Gå til innhold

halve dekk oppå plansilo


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei. Noen som har erfaring med plansilo, hva bruker dere oppå plasten og rundt siloen? Har sett noen steder at det er noe som ser ut som hal e bildekk, hvordan vil det være mest hensiktsmessig å klyve dem isåfall?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Mulig at noen har fått tak i dekksider som vel er et restprodukt etter at slitebanen er brukt til å lage sprengningsmatter med. Sjøl har jeg brukt vanlige hele dekk (personbildekk), hentet disse hos lokal dekkforhandler. Ulempen er at det blir vann inni og da blir det litt søl når man løfter og håndterer dem. Dekksider fra lastebildekk hadde sikkert vært fint.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt gress som vekt og beskyttelse oppå. Funker bra, endel jobb å få det på, men overkommelig. Derimot når det skal av er det mer jobb, står det litt vann noen steder oppå siloen osv og dette fryser blir det jo morsomt... Har sett flere steder de har brukt dekksider, har aøltid trodd dette var dekk som var kløyvd i to uten at jeg har vært sikker. Har ikke forsøkt å dele et så vet ikke hvordan det vil vrenge seg, men er godt mulig sider fra større dekk jeg har sett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekksider produseres hos ragn-sells annlegg på skjerkøya i bamle kommune. De er billige. Kr 3 pr stk. pluss transport. Brukte tidligere gress på siloen, men dekksider er stort å foretrekke. Tror de veier ca ti kilo stykke, så de er gode å håndtere. Lag deg et langt spyd på pallegaffelen som du trer dem innpå når du tar dem av. Deretter kan du sette de av mot feks en vegg, slik at du kan stikke spydet inn i dem igjen når du skal legge de på.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som en meget grei pris, skal sjekke opp om jeg får bestilt meg noen og prøvd det neste sesong.

 

Gikk to dager før vi dekket plasten med gress i år, noe som førte til vell 200 hull av kråker som gikk løs på plasten. Tilfeldig, eller kan dette skje om man ikke har noe som beskytter plasten?

 

La plast som er svart og hvit, hvite opp mot himmelen. Svart mot gresset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er anbefalt å legge to lag med plast.En tynn folie underst som følger overflata og tetter godt,og en litt tjukkere oppå 0.15-0.20 my. Jeg også legger med hvit side opp. Oppå plasten legger jeg alltid veiduk eller tilsvarende. Denne koster litt (8-10 kroner m2) , men den kan du da bruke om igjen år etter år. Dekksider legger jeg oppå veiduken. Da har du veiduken å gå på når du skal legge ut dekk også, så slipper du lage hull i plasten,og selvsagt beskyttelse mot fugl,hund og andre ting som skulle lage hull i plasten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger to lag plast. Henger det første laget på veggen når siloen er ca halvfull, for så å brette det inn når siloen er full. Det blir da helt tett rundt kantene. Den svarthvite plasten tror jeg i likhet med arvid er for dårlig til å ha i bare ett lag..

Jeg har også en teori, om at det er dumt å ha gress oppå plasten, då det vil gå varmgang i gresset, slik at det varmer opp gresset under plasten slik at det lettere går varmgang i det, men det er kanskje en dårlig teori.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det vil også bli larvar og insekt i fuktig gras under nedbryting. Dette er delikatesse for mange fuglar. Og med tilhørande risiko for skade på plasten når fuglane er på matjakt.

 

Dersom formålet er å halde nedpå plasten, kan utrangerte løftekjettingar vere godt egna. Dei ligg stødig, og er lett å flytte og kveile opp med passande redskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiduk høytrea ,ikke dumt ut. Legger den på tvers i striper slik at den er noen lunde håndterlig? Tror det blir plast veiduk og dekk oppå neste år. Teipet noen hundre hull etter kråkene før det ble dekt med gress i år men Nå som jeg driver å tar ut ser jeg at det er pekket masse hull også. Etterpå, med en medfølgende muggelbestand hele midten på siloen, kjedelig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonym

Hei. ser at eg er seint ute. men ser det er mange som legger svart/hvit folie feil.. den hvite sida skal altid være ned og den svarte opp mot lufta. dette sier produsenten og FK.

 

Vi la en brei bunnplast i bunn slik at vi kunne brette den opp når siloen var full. vi la og plast over selve siloen før vi trakk bunnplasten over deretter folien. folien er en slags vacum folie og det er derfor viktig at det hvite vender ned. vi la en ekstra pressening for å lage et kunstigt press. ingen andre i området som gjør som vi men så får ikke vi sleipt gress eller myggel heller. toppdressing med syre er like viktig som selve presset. vi blander 1-3 liter syre i 10 liter vann som vi sprer med en vanlig vannkanne for hager.

 

Gamle syrekanner og halve bil dekk er supert i tilegg til sandsekk.

 

det er lett å lage ''halve'' bil dekk. man tar en skarp kniv og olje og skjærer i det som er overgangen mellom kjørebane og siden på dekket. så er det bare til å kjøre på med olje etter hvert som man fører kniven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...