Gå til innhold

Utsjalting av 4WD - MF675 turbo


Gjest

Anbefalte innlegg

Har en 86 mod MF som jeg har hatt et par år nå, i utmerket stand ellers - men ut/innsjaltingen av 4WD har aldri virket.... Stort sett greit det, står i 4WD permanent men det sliter jo unødvendig på drivverk spesielt langs vei. Såvidt jeg forstår er det elektronisk styrt, med knapp på dashbordet.

 

Er ikke så stødig i teknisk engelsk, men i verkstedboka står det at det er hydraulisk styrt inn/utsjalting via en aktuator hvis det rett oversatt (actuator). Er det en egen pumpe for dette, eller et magnetventil styrt?

 

Noen som har et tips på hva det kan være? Sliter å finne ut hvilke deler jeg trenger evt. for å erstatte den...

 

Må vel ta den lange kjøreturen (bokstavelig talt) til et verksted

med MF erfaring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stevekris_1

Har en 86 mod MF som jeg har hatt et par år nå, i utmerket stand ellers - men ut/innsjaltingen av 4WD har aldri virket.... Stort sett greit det, står i 4WD permanent men det sliter jo unødvendig på drivverk spesielt langs vei. Såvidt jeg forstår er det elektronisk styrt, med knapp på dashbordet.

 

Er ikke så stødig i teknisk engelsk, men i verkstedboka står det at det er hydraulisk styrt inn/utsjalting via en aktuator hvis det rett oversatt (actuator). Er det en egen pumpe for dette, eller et magnetventil styrt?

 

Noen som har et tips på hva det kan være? Sliter å finne ut hvilke deler jeg trenger evt. for å erstatte den...

 

Må vel ta den lange kjøreturen (bokstavelig talt) til et verksted

med MF erfaring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ein onkel kjøpte ein slik ein gong,som hytte/vedtraktor. På den var det også slik at 4wd sto på uansett om knappen på dashbordet sto innkoblet el utkoblet. Eg prøvde å følgje ledningene som gjekk innpå 4wd kassa under hytta,og der fant eg feilen med ein gong. Stikkaren på ledningen hadde hoppa av kontakta på 4wd kassa. Sette ihop at stikkar/kontakt så var det iorden at!! Sitter oppå 4wd kassa.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Utkoblingen skjer med en lavtrykkskrets på hydraulikken. Enkleste testen er, som flere har påpekt, å sjekke at magnetventilen får strøm. Hjelper ikke det, må man se på hydraulikken. Lavtrykkskretsen skal ha ca 15 bar. Det kan måles i liten nippel midt på plata bak førerhuset der de øvrige hydrauluttaka sitter. Den samme kretsen styrer IPTO-kløtsjen. Kan du koble på noe på kraft-uttaket som er litt tungt å drive, f eks en slåmaskin eller snøfres. Tar det lang tid for å dra igang, eller ikke starter i det hele tatt, er det verkstedet neste, desverre. Men sjekk strømmen først!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stevekris_1

Takker så mye for gode forslag. Knappen på dashbordet virker muggen, knappen løsner fra resten av bryteren så det kan være det,

alternativt ledninger.

 

Får åpne opp i kveld å gå over det elektriske, og se om jeg får liv i magnetventilen og måle litt.

 

Er det bryteren, er det jo muligens å få tak i hos økonomideler, mener å huske de hadde en sånn i mf-sortimentet.

 

Tusen takk godtfolk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stevekris_1

Til P L S: Den har ingen problemer med å løfte eller drive

på de bakre hydraulikkuttakene eller på kraftuttket, de fungerer 100% - kjører og driver både rotorslåmaskin (løft) og også en welger rundballepresse på sommeren som er relativt heavy på hydraulikken (å åpne luka) på samt krever endel for å drive pressa

via kraftuttaket. Fungerer 100% og kobler inn umiddelbart.

 

Tyder vel på at det er noe elektro og/eller ventilen - håper i alle fall det. :-)

 

Takk uansett! Skal si fra hvordan det gikk, skal ta en runde nå i kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stevekris_1

Tatt en foreløpig runde nå og testet litt. Magnetventilen virker helt dau, hører ingen \&quot\;klikk\&quot\; eller lyd av noe slag selv når jeg kobler det rett på batteriet for å teste - med eller uten traktoren i gang.

 

Har dessverre ikke multimeter akkurat nå, min virket selvsagt ikke akkurat nå. Må få lånt meg en, sånn at jeg kan få bekreftet at bryteren virker. Så får jeg eliminert ut det evt. og så jobbe meg dypere helt til jeg kommer ned til nå-er-det-verksted-nivå :-)

 

Min erfaring med magnetventiler er begrenset, men skiftet på pakkeren min i sommer og der var sa det tydelig klikk når magneten trakk ventilen på denne.

 

Tok forøvrig noen bilder - Såvidt jeg kan forstå må det vel være denne som styrer dette

 

Er rett under luka som ligger i dørken.

 

(fikk ikke til å legge inn bilder her, så du må klippe og lime inn adressene under i nettleseren tror jeg...)

 

http://farm5.static.flickr.com/4032/4531375436_d6490cc062_b.jpg

 

http://farm5.static.flickr.com/4015/4531377272_5ed08b47e7_b.jpg

 

http://farm5.static.flickr.com/4004/4531378988_6211f7bd57_b.jpg

 

http://farm5.static.flickr.com/4069/4531380984_b23f56f1f7_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stevekris_1

En oppdatering bare - funnet feilen. Magnetventilen hadde hengt seg opp, i tillegg ledet strømkabelen dårlig sånn at gjennomstrømmingen på ventilen var minimal.

 

Nytt ledningssett og en inntil videre erstatningsbryter for den gamle og et par kakk senere på magnetventilen så var 2wd i gang igjen

og fungerer prikkefritt.

 

Tusen takk for gode råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Har motsatt problem jeg, på våres 675T så virker ikke 4wd. Fant i dag ut at det manglet en kabelsko på den ene ledningen inn på magnetventilen. Så det jeg lurer litt på er om magnetventilen har låst seg i stengt posisjon slik at den ikke trenger strøm for å fungere? Ergo er det kun 2wd som fungerer. Bryteren er testet og den ga spenning ut den. Har testet framakselen, og der snurrer begge hjulene samtidig, så det tyder ikke på ras der. For 3 år siden så ble den fremre drivaksel &quot\;klokka&quot\; byttet pga lekasje. Og alt har fungert utmerket siden. Jeg merket dette da jeg skulle kjøre vedkasser i lasteren, da jeg skulle rygge, ble den for lett bak, og begynte å spinne på bakhjula. Og ingenting skjedde da jeg koblet inn 4wd. Når dette problemet først oppsto er vanskelig å si, for siden våronna har traktoren stort sett gått i vegtransport. Jeg merket ikke noe under hverken, harving, såing eller tromling.

Noen som har hatt lignende problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei

 

Jeg hadde et problem med magnetventilen på en 675 Turbo fra 1984. Utkopling av 4 wd har ikke fungert på flere år. Skrudde ut magneten med de to ledningene og deretter ventilen og fant ut at den satt fast grunnet partikler i oljen. Renset alt innvendig og satt den inn igjen.Funksjonstestet den før jeg satte den inn igjen. Nå virker inn og utkopling av 4 wd igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Jonny Fevåg,

Har dekk bak som er dimensjon 16,4-34 Petlas.  Har nå forhjul som er 12,4R24. Tidligere satt det 360/70R24 foran. Dagens forhjul er litt smalere enn de gamle. Har satt på en Vreten frontlaster, og denne er ganske tung, og opplever nå at det blir stort marktrykk på forhjulene. Sliter nå med å finne ut hvilke bredere dekk jeg kan bruke all den tid rulleomkretsen må passe til bakhjulene (Rulleomkrets bak 4,74 meter, foran 3,52 meter). Finne ingen steder hvor det er oppgitt forholdet mellom bakhjul og framhjul "Tractor gear ratio". i hverken instruksjonsbok eller servicemanual fra Økonomideler. 

Dekkforhandler sier jeg må opp i 14 eller 15 tommers bredde på felgringen ved bredere dekk enn 380. 

Forøvrig når jeg kjører på veg kan jeg høre en svak summing ved innkobling av firhjultrekket, denne er nok til at man husker å trykke ned spaken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha breiare dekk, må du nok ha breiare felg og ja. 16.9/34 skal vel ha mykje samme rulleomkrets som 540/65 R34. Dermed kan jo muligheiten for 440/65 R24 vere der. Litt rart med breiare dekk framme enn bak kanskje men... 380 kan jo og vere eit godt alternativ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...