Gå til innhold

Volvo 400 - mista løftekrafta på trekkstengene


Gjest

Anbefalte innlegg

Mistet plutselig løftekrafta på trekkstengene på min volvo 400, etter at jeg hadde løftet en vedkløyver med den. Trodde den skulle tåle løftet, selv om det var så vidt den greide å løfte kløyveren fra bakken. Det var snakk om å flytte den par ganger, så jeg kan tenke meg løftetiden var 1-2 minutter. Jeg oppdaget det ikke før dagen etter, da jeg skulle flytte kløyveren igjen.

 

 

Det er ikke bevegelse i trekkstengene når jeg fører hendelen opp og ned - de er helt "død". Ingen ulyder. Pumpa virker ok, da jeg hører motstand i pumpa når jeg bruker hendelen til lasteapparatet (ikke tilkoblet).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke teknisk ekspert på Volvo fra 70-tallet, men dette kan være flere ting. Hvis trepunktløftet virkelig ble overbelastet, kan det hende at løftesylinderen inni bakkroppen på traktoren har havarert. Kan også være at innfesting av løftearmene (de er montert på en aksling som går gjennom bakroppen) har blitt slitt i stykker av det tunge løftet. Uansett må et lite traktorslakt til for å fikse det. Kan også være innvendige slanger eller koblinger som har gått etter (egentlig ikke veldig usannsynlig, det blir en feil man ikke ser, siden olja bare tumler rundt inne i oljetanken), regner med at du ville oppdaget det hvis det plutselig fløt olje på bakken. Også da må bakkroppen åpnes. Tror disse traktorene har et lokk oppå bakkroppen som kan skrus av når man fjerner setet.

 

Overføring fra spaken til selve trepunktsløftet kan ha gitt seg, men det ville jo være merkelig at det skjedde akkurat denne gangen.

Dumt at du ikke har lasteren på, da kunne du sjekket at pumpa virkelig fungerer, man kan ikke utelukke det. For lite olje er neppe problemet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mortenh_1

Sjekk om du får lånt deg et manometer å få sjekket trykket først. Sett det i hydrualikkuttaket å kjør på trykk. I følge konedata.net skal trykket være 135 bar på en 400. Den skal løfte 1050/1250 kg iflg konedata, så klyveren din er tung om du har overbelastet den! \;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om du har olje på hydraulikktanken, sjekk også sugesilen i hydraulikktanken den kan suges flat og tettes ved mye forurensning og eller is i tanken.

Normalt sett er det ikke mulig å overbelaste hydraulikken ved løft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei . noe slik skjedde med min 430 også .

da viste det seg å være toppstagfestet som det sitter ei fjør på som hadde løsna å skrudd seg ut litt . jeg skrudde den inn igjen å da virka allt som normalt \;) prøv det du så tenker je den virker att

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Ingen av delene, for plutselig virka trekkstengene. Men neste dag igjen virker de ikke.............Jeg starter, løfter med spaken på høyreside, og ikke liv i trekkstengene. Jeg kjører den røde spaken m/svart kule høyre side sete opp og ned, og plutselig virker løftearmene, men jeg vet ikke hva som gjør at de bare plutselig virker/ikke virker. Men det kan godt ta ti minutter fra jeg startet traktoren. Kan kulde ha noe å si?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...