Gå til innhold

Kjøp av brukt traktor til gårdsdrift. Hva anbefales?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skal starte opp igjen gårdsdrifta med melk 130000L og kjøttproduksjon etter at eg måtte stoppe for noen år siden grunnet helseproblemer og trenger derfor en litt nyere og sterkere traktor en eg har i dag( en gammel fiat.) budsjettet er på ca 200-250 tusen pluss mva Traktoren bør ha ca 90-100hk og skal brukes til gjødselkjøring tankvogn 4000l og grashøsting skiveslåmaskin 280cm trepunkt og trepunkt rive 370cm samt slepepakker , muligens singel presse i fremtiden og. Ellers blir det vanlig gårdsarbeid og litt vedhogst og lett brøyting om vinteren. forventet årlig bruk er ca 400timer. Eg er åpen for dei fleste merker men er litt usiker på hva som er det tryggeste i denne prisklassen eg kunne selvsagt kjøpt en ny men synes det blir dyrt sett opp mot bruken min og at eg nå i utgangspunktet heller vil bruke litt penger på å oppgradere i fjøset med innredning forutlegger og melkeanlegg. har sett på en NH tl 100 5000timer og en MF 5455 3900 timer begge ser ok ut men er 5000timer mye for en tl100 ? og hvordan er mf 5400serien driftsmessig ? Hadde en MF 4355 prestige for flere år siden veldig god landbrukstraktor men var mye tull drifsmessig småproblemer som dynamoer og starting, eletrisk . har planer om å ha traktoren i ca 3 år før eg eventuelt tar ut en ny. som sagt fargen på traktoren betyr ikkje så mye men må vere driftsikker og lite tull. romslig hytte men gjerne kompakt ellers. Holder til på vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvilket merke du velger, vil du før eller siden få behov for service. Da har det betydning hvilke(t) verksted(er) som finnes innen rimelig avstand og, ikke minst, hvor godt det enkelte verksted fungerer. På mine trakter er f.eks. FK og Eik rimelig oppegående på ettermarked, mens A-K faller mer gjennom. Dette varierer fra distrikt til distrikt og du vet best selv hvordan situasjonen er hos deg.

 

Når det gjelder de konkrete traktorene kan man oppleve &quot\;mandagstraktorer&quot\; uansett hva man kjøper. 5000 timer er et brukbart timetall på ethvert merke. Dvs. at det er nå det begynner å påløpe slitasje som koster. Hvis det er dokumentert at alle slitedeler og servicer er i orden er det nok greit.

En traktor på knapt 100 hester bør ikke være spesielt tung, da går mye krefter bort til å forflytte seg. Styr derfor unna JD 6030-serie. JD 5R har bedre kraft/vekt-forhold. MF 5400 kan nok være høvelig størrelsesmessig. Kjenner ikke til driftssikkerhet på disse. I skogen er Valtra A72/A82/92 suveren, men da er hytta ganske trang. Her kan man øke på til Valtra N, men da er dieseltanken i plast og under stigtrinnet. Dessuten er den noe tyngre. Fendt fungerer stort sett bestandig, men det vil nok sprenge budsjettet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig i forrige innlegg. JD 5r ble nevnt, og jeg synes 5100r høres ut som et supert alternativ for deg. Kompakt, driftsikker, bra vekt/effektforhold og kvikk motor. Om det er aktuelt å strekke budsjettet får du en velholdt maskin med ca 1500 timer til rett over 300k. Vil tro at denne holder seg rimelig bra i verdi til du bytter den om f.eks tre år.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...