Gå til innhold

Kaldstart/gløding på 1983 Deutz D 7007C


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har problemer med kaldstart/gløding på min 1983 Deutz D 7007 C.

 

Glødepluggen er byttet, denne var gåen- det ikke strøm i det hele tatt frem til magnetventil for diesel eller glødeplugg.

 

Har kikket litt på det elektriske ledningsnettet og det kan se ut som at all strømmen til kaldstart går via tenningsbryteren, altså ikke noe rele som styrer dette? Får strøm frem til magnetventil/glødeplugg ved å mate 30 strøm inn på ledningene for tenningslåsen, dvs at ledninger osv er hele.

Kan det være tenningsbryter som er defekt? Synes det er merkelig å utsette tenningsbryter for så mye strøm, blir stor belastning på denne da skulle man tro...

 

Er det noen som har erfaring med dette? Eventuelt koblingsskjema?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nesten_1

Hei

 

Jeg har problemer med kaldstart/gløding på min 1983 Deutz D 7007 C.

 

Glødepluggen er byttet, denne var gåen- det ikke strøm i det hele tatt frem til magnetventil for diesel eller glødeplugg.

 

Har kikket litt på det elektriske ledningsnettet og det kan se ut som at all strømmen til kaldstart går via tenningsbryteren, altså ikke noe rele som styrer dette? Får strøm frem til magnetventil/glødeplugg ved å mate 30 strøm inn på ledningene for tenningslåsen, dvs at ledninger osv er hele.

Kan det være tenningsbryter som er defekt? Synes det er merkelig å utsette tenningsbryter for så mye strøm, blir stor belastning på denne da skulle man tro...

 

Er det noen som har erfaring med dette? Eventuelt koblingsskjema?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agrostar_1
Har ein 6006 som er vel i prinsipp samme traktor. Her tykte eg glødinga tok så lang tid og ikkje ga så stor effekt, når eg målte ved pluggen var det 7v... Utan pluggen tilkobla var det 12v. Så eg sette eit rele på plata mellom batteri og motor, henta straum ifra batteri og brukte orginalnettet til styrestraum. Med det så mista eg glødeindikatoren inne, samt at eg må passe på kor lenge eg glødar, pluggen er beregna for 9v. Men det finnst plugg ifra fendt 311 som tåler 12v om eg ikkje hugsar feil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Gamle Deutz hadde vel glødingen og starteren i en egen to-trinns bryter, er det ikke det på denne?

 

De fleste maskiner med thermostart (altså varmespiral som brenner opp litt diesel) lar gløde-strømmen gå via tenningslåsen. Glødespiralen er ganske liten og tar ikke så mye strøm som man skulle tro, og det er bare i en kort periode. Glødespiralens oppgave er bare å få fyr på dieselen. Derfor er det liten fare for at tenningslåsen overopphetes. Årsaken til at man ikke bruker relè tror jeg er følgende: Når startmotoren begynner å gå så tar den så mye strøm at det er fare for at relèet ville slått seg av, og dermed ville glødingen sloknet. Et stort elektrisk varmeelement av \&quot\;volvo\&quot\;-type, som varmer lufta, tar derimot så mye strøm at det MÅ mates over et relè.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nesten_1

Det er en 2 trinns bryter som sitter der ja.

Da er det antageligvis denne som er defekt, får ikke målt noe strøm på ledningene ut av tenningslås som går videre til gløding.

Fikk som tidligere nevnt dette til å virke når jeg satte på +30 strøm inn på denne kontakten.

 

Så forøvrig at kontakt stykket hadde begynt å smelte der \&quot\;hovedstrømmen\&quot\; går inn på tenningslåsen, dette tyder vel på et noen releer hadde gjort susen her :)

 

Takker for hjelpen, da satser jeg på at en ny tenningslås er tingen :O)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...