Guest Posted July 15, 2015 Share Posted July 15, 2015 Hvis noen fortsatt skulle være i tvil!! Det er så grundig bevist nå hvilket merke traktor som alle burde eie!! Særlig med tanke på dieselforbruk!! 6 prosent høyere drivstofforbruk på den konkurrenten som ligger nærmest FENDT er mye! En stor Valtra eller New Holland burde være flaut å eie med tanke på hvilket hav av diesel de ligger etter Fendt!! Det som også nå er beviselig er at skal du få en Valtra eller New Holland med samme effekt og utstyr, så ligger de her veldig nærme Fendt! På 2000 timer pr. år utgjør faktisk 6 prosent mye!! SE HER: Verdensrekord i lavt dieselforbruk Fendt 828 Vario har mottatt en rekke utmerkelser siden den ble lansert i fjor. Nå har den uavhengige tyske landbruksorganisasjonen DLG testet dieselforbruket. Det ble verdensrekord med utrolige 245 g/kWt. Mange har ventet i spenning for å se hvordan Fendt 828 Vario ville gjøre det i Deutsche Landwirtschafts-Gesellschaft (DLG) PowerMix-test, publisert i fagbladet Profi. Nå foreligger resultatene, og Fendt har klart kunststykket å komme under den magiske 250 g/kWt-grensen (gram diesel per kilowatt-time). Resultatet var på oppsiktsvekkende 245 g/kWt. Det er 6,5 prosent bedre enn nestemann på lista. DLG ble grunnlagt i 1885 og har i dag mer enn 22.000 medlemmer. Det er en ledende organisasjon innen landbruk og matvarer i Tyskland, og opptrer uavhengig av de ulike produsentene. Deres PowerMix-test tar blant annet hensyn til variabel belastning og simulerer også transport. Den gir et klart bilde av det faktiske dieselforbruket i praktisk bruk, og er derfor for mange bransjestandarden for traktorytelse. Imponerende resultat Det er en rivende utvikling innen drivstofforbruk og utslipp. Med stadig stigende dieselpriser er drivstoff en vesentlig kostnad for bønder og entreprenører. Derfor utvikler Fendt kontinuerlig mer effektive motorer. At prisbelønte Fendt 828 Vario skulle oppnå gode tall for dieselforbruk er kanskje ingen overraskelse. Den har en 280 hk motor som siden lanseringen i 2009 tilfredsstilte utslippstandarden Trinn 3b/Tier 4. AGCO har lagt store ressurser ned i i AdBlue-teknologien, som gir motoren svært høy effektivitet og ytelse. For teknologilederen handler det om å oppnå mer for mindre. Flere rekorder Da den første PowerMix-testen ble utført i 2005 ble verdier under 280 g/kWt ansett som enestående. I 2008 klarte Fendt 936 Vario å generere 261 g/kWt. Med den nye rekorden viser Fendt hvorfor de er verdensledende innen landbruksteknologi. Et forbruk på 245 g/kWt er hele 56 g/kWt mindre enn gjennomsnittet av traktorer som har vært gjennom PowerMix-testen. De gode resultatene skyldes i følge Fendt en kombinasjon av filosofien Fendt Efficient Technologi og SCR-teknologien med AdBlue-behandling av eksosen. Effektiv teknologi Fendt Efficient Technologi er en bevisst satsing på smartere teknologiske løsninger. Drivstoffsbesparende SCR-teknologi på Fendt 800 Vario og Fendt 900 Vario-seriene er eksempler på innovasjon som bidrar til å senke totalkostnadene for kundene. Andre unike egenskap i Fendt 800-serien er Variotronic med VarioGuide automatisk styringssystem. Det sparer overlapping og sørger for at du kjører kortest mulig. Du kan lese mer om testen på www.dlg.org. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest PL_1 Posted July 15, 2015 Share Posted July 15, 2015 Du som er så godt bevandret på DLG: Last ned den nye appen de har laget, legg inn maks 200 hk effekt (som vel er godt over snittet for nye norske traktorer for bønder) og juster pris på adblue og diesel til norsk pris.... Ups, der var beste Fendt (313) plutselig langt nede på lista.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted July 16, 2015 Share Posted July 16, 2015 Leste en test fra DLG i fjor. De hadde testet 7-8 merker. Testen hadde 18 deltester og resultatet fra alle ble lagt sammen til et testresultat. Der kom NH T7 best ut sammenlagt. JD kom på andre og fendt 800 kom på tredje. Fendt var best på 3 eller fire deltester. Har sett at Eik har brukt resultatet fra de aktuelle deltestene for det det er verdt, og ikke nevnt sammenlagtresultatet... \;-) Fendt hadde nok i mange år et forsprang på dieselforbruk og en god girkasse. Men de er nok både tatt igjen og forbigått på begge deler nå. - av flere konkurrenter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted July 16, 2015 Share Posted July 16, 2015 Ola, er du lønnet av Eik? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted July 16, 2015 Share Posted July 16, 2015 De fleste som kjører eller har kjørt Fendt er enige om at kvaliteten er på topp. Jeg stiller likevel et lite spørsmål ved Fendt, og det er: Når John Deere i Tyskland lager 50 000 traktorer pr år, og Fendt lager 10 000 pr år. (De har bygd på fabrikken for å kunne lage 12 000 pr år). Hvordan kan Fendt få like mye rabatt hos underleverandørene? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted July 17, 2015 Share Posted July 17, 2015 Skeptiker: tallene skal være JD ca 34000, Fendt ca 18000 ( kapasitet 20 000 ). Fendt er faktisk vesteuropeiske s 3. Største merke. Bak JD og NH. Kjører Fendt selv, og ser ingen grunn til å slutte med det. Andre får gjøre hva de selv mener gir best økonomi. Ha en strålende dag, uansett merke! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted July 17, 2015 Share Posted July 17, 2015 Rune: Å si at prisen blir omtrentlig den samme på AdBlue og diesel kan vel ikke stemme helt? Dieselen koster fra ca.7.50 og opp til ca.10 kr. Avhengig av om man har gårdstank eller fyller på bensinstasjon,og hvor mye man greier og presse prisen. AdBlue får man helt ned i 3.50 pr.l. om man handler et vist kvantum. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted July 17, 2015 Share Posted July 17, 2015 Antall traktorer produsert pr år er selvfølgelig ikke det samme i alle år. John Deere har vært oppe i så mye som 50 000 stk. fra Mannheim. Akkurat i fjor og i år er det en bølgedal. Når det gjelder priser på traktorer og om det er avhengig av underleverandører så har jeg rett. F.eks. så er det blitt testet Fendt der det kom klage på at ikke venstre armlen kunne justeres. (Fendt 312 Vario 2007). Dette er standard på John Deere premium siden 1993. Sådeså. Jeg kan ramse opp mye annet som traktorprodusentene må kjøpe av underleverandører: Dekk, dynamo, SKF-lager, elektronikk (Bosch), frontlaster (Stoll, Ålø og MX). Fendt kjøper Stoll og kaller det for sitt, MF kjøper Ålø og kaller det for sitt, Claas kjøper MX og kaller det for sitt. Dere kan bare reise litt rundt å se. John Deere er den landbruksmaskinprodusenten som har størst andel egenprodusert deler. HOVEDPOENGET MITT ER: Fendten er for dyr, og det er fordi de lager for få. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted July 17, 2015 Share Posted July 17, 2015 Valtra Dual Fuel traktorer kan kjøre på naturgass, biogass for forbrenningsmotorer – eller på diesel. Det aller meste av motoreffekten – opp til 83 % – genereres av metan fra naturgass eller oppgradert biogass. Litt diesel sprøytes inn for å antenne gassluftblandingen. http://www.valtra.no/2104.aspx Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted July 23, 2015 Share Posted July 23, 2015 Apropos Valtra med dual fuel-motor: Her kunne vi kjøre langt meir CO2-nøytralt ved rigge traktoren med knottgenerator. Oreskog finst meir enn nok av rundt omkring i Norges land. På slutten av 50-talet hadde Landbruksteknisk Institutt laga ein rapport om praktisk prøvekjøring med knottgenerator på dieseltraktor (eg trur det var Fordson Major som blei brukt). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted July 26, 2015 Share Posted July 26, 2015 En Fendt 826 50 Km er priset med ca. kr 1,7 mill. En JD 6215R 50 Km er priset med ca. kr 1,3 mill. Dette er traktorer med en makseffekt på 260 og 259 HK. Tenk det: 400 000.- i forskjell. Det er bare å ta med en såmaskin på John Deeren. Først så setter du opp budsjett med Fendt, og så setter du opp ett med John Deere, inklusive en ny Passat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted July 26, 2015 Share Posted July 26, 2015 Kjøpte ny Fendt 716 av Eiksentret i 2005 betalte med trima laster og alt utstyr 780 tusen. Har nå gått 2800 timer i korn og potetproduksjon. Denne kan jeg nå selge igjen for 550-600 tusen. Naboen kjøpte samtidig en New Holland Tsa 135 godt utstyrt med laster for 645 tusen. Han kunne den gang ikke skjønne hvordan jeg kunne bruke så mye ekstra penger på en Fendt. Dem har nå gått ca like mye, han skal nå ha ny New Holland og ble tilbudt i innbytte ca 180 tusen. Er vel ikke vanskelig å si hvem som har hatt rimeligste traktorholdet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted July 26, 2015 Share Posted July 26, 2015 Da synes jeg brukt new holland gjir veldig mye mer traktor får pengen kontra fendt, tro d blir nh nestegang da, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.