Gå til innhold

Knirkete traktorsete


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en JD 6420 med orginalt John Deere luftsete som har begynt å knirke og skirke når traktoren gynger. Knirker i alle retninger og er uuutrolig irriterende.

Noen som vet om det er noen smørepunkter i understellet på disse setene?

Evt. hva funker best å smøre med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok et grammersete. Har faktiskt forsøkt akkurat den sprayen, men det virker ikke som det smøres der hvor det skal. Hadde vært greit hvis det var noen smørepunkter hvor oljen fordelte seg riktig.

Takker for svar, får gå på igjen med sprayflaska!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knutmartin
Vårt sete knirket og ble dårlig i fjæringa. Jeg tok ut setet og åpnet understellet og så at det var et lager i føringa under setet som hadde skjært seg. Kjøpte deler og bytta lageret og det løste problemet. Det kan være lurt å sjekke skikkelig, for går det for langt er kan styreskinna slites og hele setet må byttes.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, hvor satt lageret? Tok du av kun setet eller hele understellet også?

Det virker som fjæringen er fin og at det gynger og demper som det skal, men det knirker altså fra flere steder under setet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knutmartin

Jeg tok ut hele setet med understell, det er tungt, men fikk det ut bakruta uten å ta ut vinduet.

Det er rullelager som sitter øverst i &quot\;saksa&quot\; på understellet, på toppen bakers. Hvis det er noe feil der så bør du se/kjenne det om du tar av gummien rundt understellet.

 

På et annet sete har vi &quot\;piping&quot\;, så der skal jeg prøve sprayen:)

 

Delekatalog: http://jdpc.deere.com/jdpc/servlet/com.deere.u90490.partscatalog.view.servlets.HomePageServlet_Alt?wvsessionid=cd61738c15014d68a479d510a2188599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Skal ta av gummien og se om jeg finner det.

Får håpe det bare er litt smøring som skal til.

Da er det vel bare å smøre alle bevegelige deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å spray rundt luftbelgen. Har hatt to traktorer med grammersete som knirket noe jæv.., på begge to var det godset i setet som ligger under/rundt belgen som lagde knirkelyden når belgen tok borti. Brukte sikkert én liter olje i det første traktorsetet, før jeg fant ut hva som forårsaket knirkingen... :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er det som er problemet. Sitter luftbelgen midt under setet ned mot gulvet?

Er veldig vrient å lokalisere lyden nøyaktig fra setet og når jeg kryper ned på gulvet for å lytte er det jo ingenting som knirker selv om jeg dytter på setet.

Siden jeg etter all sansynlighet ikke får kona til å sette seg i setet å humpe mens jeg ligger på gulvet og lytter får jeg vel bare sjekke ut disse tipsene en etter en å smøre til det blir stille.

Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk dratt ut poppepluggene hele med en smal tang og litt lirking. Jeg fikk ned gummikappa og dusja chainoil i bevegelige ledd og skinner. Ble stille, gitt. Ingen knirking, men blir jo spennede å se hvor lenge det varer. Kjedeoljen skal jo være såpass klissete at den sitter fast, men med noen timer med gynging og litt temp.variasjoner så får vi se hvor bra det holder.

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...