Gå til innhold

Dieselsystem Valtra A95


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Noen som kjenner til og kan beskrive dieselsystemet på Valtra A-serie(A95)? Tenker da hele veien fra tank til dyser.

 

Har mye problemer med dette om dagen, den er tidvis tungstarta, begynner stadig å hoste og harke under drift, og stopper av og til. Har tidligere hatt litt problemer med rusk i dieselen, og har flusha tanken ved å fylle på ren diesel og tømt ut ved hjelp av skruen i bunn av tank(gjentatt dette flere ganger), bytta filtre etc men problemet er fortsatt der.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei,

 

har du sjekket filtere i tanken? har en ford og den har et forfilter i tanken som trenger rens av og til. Vet ikke om valtra har dette men noen traktorer har dette,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agrostar_1

Hadde samme problemet med ein 900 som me hadde. No er det nokon år sidan me solgte den, men eg minns litt. Under hytta, oppå tanken sit tur og retur, meinar du må ta opp matta eller demontere ei plate i golvet i hytta for å komme til. Turen går vel opp til det eine filteret, så over på andre sida til det andre filteret, før det går innpå pumpa. Returen derifra går vel til dysene og so tilbake til tank. Kjenner eg blir litt usikker på korleis det var.

 

Me hadde skikkeleg problem med at traktoren fjuska og stoppa innimellom. Bytte filter ein heil haug gonger, utan at det hjelpte i lengden. Til slutt fekk me hjelp ifra ein mekanikar som gjorde ein skikkeleg rensejobb. Tømde tanken for alt av diesel, skylla igjennom og fekk ut restar av dieseldyr, bytta begge filter og blåste igjennom røyrene. Trur hovedproblemet låg i at det var blitt montert einvegsventil på tur slangen ifra tanken, nett over tanken. Den visste me ikkje var der før golvet blei tatt ut. Den må ha vore full i drit, for når den vart blåst rein samtidig med alt det andre, so gjekk traktoren skikkeleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Opp med matta. Mener det er tre koblinger du ser. Den midtre såvidt jeg husker har en tendens til å tette seg med silikonrester som er brukt under bygging av tanken. A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonym

Tusen takk for svar og hjelp!

 

Jeg hadde oppe dette idag og fant det midterste røret, som, står ned i tanken (tur) fullt i dritt! Vanskelig å forklare hva det ligna på, men at det har kommet noe gjennom der i hele tatt er jo nesten utrolig.

 

Har hatt traktoren på verksted på grunn av dette, og servicemann har vært tilkalt i hvertfall en gang, alltid lokal valtramekaniker. Han har sagt at han har gått over alt, og ikke har funnet noe, bare bytta filtre, men det var tydelig at ingen noen gang hadde vært under der og sett. Vet i alle fall at jeg skal spørre her på forumet før jeg svir av mye penger på mekaniker om/når jeg får problemer med noe igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Bra det løste seg! Har ofte sett at det kan henge seg skrot i banjokoblingene på diesel slangen fra tank inn på dieselfilterholderen. Blir knapp sving inn i disse slik at det kan bygge seg opp her. Da må de åpnes og blåses ren med trykkluft i selve koblingen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...