Gå til innhold

Plassering av luftventil på traktorfelg - valtrahjul


Gjest

Anbefalte innlegg

Plasseringa av luftventilen på felger er som kjent på felgveggen.

Har en Valtra N92 hvor luftventilene til begge bakdekka befinner seg på innersiden av hjulet, man må altså gå "under" traktoren for å justere lufttrykk. Har både hatt traktoren levert med luftventil på denne plasseringen, på innersiden, mens forhjula var på utsiden som normalt, vil jeg tro.

 

Nå har jeg også fått nye valtrahjul, og på samme måte monteres denne med luftventilene på innersiden av bakhjulene.

 

Jeg synes selv dette er en upraktisk plassering av luftventilene, litt tungvint å nesten måtte "krype under" traktoren for å justere lufttrykk etter forskjellig arbeid.

 

Det kan tenkes at luftventilen blir bedre beskyttet med denne type løsning, hvis det er tanken bak det hele. Men synes ventilen er beskyttet nok i utgangspunktet.. Man kan selvfølgelig bare bytte om bakhjula, da vil felgene se veldig rare ut også...

Dette gjelder altså bakhjul, har også sett andre valtratraktorer med samme plassering av luftventil, eksempelvis valtra a-serie.

Er dette spesielt for bare valtratraktorer, eller er det andre som fås med samme løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hadde en n92 selv med det &quot\;problemet&quot\;. Traktorene leveres med smal sporvidde fra fabrikk antakelig for smalest mulig traktor under transport. Min hadde 540 bak og da tror jeg den var ca 225 bred. Jeg flyttet bare høyre hjul over til venstre og motsatt så bled sporvidden ca 245, men de eksakte mål for de forskjellige dekkvarianter og montering av felgplatene finner du i instruksjonsboka. Jeg endret ikke platene, men du må se i boka hvordan platene skal stå for å få den bredden du vil. Eneste var at det som før var montert innover og hadde blitt smittet av svart maling bak boltene nå kom utover. Uansett traktoren ble både penere og stødigere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det er som Rune sier, løse felgplater gir flere ulike sporviddealternativer. Så lenge det ikke er en traktor med 50 km-transmisjon, så er vanligvis ikke felgene helsveist. Løsningen til Sørlandsbonde er den raskeste, hvis felgene vil passe på andre sida av traktoren uten justeringer. Hvis man vil unngå de svarte lakkflekkene rundt navet, kan man ta arbeidet med å skru felgplatene løs fra felgringene og flytte dekk og ring rundt traktoren, mens platene står der de står.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Er det en slik løsning med bakhjul dere mener..?:

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/viewimage?finnkode=56584856

Går det an med slik løsning i tillegg til å montere felgplatene på innersiden, slik at jeg får større plass mellom hjul og førerhytte? (flytte felgplatene på andre siden av ringen)

 

Det som Valtra gjør, er ofte å montere luftventilen på den minste delen av felgsiden, som jeg har min montert på, men denne felgsiden er innover mot traktoren, og ikke utover. Den største felgsiden, står derimot utover, som jeg synes den absolutt burde være.

 

Min N92 er ca 230 bred med 600 hjul bak, har en så liten avstand på 2,5 cm mellom bakhjul og førerhytte, så denne avstanden vil jeg veldig gjerne øke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...