Gå til innhold

Traktor kjøpt uten mva, selges med mva?


Gjest

Anbefalte innlegg

Dersom et AS som er momspliktig har kjøpt en traktor fra en privatperson (altså da uten mva), skal selge denne traktoren igjen, skal det da beregnes mva ved dette salget?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gna_1
Tusen takk for svar! Blir prinsippet det samme feks for en vedkløyver som er kjøpt av privatperson uten mva, men som skal selges videre, blir dette salget også uten mva? Hva er kriteriene for at man må ta mva på påkost/fortjeneste, eller er dette noe man SKAL gjøre på denne type salg uansett? (hvor gjenstanden er kjøpt inn uten inngående mva) Si feks at traktoren kostet 30.000 og selges for 45.000 uten at det er gjort noe med den.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Dersom et foretak er mva.pliktig kan det vel ikke selge maskiner helt eller delvis uten mva.

Traktorforhandler: Hvor har du dette fra? Er det unntak for forhandlere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Tror nok at hvis du er mva registrert og driver næring så skal du kreve mva når du selger en brukt traktor eller annet redskap som brukes i næringen. Uansett om du har kjøpt utstyret mva.fritt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gna_1

Takk for svar HansA.

&quot\;.... brukte varer kan du velge å legge til merverdiavgift ...&quot\;.

Hva menes med kan? Hva er alternativet? Betyr det at man kan velge å selge traktoren helt fritt for mva, eller betyr det et alternativene står mellom full mva eller mva kun på avansen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har alltid hørt at en traktor.f,eks som er er kjøpt privat(ingen refusjon av moms), vil alltid bli solgt videre som momsfri maskin, uansett hvem det er som kjøper og selger den videre, i hele den livstid.

Har selv en del redskap som jeg hadde privat før vi startet et selskap,og hvor disse er tatt opp i dette selskapet.

Men som jeg har forstått det, kan jeg ikke selge disse redskap en gang i framtiden med pris +moms, de får derimot selges momsfritt på samme måte som de ble kjøpt av meg privat en gang i tiden.

Men jeg kan jo ta feil, skjedde visstnok en gang i 1969.LOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Etter hva vår revisor sier så er det hvis en traktor er byttet inn fra privatperson (momsfritt) for videresalg skal den selges videre uten MVA.

Hvis en bonde kjøper en traktor momsfritt fra en som ikke er MVA registrert, bruker traktoren på gården i 10 år for å så selge videre vil saken bli en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Traktoren vil være momspliktig, men som det står over, beregningsgrunnlaget er avansen, dvs 25% av avansen. I praksis vil jo det i mange tilfeller bety at momsen blir null.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Hei jeg har sett på en fin graver til 300 Tusen selges av privatperson ikke mva pliktig Den har gått serdeles lite å er i god stand. Om jeg kjøper den så må det jo skrives ei kvitring. Om man da skriver 240 000 +mva bli det 300 000. Hvordan vil det gå hos regnskapsfører? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...