Gå til innhold

Turbotrykk\'\'\'\'s måler


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en traktor som er ettermontert turbo på, vurdere å montere turbotrykkmåler på for å se arbeidstrykket.

Hvis jeg ikke tar helt feil så må vel trykket tas ut på innsug manifolden ?

 

Noen som har nå forsalg til turbotrykk måler som kan brukes ?

Går det med en måler som en får kjøpt på Biltema/Mekk/Mekonomen eller ikke

 

Noen som har noen gode tips og forslag...

 

Traktor er Fiat 72-94 DT med ettermontert Turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn_1

Hei

 

Har en traktor som er ettermontert turbo på, vurdere å montere turbotrykkmåler på for å se arbeidstrykket.

Hvis jeg ikke tar helt feil så må vel trykket tas ut på innsug manifolden ?

 

Noen som har nå forsalg til turbotrykk måler som kan brukes ?

Går det med en måler som en får kjøpt på Biltema/Mekk/Mekonomen eller ikke

 

Noen som har noen gode tips og forslag...

 

Traktor er Fiat 72-94 DT med ettermontert Turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monteres etter turbo, altså mellom turbo og motor. Bruk væskefylt manometer eller liknende for å unngå \&quot\;pulsering\&quot\; av nåla i turbotrykksmåleren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis måleren \&quot\;pulserer\&quot\; må du sette inn en strøpeventil mellom manometer og der du tar ut trykket for måling (veldig lite hull i slangen et sted)

 

Du trenger ikke manometer som måler minusutslag. Det får du ikke. Hadde manometer på en traktor en gang. Gikk mellom 0 bars trykk og opp til 0,8 kg trykk. Mye mere må du ikke ha på en ettermontert turbo. Du kan fort bli overrasket i negativ rettning. Går varm med toppakningsproblemer osv i beste fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn_1

for si så vet jeg ikke hvor mye den Turbo lader, kjøpte et komplett turbosett til tilpasset denne traktor, ferdig justert fra leverandøren

kan være greit å finne det ut før eller senere.

 

Er 72 hk originalt i denne, etter turbo og oppjustering så vel ca 88, 90 hk på motor tro jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbopower i Kongsberg har slike manometer til salgs. Kjøpte komplett turbosett til min MF 399 der, og fekk med manometer attpå. Dette har eg imidlertid ennå ikkje montert.

 

Er det nokon som som har eit konkret forslag på korleis eg skal ta ut luft til plastslangen for manometeret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Turbotrykkmåler med minusutslag er beregnet for bensinmotorer, og er ikke nødvendig på en traktor.

Husk at en traktor med original turbo som regel har turbotrykk på ca 1 bar. På en dieselmotor er det ingen vits i å stille opp turbotrykket høyere.

Skru det heller ned til du merker at motoren drar litt dårligere, eller du ser at den ryker svartere. Da har du funnet \&quot\;grensen.\&quot\; Og så stiller du den bitte litegrann opp igjen. For høyt turbotrykk gjør bare at det går tyngre å komprimere lufta, og det blir unødig varmgang.

Trykket kan du ta ut egentlig hvor som helst mellom turboen og innsuget. Det er vel en tynn slange på wastegate-ventilen på turboen, du kan sette et T-stykke i den. Ellers kan du lage et hull i røret mellom turbo og innsug, og sette inn en nippel for slangen. Det er bedre å ta ut trykket nær turboen, det gir mindre vibrasjon i instrumentet. I selve manifolden er det oftest trykkstøt på grunn av ventilenes bevegelse, som forplanter seg til instrumentet. Men som sagt tidligere så kan du strupe slangen til instrumentet med en kran el.l. så vibrasjonene dempes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Jeg har en Mercedes OM 314 (3,8L) som jeg monterte turbo på for en tid siden. Turbo tok jeg fra en Mercedes W123 (3L). (Wastegate turbo). Den går litt bedre, men er ikke helt fornøyd med den. Bør turbotrykket justeres og i såfall hvordan??? OM 314A som er orginal med turbo har og en større ventilklaring, bør denne justeres på min? Kjører og med orginalt luftfilter, bør vel bytte det ut med et større...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Mange motorer med original turbo har en såkalt røykbegrenser på dieselpumpa som styres av turbotrykket. Man ser det på at det går en tynn slange eller rør fra innsugsmanifolden og ned på en \&quot\;klokke\&quot\; på dieselpumpa. Denne anordningen sørger for at pumpa ikke gir full dieselmengde før turboen har begynt å gi trykk. Ellers ville det blitt mye svartrøyk på lavt turtall og ved aksellerasjon. Ved ettermontert turbo, og på andre motorer uten slik røykbegrenser har man ikke særlig effekt av å sette opp turbotrykket. Hvis motoren drar dårlig men ikke ryker svart så mangler den diesel, og da er det ingen vits i å gi den mer luft. Ang. Mercedes OM 314 så er det en motor som aldri har vært kjent for å gå bra, ikke hverken i store varebiler eller i MB trac. MB trac 900 hadde denne motoren med turbo, og den gikk vesentlig bedre enn MB 800 gjorde uten. Men den blir aldri noen skikkelig seigdrager. Du bør nok sette på en turbotrykkmåler på den så du får kontrollert trykket. Et acetylen-manometer er faktisk fullt brukbart. Men hvis trykket er opp mot 0,6 - 0,8 bar på 1500 o/min og 0,8 - 1 bar på 2000 o/min så er det mer enn nok. Hvor mye har du skrudd opp dieselpumpa? Det er jo der du tar ut effekten. At ventilklaringene er større på turbomotoren er fordi ventilene blir varmere ved høyere belastning, og da utvider ventilene seg mer på lengden, så klaringen kan bli for liten. Still derfor gjerne ventilkaringen slik den er på en original turbomotor.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Hei Oddbjørn. Takker for svar. Det er en MB 800 ja. Som du sier så er det jo ikke akkurat noen racer etter veien :-)

 

Turbotrykksmåler er handlet inn men har ikke hatt tid til å montere den ennå. Den kan vel kobles der slangen til startpiloten går inn på innsuget? Dieselpumpa har jeg ikke justert noe på ennå, bortsett fra turtallet som ble justert til 3200 o/min for mange år siden...Det er ingen røykbegrenser på denne motoren. Det er vel 2 skruer bak på pumpa når man tar av lokket. Jeg husker ikke hvilken av disse man skulle justere på, eller hvilken vei man skulle skru...?

Det kan virke som om den får for lite luft. På luftfilteret sitter det en indikator som varsler hvis filteret er tett. Denne spretter opp nå etter at jeg monterte turboen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Ta av det lille lokket i bakenden på dieselpumpa, festet med 4 små skruer. Vær klar med ei fille eller et lite plastbeger, for det renner ut en liten oljeskvett. Nederst i åpningen sitter en stillskrue som er låst med en kontramutter. Du bruker en 10 mm nøkkel og løsner mutteren. Skru skruen innover 1/2 - 3/4 omdreidning til å begynne med, og prøvekjør. At luftfilterindikatoren spretter opp tyder vel også på at du bør kjøpe nye filtre, både det indre og ytre?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...