Gå til innhold

PRISER PÅ RUNDBALLER?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei .

 

Eg har trappet ned produksjon på gården og får derfor del rundballer for mye denne sesongen som eg vurdere å selge . Det er ca 200baller med en snittvekt på ca 900+kg kvaliteten er meget god på grasset, det er noe ny eng og noe eldre men alt er sprøytet mot ugras jevnlig og godt gjødslet med storfegjødsell og 18-3-15 fullgjødsell . graset var høstet i fint vær og låg 1,5 dag til tørk før det ble raket sammen og presset. Eg har ikkje solgt noko serlig med for tidligere og lurer derfor på hvor mye eg kan ta per ball . når eg rekner kostnader med gjødsell og arbeid leige pressing pakking så kommer eg til at eg må ha 350 min for å forsvare utgiftene .så lurte derfor på å ta rundt 400+mva per ball. er dette en realistisk pris? Holder til i hordaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei. Høyrest ut til var bra ball med mykje for i. Einige med batmal60 at det er mykje drittfor som blir solgt til alt for høg pris.

Slik eg ser det er det beste å ha mest muleg faste avtaler, som kjøper. Det er vel greit for selger og, då han har ein fast å forholde seg til.

Kor held du til i Hordaland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Takk for svar . Ja graset er høstet i rett tid og holder høy kvalitet . har en kompis som har fått noen baller alerede som han forer med og det er kun gode tilbakemeldinger . Eg er klar over at det selges mye rart runtom det er bare til å sjå seg runt på jordene før slotten starter så er det enkelt og sjå hvor mye rusk som er . men hovedproblemet bak dette er at myndighetene og delvis bondelage legger det opp slik at det er ikkje hva som produserers en skal få betalt for men prioriterer arealvolum og nisjeproduksjon av alt mulig slag. Alle som VIL forstår at 100mål med rent godt stelt gras i store harde baller gir mer melk og kjøtt og kr per rundball en 100mål med høymole og smørblomst i noen lefser av rundballer. Når det gjelder spørsmålet om eg har reknet med arealtilskuddet i inntekta per ball så er svaret på det nei . eg bruker arealtilskuddet på samme måte nå som før eg trappet ned det blir pløyd tilbake i jorda og brukt til dyrking grøfting sprøyting og stell.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Helt riktig, ta en analyse av foret som dokumenterer verdien både for deg og kjøper.

Hørte forleden om en som sendte faktura på 300,-/ball for fjorårsoverliggere. Det mener jeg faktisk bare er frekt, og det er helt riktig som det er nevnt\; altfor mange tror at en rundball er en rundball, og ferdig med det. Det er helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei..

Visst det du opplyser om slåttetid, vekt, tørrstoff og tilsatt ensilering, so syns eg du skal ta forprøve av dette foret, og ta betalt deretter...

 

Det er alt for mange som berre driv pga arealtilskuddet og pressar blaute baller for å få kvantum, og deretter selge det til samme pris som dei som legg si ære i og produsere skikkeleg grovfor.

 

Såg på Finn.no att det var en i Jærenområdet som skulle selge baller til 750,- stk, uten ensilering og ikkje kutta gras i.. Det kan en vel kalle på grensa til lureri, og sko seg på andres nød.. Ikkje att eg ikkje unner han å tjene nokre slanter, men pris må stå i forhold til kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hallo.. Selger noen hundre baller i året. Å selge til kufor er lite lønnsomt.. Graset må slås seint,tørkes,presses hardt og pakkes med mye plast. Kaller da dette høyensilasje,og får opp mot 1000 kr ballen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Her må nok noen melkebønder ta noe ansvar for dårlige baller på markedet på egen kappe.

Etter 15 år som melkebonde la jeg om til korn, men noen arealer var kun egent til gras. Der produserte jeg for salg og bestrebet meg til topp kvalitet som melkefor.

Men til tross for optimal slåttetid, de hardeste ballene, dokumentert sammensetning i enga og foranalyser som bekreftet mine påstander, var det komplett umulig å få ekstra pris ut over det &quot\;alle&quot\; betalte. Dermed måtte jeg gjøre som alle andre: vente lenger, få mer volum og dårligere næringskinnhold og bedre betalt pga større kvantum.

Dette så jeg meg lei på slik at jeg satt meg til med noen få dyr slik at jeg slipper å &quot\;gi bort&quot\; foret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest billy_the_kid_1

Ser det er mange meiningar angående priser. eg ville aldri solgt ein balle for under 4ookr, då hadde eg før latt dyra beita marka. det er så høg pris på produksjon og ein må ha litt i fortjenste viss ein skal produsere for. det me å slå noko seinare ein ved skyting er god agroøkonomi. sjå: http://haugaland.lr.no/fagartikler/18947/

men eg er enig at det skal tas forprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og takker for svar . Har fått solgt alle ballene til en bonde i nærheten vi ble enige om 390kr+mva dette året og så får vi sjå neste år tar gjerne forprøver og slikt da. fant ut at det var greit med 390 da han tok alt og henter lesser opp sjølv da er det enkelt og greit for begge parter. Er godt mulig han tar alt til neste år og om vi blir enige da og om pris . Blir kanskje flere baller og då . Er det foresten noen her som veit hvor mykje kiloprisen for fint høy i firkantballer ligger på?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I området mitt ligger prisen på høy på mellom 3.25 og 4 kroner pr kg pluss mva. Jeg selger ikke høyet for under den prisen, da bruker jeg det heller selv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1
3,50-4kr kg i små firkantballer med foranalyse H1- H3 ved lågare energiinhold er prisen mindre siden det er mindre etterspørsel. Høyensilage i rundballer ligg på 2-2,50kr pr kg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvis dere får baller på bortimot 1000 kg hva slags presse bruker dere, og kjører dere til traktoren nesten kveles før dere pakker?

Eller er det bløtt gras, eller feil på vekten...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

Med en nyere presse, jevne breie ranker som utnytter hele kammeret og en traktor på +/- 200hk som ofte blir brukt på de største pressene i dag så ligger gjerne vekta på ca 900kg. I den store presse testen for noen år siden lå vel mye av vektene der med noen over og noen under med litt variasjon mellom merkene, om jeg ikke husker helt feil. Dette er da ikke regnvått gress nei:-)

 

Mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...