Gå til innhold

Ettermontering av Xenonlys


Rune

Anbefalte innlegg

Jeg har ettermontert Xenonlys på alle 8 arbeidslysene på en JD6820.

Dette er sett der jeg bare bytter pæra og reflektoren er original.

Det sitter to ballaster i hvert hjørne i hyttetaket.

Det er forholdsvis billige sett jeg har kjøpt, ca 1500 Kr for paret.

Radioantennen er innebygd i taket.

Jeg fikk et forferdelig godt arbeidslys, men også noen problemer.

 

1: Hvis jeg slår på alle lysene samtidlig tenner ikke alle, jeg må starte et par i gangen. Dette løses ved å legge opp kraftigere strømforsyning og rele så det er ikke noe stort problem.

 

2: Når jeg tenner to lys blir det dårlige radioforhold, når jeg tenner de to neste forsvinner radiomottaket. Den automatiske viftestyringen går også på fullt en kort stund. Jeg har prøvd å jorde alle ballastene uten at det hjalp.

 

Er det noen der ute som vet hva som må til, har noen ideer.

1. Kanskje legge en grov kabel rett fra batteri med en form for filter på for å fjerne støy, men hvor får man tak i et slikt filter? Og er det her støyen kommer?

2. Kanskje fysisk skjerme ledninger mellom ballast og pære med jordet aliminiumsfolie?

3. Kanskje legge jordet aliminiumsfolie bak pære og reflektor?

4. Kanskje flytte ballaster ned fra hyttetak og montere dem i motorrom. Dette blir noe arbeid og det er ikke enkelt å få tak i nok lange ledninger, de skal jo være godt isolert.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har samme problemet jeg med tanke på støy. Har to orginale hella xenon og der ligger også ballasterne i taket. Til det med strømforsyning så krver xenon mer strøm i ogstarten, så jeg har rett og slett bytta ut 10A sikringene på lyskursen med 20A. Det skal ikke være farlig for du rekker ikke få nok varmgang til at det brenner og ledningsnettet ditt. Hva en skal gjøre med støy vet jeg ikke men skal prøve litt forskjellig og event. gi tilbakemelding hvis det finnes en løsning!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Anonym

Har en 6320 som er bruktimport. Dynamoen leverer 120amp etter det eg har funne ut. Har behov for betre lys, og tenkte kanskje å montere av dei xenon-kit som en får kjøp no.

 

Korleis er det å få montere ballastene i taket?

Og kva kan vere lurt med tanke på elektroniske forstyrrelser?

 

Målte holet til ledninga, den var 2,5 cm på traktoren. Går utifrå at ein må bore eit tilsvarande hol i lampane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Måtte du ta ned taktrekket? Har ikkje sett så mykje på det ennå, men har forstått det slik at John Deere har gjort plass til orginale xenon? Kva kelvin har du, og korleis laga du hol i lampane?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Er der pakninger på det grønne taket, eller noko ein må ta spesiellt hensyn til?

Har hatt kontakt med Dybvik-trading. I utgangspunktet hadde eg tenkt 6000k, men det er visst betre med lavere til bruk i eksemelvis mørkt arbeidsområde(slått, jordbearbeiding ol. Kven handla du med, og evtuelle erfaringar...?

Litt synd om ein ikkje kan høyre radio? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Høyrest fint ut. Korleis gjekk det med strømmen? Ettersom at deere har ein lysbrytar der du kan skru på alle arb.lys samtidig,-so er det vel kjekt om det faktisk fungerer? Trur eg satsar på innkjøp at xenon, men hadde vore interresant å sjå korleis du har gjort det med ledningane inn til lampen...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Då får eg legge opp god nok strømforsyning. Blir nok bra, berre eg får høyre nattønske i slåtten:)Takk for gode råd!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølv på traktor med fabrikkmontert xenonlys,og utvendig montert antenne,så er det radiostøy. Ikkje så at den blir umugli å høyre på radio`n,men du får ei irriterande susing der så fort du slår på xenonlysa. Skulle sikkert hatt ein såkalt \&quot\;støydempar\&quot\; på strømledninga inn på radio`n,el så kan det sjølvsagt komme gjennom jordinga også!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Må kanskje høre med noen som driver med bilstereo, men du kan prøve og jorde spilleren din bedre. Har samme problem på en med blitz lysbjelke. Trodde jeg hadde gode lys med 6 ultrabeam bakover og ett hav av lys framover, men når jeg møter trailere med xenon er et jo som stearin lys. så jeg skal også kjøpe xenon framover tenkte også sette de i de firkantede lyktene som sitter på JD 00 og 10 serie. Noen som har gjort dette på disse? man må jo bytte hele lykta når pæra er gått men jeg har frest ut den gamle og tenkte og feste en xenon pære me tech 7.

Blir kun i ytterkant i første omgang. Driver du med brøyting Rune? hvet om noen tråkkemaskin førere som ikke liker xenon i fullt snødrev...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

En ting jeg lurer på Rune. Har du xenon i H4? eller bare H3 arbeidslys?

 

Vudere å sette på 2 stk fremme på 6920s. På blinklysfeste. Har bestilt xenon fremme på den nye 6630. Kjøpte det ikke bak, pga ser ikke behovet.

 

Snakket med de på FK ang motering på 6920s. En mekaniker mente det var best å kjøpe lys med transformator i hvis jeg skulle motere ved blinklysfeste på JD. (Han nevnte også at 4 stk xenon i tak fremm var ikke lovlig?)

 

Sånn så jeg fårstår det, har du bare byttet pærer å lakt opp ekstra forsterket ledninger? Er ikke så sterk i elektronik, men er vel lurt å legge opp et reele og sikring per lys set (2 lamper). Kan vel være lurt å hente strøm fra batteri som Rune sier. (Gjør det samme på orkel pressa)

 

Når jeg først har nevnt orkel pressa her da, kan jeg si at når jeg setter inn kabelen til styreboksen blir det dårligere radiosignal.. (noe jeg ikke fatter!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard
Ser ikke behoved for å ha xenon bakover. Koster 7000 for to laper hos JD. Men det levers jo orginal ved blinkerne på de nye JD. Så det tror jeg skal gå godt. Vudere å montere ekstra H4 eller 1000 metringer som du sier i speil eller midt mellom arbeidslysa. Detter fordi frontlift med 2 syrekanner blokere lyser i mørket når jeg presser.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Til Rune:

 

No har eg montert xenon i alle arb.lampane. Vart eit heilt overlegent lys. Eg har riktignok utvendig antenne, men radioen fungerer supert, merkar ein vag sus når alle lysa er tende. Men eg har ingen problem verken med peltor eller radioen i traktor.

Diskuterte dette problemet med Dybvik trading før kjøp, og han sa at der tidligare hadde vore nokre problem med ballastane. Desse hadde han teke tilbake på reklamasjon. Mine fungerte bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvar_1

Er det orginal exenon lys som er montert, eller er det piratlys?

Korleis er erfaringane med exenon pakkane som Djupvik levera?

 

Eg har montert orginale HELLA exenon arb.lys bak, og har aldri hatt noke problemer med dei desse 5 åra. Exenon lys er heilt topp, ingen ting kan erstatte det lyset som dei gir... Skal no montere det på den nyaste traktoren me..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kontrolere om du har riktig jording. Den er like viktig som strømmkablen. Prøv med en grov kabel fra taket og til batteriet`s minuspol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...