Gå til innhold

2 hjuls traktor.


Gjest

Anbefalte innlegg

Noen som har peiling på sliping av kniver? kan man bruke vinkelsliper?

Er jo "gamlekara" som kan dette..

Kan også fortelle om 2 hjulingen deres, artig redskap. jeg slår litt med den bare for og gi litt mat til hesten som må stå på stallen om natten grunnet skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honda_1

Noen som har peiling på sliping av kniver? kan man bruke vinkelsliper?

Er jo \&quot\;gamlekara\&quot\; som kan dette..

Kan også fortelle om 2 hjulingen deres, artig redskap. jeg slår litt med den bare for og gi litt mat til hesten som må stå på stallen om natten grunnet skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få ein god kniv må du ha ein skikkelig slipestein, så eg vil ikkje anbefale noe vinkelsliping. Tohjulstraktoren min\; ein Honda på 8hk, er nok ikkje av dei gode gamle, men til mitt bruk er eg meir enn godt fornøgd. Den blir først og fremst brukt til transport av ting og tang-gras,stein, jord og ellers det som eg måtte ønske å frakte eller flytte på. Har og hyppeskjer til bruk i åkeren, snøskjer til vintersdagen, og med knivar til å sette på drivakslingen\; så har eg ein kraftig jordfresar. Men dei kjente tohjulstraktorane fra Sveits og Tyskland\; f.eks AEBI og Motostandard, er i ein klasse for seg sjøl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honda_1

oki, håndholdt slipe stein? beste far min hadde en bucher med 9 hk mac motor, det var den største på markedet den gangen tror jeg. han leiekjørte med den, hadde masse redskap som hyppe skjær, plog, snøfres og selvsagt kniv. henger med brems.

er vel tysk bucher? må ikke glemme agria da!

men den solgte han til bror sin da han kjøpte mf gullfisk, så den er fortsatt i slekta, angrer på att jeg ikke fikk han til og lære meg og slipe kniven, naboen min kunne det og, men han er desverre gått bort. mange her som angrer på att de ikke fikk lære mer av gamlekara..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manuell slipestein er sjølvsagt å foretrekke, sidan du då kan regulere hastigheten sjølv. Er ikkje heilt oppdatert, men mulig det nå er fleire hastighetstrinn på disse små elektriske du får kjøpt i buttikken? Den eine slipesteinen eg har er ein slik el.drevet montert på arbeidsbenken, men der er det bare ein hastighet. Til morrakniver og liknande fungerer den heilt fint, men til ljåen foretrekk eg ein større. Såg forresten ein slipestein når eg var på Jæren her forleden\; den vart driven rundt av vinden. Bucher er sveitsisk, Agria meinar eg er tysk, uten at eg er 100% sikker. Svært god kvalitet på dei maskinene, visst folk veit å ta vare på dei.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
jeg har fingerslåmaskin til traktorn com jeg slår høy med. jeg mener det går helt fint med vinkelsliper. man må bare være forsiktig så det ikke blir blått. man kan godt gå over med bryne (hen) etterpå, men kniven blir fort sløv alikevel så jeg tviler på at den treng å være som et barberblad når du er ferdig, men selvsagt er det en fordel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliping av kniv: Har brukt sånn liten rund stein i drillen. Det går heilt fint. Vinkelslipar med pusseskive kan kanskje bli litt for voldsomt. Derimot høyrer eg om fleire som brukar vinkelslipar med sliperondell (sandpapir). Har tenkt å prøve det sjølv, men motorslåmaskina har fått mykje mindre å gjere etter at beitepussaren kom til gards...

I alle fall: Veldig bra med eit forum der tohjulstraktoren kan bli diskutert. Den høyrer med, sjølv om den snart mest er eit museumsobjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 9 måneder senere...
Jeg bruker en Dremel til å slipe kniven. Har en lang og tynn smergeltapp (som er beregnet for å slipe kjede på motorsag) og er lett på hånda. Kommer til overalt og fungerer bra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 8 måneder senere...
Gjest Anonym
Mye nyttig info her. Vet dere hvor man evnt kan få kjøpt deler til fingerslåmaskiner (hestetrukken McCormick), som jeg driver og restaurerer - trenger spesielt knivene, da de er forbi reparasjonsstadiet :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...