Gå til innhold

Traktor til småbruk


Gjest

Anbefalte innlegg

John Deere 3036E (eller en mindre modell) eller en Avant 520 eller en to-hjuling (har en 7,5 hk tohjuling fra 60-tallet)? Vi syns to-hjulingen er litt liten til å fornye eng på 4-mål, men det går greit å slå til hæsje. Kjøkkenhage/potetåker-fresing går også bra.

Avant har mye flott utstyr, men her på forumet får jeg inntrykk av at det den brukes til er å frakte ting inn og ut av fjøs. Jeg kikka også på en del anleggsgartner nettsider, men de bruker heller hjullastere. Har noen erfaringer med slåmaskin, fres, graveaggregat, fliskutter på en Avant eller en annen kompaktlaster?

Deler av beitearealet på ca 25-mål er ganske bratt, slik at en veltepetter er ikke brukbar. Litt krattrydding og vedarbeid skal også gjøres. Vedmaskin er ikke nødvendig, men en kraftig fliskutter trenger vi og en grubb til å dra opp røtter - evt stubbebor. Vi har lurt på om det lureste er å kjøpe en liten traktor i stedet for Avant. Anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1
Det blir fort risikosport og bruke ein avant eller liknende utfor alfarvei. Til eit lite småbruk er det få ting som driftsøkonomisk kan måle seg med ein eldre fiat.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

billy the kid har et godt poeng der. Avant leveres jo med veltebøyle hvis den skal brukes utenom fast underlag, men den har ekstremt liten sporvidde, så veltefaren er overhengende. Utstyrskatalogen er tykk og og god, men det er ikke noen terrengmaskin, så jobben må foregå på relativt flatt og fast underlag. Der kan man til gjengjeld gjøre ganske mye med den.

Behold tohjulingen din til å slå graset med, der er den suveren. Det blir, som du sier, i spinkleste laget til å fornye enga med, så en liten traktor med noen tusen timer på telleren er nok i massevis. F. eks. en gammel Fiat, Ford, Valmet, JD eller til og med Zetor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beitebruker_1

Kjøp en gammel vanlig traktor som er noen tiår gammel. Til denne får du gammelt utstyr som står vekkstuet rundtom tilnærmet gratis. Om det er snakk om så liten drift at det er 4 daa attlegg duger omtrent hva som helst, men du kan ikke forsvare å kjøpe noe nytt. Eneste krav til størrelse på traktoren er da at den må klare å løfte og flytte en rundball.

 

Avant ville jeg slått fra meg med en gang til et slikt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...