Gå til innhold

Får ikke varme i varmeapparatet MF 690


Gjest

Anbefalte innlegg

Varmapparatet på min MF 690 blåser plutselig kun kaldt. Der var litt lite vann på radiator så jeg etterfylte, uten at det hjalp.

Jeg løsnet inn-slangen til varmeregisteret og da kom der litt luft. Startet opp traktor og da klarte ikke vannpumpa å presse vann ut av slangen!!? Det kom noen dråper først og så kom der ikke mere.

På inn-slangen til varmeregisteret står jo ventilen for varm/kald luft. Denne fungerer, da jeg visuelt kunne se at spjeldet åpnet/lukket.

 

I og med at kjøle-vannet går ut av blokk med retur inn på vannpumpe så er den altså koplet utenom termostat (termostaten står på toppen av blokka på slangen opp til radiator). Dette bør vel da tilsi at vannpumpa er dårlig… så lenge den ikke klarer å løfte vann 1,5m!? Jeg kan kjenne på slangen ut av blokka at denne blir varm... frem til der hvor den går opp i styrhuset, men det er ingen trykk å kjenne når jeg klemmer på slangen så slangen er ikke "tett" heller.

I radiatoren var der forresten ingen sirkulasjon, så termostaten står i alle fall ikke åpen, og jeg klarte ikke å få opp temp på motor slik at denne åpnet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
luftlomme mellom thermostat og vannet, var borti dette på 675n. tok vel av slangen på motor som går til varmeapp å fyllte vann mens motoren går.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest OleOW_1
Forstår jeg deg korrekt ved at du løsnet slangen i bakkant av motor og presset vann inn der via hageslange? Tettet du uttaket på blokka samtidig da eller?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

motoren gjekk kanskje ikkje... er vel 10-15 år siden, så hugsar ikkje så godt, men sat det ikkje ein varmeapp.slange i framkant på topp av motor?? fyllte vatn kun gjennom påfyllinga for radiatoren, men tok av ein slange i framkant/topp på motor for å få ut lufta som MÅ ut.

men veit at folk har slitt med luftlomme før thermostat når ein ikkje tar av varmeapp.slangen når man skal fylle opp kjølesystemet igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
prøv å ta av slange® i framkant på toppen å sjå om det kjem ut vatten når du fyller. mugle du må tappe systemet at, å begynne på nytt. thermostaten vil ikkje opne pga at den ikkje blir varm pga at det er ei luftlomme imellom thermostat og vatnet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest OleOW_1

Jeg koplet ifra slangen inn på varmeregisteret og satt vannslangen på inntaket til registeret og spylte vann gjennom. Radiatoren fylte seg opp så her var ingen blokkering.

Så fylte jeg vann i slangen som går inn på registret og atter igjen fylte radiatoren seg med vann så ingen blokkering i slange eller motorblokk heller.

Startet traktoren og åpnet ventilen for varme med slangen inn til register avkoplet... det kom ikke vann ut. Ergo er det inget trykk på vannet gjennom blokka.

Ny vannpumpe er derfor bestilt fra Økonomideler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...