPowr (uten CommandArm) så avskrekkende heller, sjøl om jeg liker CommandArm-armlenet veldig godt.

 

 

Men uansett diskuterer vi smak om behag her, begge to er utrolig gode traktorer som man kan trives godt i. Jeg anbefaler deg å få begge på prøve og å gjøre deg opp din egen mening.

 

Det som i grunnen blir den eneste anbefalinga mi er at du handler traktor av den forhandleren du er mest fornøyd med, for du får en traktor du blir godt fornøyd med uansett om du handler hos Eik eller FK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Et lite tillegg bare - det at MF har dårligere driftssikkerthet enn andre er nok mer et gammalt frynsete rykte enn fakta. Det er utrolig hva to labre serier for 15 - 20 år sida kan gjøre med ryktet.

 

Ja, 3000-serien var et produkt som var på grensa til å kalles katastrofalt, spesielt de med 32/32-girkasse. Enkelte ble bygget om til 16/16, og da ble alt så mye bedre. 3005 som serien het på slutten var bra, de traktorene har det vært lite tull med, det var vel og her Dynashift-kassa kom.

 

Så kom 6100-serien, og problema kom tilbake. De to første årgangene her var ikke bra, men de to siste (96 og 97) er veldig sikre bruktkjøp.

 

 

Så jeg tror ikke noen av de to alternativa står hverken mer eller mindre på verksted enn den andre, og heller ikke mer på verksted enn andre merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Vegard,får 4 el-fingertuppbetjente oljeuttak i armlene på MF også,men er mest vanlig m el joystick + 2 på konsoll-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åja_1

kjøp den traktoren du liker best, ferdig arbei:)

 

kjører sjøl mf 5465 04 mod og mf 390 96mod og er kjempefornøyd med begge. kjøpte det eg likte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny_1

det er alt etter forhandlerene spør du meg.

 

jeg kjører massey selv, deerene er veldig gode.

 

du får det du betaler for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

kvalitet på forhandler, nærhet til forhandler, pris, smak i den rekkefølgen, bør være avgjørende

 

at det skulle være kjempemessige kvalitetsforskjeller og at en moderne mF er en østblokktraktor er bare pisspreik fra inngrodde mf-hatere hvis site tur i en mf formentlig var med en gammal 590.

 

kvaliteten er høyst sannsynlig noenlunde den samme, og ytelsene er neppe bedre for den ene enn den andre. en sisu står nok ikke tilbake for en JD-motor, og dyna-6 er en mer moderne kasse enn autoquad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...