Gå til innhold

Ny traktor!


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Arne_Mo_1

Jeg er helt ny på forumet her, og ser at dette temaet går igjen ofte med forskjellige vinklinger.

Jeg tok over en går for snart to år siden på nesten 300 daa, med primært korn og endel gras til høy. Traktoren jeg har er en NH TL90, men noen ganger føler jeg at det blir litt i minste laget. Jeg har en 4 skjærs vendeplog, og i oppoverbakke på litt stiv jord går det ikke veldig fort. Jeg har i dag separat slodd og harv, og skulle gjerne hatt en ny harv med sloddeplanke fortrinnsvis 5 meter bred. Jeg burde vel opp i 110 hk pluss/minus. Så til spørsmålet mitt\; hvilen traktor er det man får mest for penga for når det gjelder hester? Det er Jeg vil helst ha en kort og smidig traktor. Hvilket merke lønner det seg for meg å kjøpe med den gårdsdrifta jeg har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt ny på forumet her, og ser at dette temaet går igjen ofte med forskjellige vinklinger.

Jeg tok over en går for snart to år siden på nesten 300 daa, med primært korn og endel gras til høy. Traktoren jeg har er en NH TL90, men noen ganger føler jeg at det blir litt i minste laget. Jeg har en 4 skjærs vendeplog, og i oppoverbakke på litt stiv jord går det ikke veldig fort. Jeg har i dag separat slodd og harv, og skulle gjerne hatt en ny harv med sloddeplanke fortrinnsvis 5 meter bred. Jeg burde vel opp i 110 hk pluss/minus. Så til spørsmålet mitt; hvilen traktor er det man får mest for penga for når det gjelder hester? Det er Jeg vil helst ha en kort og smidig traktor. Hvilket merke lønner det seg for meg å kjøpe med den gårdsdrifta jeg har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne_Mo_1
Hei, burde vært litt mer spesifik ja, ny for meg, men trenger ikke være ny. Det er vel bedre økonomi i å kjøpe en som er et par tre år gammel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Hvis du vil ha det beste som er på markedet vil eg anbefale

en Fendt 415. Den er noe dyr i innkjøp men når det gjelder

totaløkonomi vil den komme bra ut og hvilken glede du får

i arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne_Mo_1
Fendt er sikkert kjempebra, men det blir litt i overkant dyrt. Ser en 415 på finn, 2008 model, drøye 3000 timer til over 600 000kr. For dette beløpet får jeg vel en ny NH eller JD.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Går ut fra at du har laster siden du klarer å dra en såpass tung plog. Jeg kjøpte en ny TL100A i 2007. Var i utgangspunktet ute etter en nyere brukt. Betalte 319.000 for denne + laster. Den er nesten verdt det samme i dag. Den er påstilt til ca. 115HK og drar 4-skjærs vendeplog uten problemer, med unntak av at det går litt tregt på stiv jord i motbakke (men det har jeg lite av).

Jeg skjønner problemet ditt, men skal du dra 5m harv og sette slåddeplanken ordentlig nedi må du vel ha 120+ vil jeg tro. Har selv sluttet å slådde og harve og gått over til crosskilltrommel med hydr. fjærslådd. Slådder kun den siste fåra og fårene på vendeteigene. Er veldig fornøyd med dette!

Hva med en NH 5060/5070 som du stiller på litt da? Da får du en del mer futt enn du har i dag. Du får en relativt rimelig jordbrukstraktor som ikke er så tung, og som det normalt er lite tull med. Du sparer veldig få timer i året på å øke harvbredden fra 4 til 5 meter... Det er alt for mange som etter mitt syn kjøper for stort/tungt/dyrt utstyr og tenker for lite på økte kostnader og jordpakking. Selv har jjeg 350 da korn og TL100A som hovedtraktor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Ellers er det potensiale på traktoren du har til å skru 10-15 hk. Her på bruket er en NH L85 hovedtraktor. Den er stilt opp anslagsvis 10 hk og det gjør \&quot\;det lille ekstra\&quot\; når det skal fraktes korn, harves, grubbes og pløyes. Her har vi ca. 350 daa korn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør det lille ekstra. Kjjører vel et halvt gir høyere etter justering, det samme på min eldre TL100.

 

Henke: Hva pløyer og harver du med da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Va med ein pent brukt JD 6330? Da får du ein smidig og stabil traktor med orntlig komfort. Får vel disse fra ca 400 og oppover, og her er det myye å velge i. Om du har mulighet til det så ville eg absolutt gått for ein trinnløs traktor, uansett merke.

Når ein først skal innvistere i noe nytt, hvorfor ikkje betale det lille ekstra for å få ein litt arbeidsplass?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Kornbonde: - Har en 3-skjærs 14\&quot\; Kverneland vendeplog - som det hvertfall ikke er noe problem å dra mens den er i bakken og slett ikke noe problem å løfte. (Traktoren er med laster.) Men samtidig er det ganske langt opp på en 4-skjærs vendeplog..

- Väderstad 4,7 meters såbedsharv som forøvrig går veldig pent, til tross for at den er festa i 3-pkt. Denne drar vi også med en eldre JD 2040 uten store problemer utover litt hjulspinn.

- En Kongskilde Vibroflex på litt over 3 meter står for stubbharving o.l. Oppleves kanskje som den tyngste jobben av de nevnte. Litt \&quot\;of topic\&quot\; det her, men det viser jo hva den aktuelle traktoren klarer å dra med seg - på relativt god arrondering på Østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne_Mo_1

Takk for mange gode svar!!

Hvordan \&quot\;stiller jeg opp\&quot\; den traktoren jeg har? Hørtes veldig interessant ut siden det kun er det lille ekstra jeg er ute etter. Pløyde lett jord i dag og holdt greit 8km/t. Trenger ikke å pløye noe fortere, men på den stive oppoverbakken går det saaakte.

Jeg har sjekka på chiptuning.com men de har ikke utsyr for TL\'\'\'\'en siden det er mekanisk insprøyting.

Kan jeg fikse denne \&quot\;trimminga\&quot\; selv eller må jeg på verksted, og sist men ikke minst, sliter dette nevneverdig mer på motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Dette kan du sjekke på konedata.net, men såvidt jeg vet er tl90 og tl100 samme traktor - bortsett fra forskjellige effektuttak. Det er hvertfall tilfelle med L85 og L95. Vår traktor ble kjørt til lokalt AK-verksted og skrudd opp på dieselpumpa av en mekaniker. Skrudde opp til det røk svart og ned igjen til det ikke var sjenerende eksos. Har aldri vært i benk, men det hjalp betraktelig. En her i nærheten hadde for noen år siden en L95. Den hadde ettermontert intercooler og 140 hk :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne_Mo_1

Ser at TL90 har motortype 8045.25, mens TL100 har 8045.25K.

Vet ikke hva denne K\'\'\'\'en står for, men jeg får høre med AK i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Ser nå på konedata at L og TL har samme motor. Underspylinga du prater på sammen med original dekkdimmensjon fra fabrikk er eneste forskjellene fra L85/TL 90 - L95/TL100. Vanskelig å garantere noe, men jeg kan hvertfall vise til vår L85 som er stilt opp noe og det har gått problemfritt. Lykke til.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk stilt på min TL 100A etter at den var ferdig innkjørt. Det er enkelt, gjøres utvendig på pumpa der den er plombert, men du bør ha en mekaniker fra AK til å gjøre det. Det er riktig at du ikke kan chippe denne. Du vil oppeve en traktor som blir betydelig hvassere og som nevnt kan du kanskje ligge et halvt gir høyere på hurtiggiret når det butter imot. Jeg tror ikke du skal ha noen betenkeligheter med å stille på moderat. Motorene er meget gode, men traktoren vil heller jobbe lettere og du vil trolig få noe nedgang i dieselforbruket av den grunn. Jeg har snart kjørt 1500t. etter justering, og jeg stiller ikke tilbake, for å si det sånn!

Du får melde fra til \&quot\;oss\&quot\; om resultatet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne_Mo_1
Jeg snakket med en AK mekaniker i dag. Han skulle få tak i et dynamometer og komme innom neste uke. Da får jeg bare vente å se!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å pløye i dag. Har en 4-skjærs Kverneland vendeplog. Der jeg kjører nå er det ganske flatt, men tung jord. Pløyedybde ca. 20 cm. Kjører på 1. høygir med min TL100A, ca. 1500 o/min. Da går det i 7-8 km/h og jeg har mye reservekapasitet!

TL100A er ofte målt til 105-110HK. Jeg vet at importøren målte alle i sin tid. Som nevnt er min påstilt med ca. 10 HK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Jeg kom på i dag, at vår L85 ble kjørt i dynamometer - der den viste en plass mellom 95 og 100 hk. Dette altså før den ble stilt opp. Selgeren hos Ak mente det kunne ha skjedd en feil hos fabrikk, så det var en L95 i L85-kostyme. Enten det eller at alle L85 var askillig sterkere enn beskrevet i brosjyrer osv. Noen som har ei forklaring på dette? Traktoren ble etter dette oppstilt ytterligere 10 hk og har gått feilfritt siden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...