Gå til innhold

Anbefal meg en traktor!


Gjest

Anbefalte innlegg

Som sagt, trenger traktor til følgende:

 

Slå gress, presse og pakke rundballer på 130 mål(krone 125 presse).

 

Kjøre rundt halve bygda for å hente ballene vinterstid i glatt føre og djevelsk kulde.

 

Pløye med treskjærs plog.

 

Brøyte 3-4 ganger om dagen i perioder.

 

Litt bratt enkelte steder her så lavt tyngdepunkt er en fordel.

 

Hekte på graveaggregat en gang i blant.

 

Lav nok til å kjøre inn i en 8 meter bred rundbuehall(porten er 270X330)

 

Fram til nå har jeg lånt svigerfars gamle traktor(Case med 65 hester fra sent 80tall), men skal nå investere og satse mer på bruket.

 

Anbefal meg en ny eller brukt traktor med 70-100 hester som vil tikke og gå i mange år fremover, enkel og reparere med rimelige og lett tilgjengelige deler, som starter lett i sibirkulde, og ikke tipper for ett godt ord:)

 

Budsjett ett sted mellom 150-350 000.

 

Har sett på en demokjørt Zetor Major 80 til 295 000, gått 12 timer, noen som har erfaring med denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navara_1
Gjest Anonym

Hva slags graveaggregat er det snakk om, og hvor mye skal du kjøre med dette??

Sitte ute på eget sete, eller kjøres fra hytta??

Ska du sitte i hytta og kjøre en del timer er det vel nesten kun Valmet/valtra som gjelder.

En modell fra 6000 eller 6050 serien.

Går fremdeles og finne bra eksemplarer med lite timer av disse, om en ikke har for travelt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Kan anbefale valtra. 6000 serie eller a 95. Du kan vel å finne n 92 på det budsjettet. Enkle maskiner.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hold deg til Valtra/Valmet 6000 serien, hold deg langt unna JD, ubrukelig i brattheng, starter dårlig om vinteren, toppen ryker, altfor lav under, ubrukelig i skogen og ulent terreng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Om valmet/valtra var som Rune sier ville ikke bruktprisene vært som de er,og alle som har lest her en stund vet at Rune har et problem. Han bør finne seg en hobby.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

JD 2040 med den sjark-kabinen har jeg hørt mye skryt om fra slekta. Ser det ligger noen eksemplarer ut med rundt 4-5000 timer gått til rundt 70-80 000 tusen. Ser også eksemplarer med godt over 10 000 timer, noe jeg tar som ett tegn på kvalitet...

 

Flere som har erfaringer på godt og vondt med denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hvilken farge det er på traktoren spiller ikke så mye rolle som mange legger vekt på her. Det viktigste når man velger merke er det støtteapparatet rundt det når man får problemer. Alle traktorer har sine problemer og da er det viktig å få den hjelpen man trenger når man trenger den.

Å si at ett merke er bedre nå i dag pga mindre feil er naivt å tro, det var en filosofi som stemte på 80-tallet. I dag er alle nye traktorer så gode at det har lite å si.

 

Hvilke leverandører har du rundt deg der du bor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ser igjen at det blir diskutert, om det traktormerket er bedre en det traktormerket når man kommer til det og anbefalte traktor. Jeg skal ikke blande meg i vilket traktor merke man anbefaler, men heller påpeke at en del av de traktorene som her er anbefalt er på grensen til eller er høyere en den porten de skal inn i. Jeg forstår det slik at porten er 2,7 m høy. Mange av traktorene ligger runt 2,65 til 2,8 meter høyde hvis man ser på hele serier som blir anbefalt. Dette i følge http://konedata.net/ hvis den personene som spør om anbefaling da velger en av de største traktor i anbefalte serier, vil den ikke komme inn i porten hvis han ikke sjekker hjuldimesjon og måler høyde.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
gå til alle forhandlara i nerleiken, og be om tilbod på ny/demo traktor i denne prisklassen. det er ikkje nødvendig å &quot\;plagast&quot\; med gammalt og brukt med dette budsjettet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har selv kun john deere så du vet det, men

Vi hadde 2040 s før, 84 Modell. Sg2 hytte, bukpanne og litt justert dieselpumpe. Den var utrolig god og sprek. Gikk en del i skogen på 80-90 tallet. Solgte den i 2007 til min beste venn og da sto timetelleren på rundt 11000. Var ikke redd for å selge den til han! Lite problemer, lettstarta i kulda og tett!

Dette er en bra traktor og hadde overlegen hyttekomfor/støy i forhold til andre merker. I dag er selvsagt utviklingen gjort sitt til at den er gammel men spørs hvor mye du skal bruke den osv. Du har ikke verditap på 2040 men spørs hva du vil. Ny traktor hadde ihvertfall ikke jeg kjørt i skogen. Det er det ikke penger i!!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Som i alle andre traktordiskusjoner blir det som regel bare svada å rot til slutt, Hehe å Rune er jo alltid på banen for å hakke ner Valtra, det tror jeg han har gjort så lenge dette forumet har eksistert :-) Har hatt Valtra i alle former å fasonger etterhvert, 602, 2 stykk 365s, 700, 505, 605, 6100, 6400, 6350, 6550,6850, n91, n101, 2 stykk n121, n142 direct og A93.... Nå skal det sies at noen av dei gikk på Heimegarden der eg kjem fra, Men jobba som landbruksvikar i heimkommunen og fekk prøve diverse andre merker, noe var bedre enn andre, Men Valtra faller best i min smak, både med tanke på Vane, Driftsikkerhet og brukervennlighet! Valtra sin evne i ulent terreng er utvilsomt i særklasse! Men vil be trådstarter om å ta seg en runde på finn, bruk litt god tid, viss svigers sin traktor er disponibel en periode til, og reis rundt å prøv alle merker! å kjøp etter egen evne! Lykke til!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har fulgt med på debatten. Makan til sludder og pølsevev skal man lete lenge etter! Dere som debatterer her inne har virkelig et problem,mitt intrykk er at dere diskuterer for diskusjonen sin skyld. Er fristet til å si: Kom dere ut på traktoren og få dere litt erfaring, det er ikke en kjeft her som har grunnlag for å utale seg i det hele tatt. Tusen timer på farming simulator er ikke det samme som tusen timer i et ekte traktor sete!

 

Undertegnede er profesjonell landbruksentreprenør med brøyting, pressing, transport etc som yrke, jeg kjører KUN Fendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne O:

&quot\;Undertegnede er profesjonell.....&quot\;

Men vi ser ingen signatur, og heller ikke at du har registrert deg på forumet...

Lett å sitte på sin &quot\;høye Fendt&quot\; da :-)

 

En ting er sikkert, du kan ikke være mye opptatt av hva du tjener som entreprenør....

Hvordan kan du i tilfelle forsvare at traktoren din er flere hundre tusen kroner dyrere enn nødvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Må arrestere Karl Daniel litt, broderen hadde en 2001 mod 6310 SE å den hadde eksosen på panseret å vendegiret på rattet \;-) Kjøp deg en 6000 serie Valtra/Valmet så har du driftsikker å god traktor. Finn en med ikke alt for stor laster på så er den stabil. De jeg har hatt har også hatt trepunkt bak så det er muligheter for å ha ballast bak ved behov... Hehe..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gomo_1

Alle traktore nevnt her er vel &quot\;innafor&quot\; kravene og stort sett greie traktorer.

Men, husk at du skal ha et greit service apparat og en traktor som du faktisk får ganske mye igjenn for ved neste bytte.

Mine erfaringer sier at traktor med laster er mer lettsolgt, og de har en god del høyere pris også.

jeg tror nok at du kan finne en ok jd med vario til 350000kr..det er en drømm å kjøre og sparer mye fuel.

Om du skal hendte rundball langt unna ,er du vel også avhengig av både laster og litt vekt for å dra et litt større lass.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest olek_1
Anbefaler deg en eldre valtra/valmet. 6000 serien. Eller en enklere modell. Gjennomført solid, enkel å reparere selv om det sjelden er behov, vendbart sete, sisumotor. Kan kanskje være litt gammeldagse for sin tid, men valtra har vel hatt som tradisjon å ikke selge noe som ikke er utprøvd.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Dette er den mest ensidige diskusjonen om valmet/valtra jeg har hørt.

Selvfølgelig finnes det andre traktorer som går ann å bruke i skogen også. Faktisk finnes det løsninger til de fleste merker. se f.eks olmstadsmide.se

 

Trenger ikke å kjøpe en traktor som minner om kommunismen, bare for å ha muligheten til å kjøre tømmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Joda, alt går sikkert og bygge om, bare en vil koste det på seg, å kjøpe nytt.

Fordelen med akkurat valmet/valtra er jo at de passer utmerket slik som de var fra forhandler. Flatt gulv med vendbart sete, dieseltank i rammen(ingen plastikkdunk som henger på sida, som på de fleste andre.)

Men turbinkobling og knappeclutch, så er det en riktig trivelig traktor(har en 6400), med 6050 serien med hydraulisk vendegir, er det sikkert ennå bedre.

Dessutan var vel 73l/min på hydraulikpumpa ganske bra for sin tid (på 90 tallet). Og ganske bra selv idag.

Ihverfall mer en nok til fleste tømmerkraner.

Dessverre har jo Valtra på de senere modellen som f.eks, N serien gått ifra mye at det som var bra på 6000serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...