Gå til innhold

Importere Massey fra Canada?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en fersk gardbruker som er ute etter en ny, liten traktor med mange bruksområder. Etter masse research på nettet fant jeg det jeg var ute etter. MF 1759 dekker alle mine behov og vel så det. Men til min store skuffelse selger Eik bare den eldre 1500 serien. Jeg lurer da på om det kunne være en ide og importere en fra opphavslandet. Er det noen som kan hjelpe meg videre på veien? Kanskje noen som kjenner en over middels serviceinnstilt forhandler som kunne hjelpe til å realisere drømmen?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel si at det ut fra det jeg ser på nettet at denne vel ikke er unik utover utseende. Ved kjøp av en ukurant traktor vil anskaffelse av deler være besværlig, bruktverdien vil være uviss, serviceaparatet vil ha mindre kunnskap om modellen. Vil du ha en liten maskin av nyere dato har vel både kubota og jd lignende modeller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tommyopp_1

Det kan godt hende det finnes liknende modeller men nå er det nå akkurat denne modellen som har alt jeg ønsker meg i en traktor. Jeg ønsker ikke å måtte inngå kompromisser når jeg skal kjøpe noe nytt.

 

Jeg var på Eiksenteret i dag og luftet ideen. De var villige å bidra med den hjelpen jeg trenger. Jeg må i enkelte tilfeller kanskje beregne å vente en stund på deler, men det er greit. Har også vært på biltilsynet for å finne ut om det er kurant å få registrert vidunderet, og det skal ikke by på problemer.

 

Prismessig får du da en ny lett, smidig 60 hester med laster på veien her hjemme til rett over 300.000,- Det synes jeg er en god pris.

 

Mulig jeg er litt gal og sær, men det kan jeg leve med. Blir spennende å sette i gang med prosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1
Det er godt det ikkje berre er eg som er gal og sær... Viss dette er traktoren som du vill ha, og er villig til å betale for så løp og kjøp. Vil jo bli ein etertraktet veteran om 30 år.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være negativ, men er det ikke Iseki som bygger denne? I såfall kommer den vel fra Japan og ikke Canada.

Hva med trekkrok? 750 pto. ville jeg også hatt, men trenger kanskje ikke det med 2,2 l. motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg ut til at denne traktoren ikke har Trima/ sms kobling på frontlasteren. Kan selvsagt tilpasses etter at den er levert.

 

Det er også kun tre uttak for hydraulik noe som begrenser hvilke oppgaver den kan løse, noe den minimale motorkraften egentlig allerede gjør.

 

Videre er det viktig å være oppmerksom på at den leveres med et batteri og en dynamo som i utgangspunktet ikke er spesielt kraftig for start om vinteren.

 

Traktorer som leveres i Nord Amerika har ofte også helt andre ribber/mønstre på dekkene en det vi vanligvis bruker i Norge.

 

At forhandlere er hjelpsomme er helt naturlig, de lever av det.

 

Lykke til

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om eg knuser drømmer her nå men å gå stad og kjøpe en ukjent 60hk traktor som ikkje er utstyrt eller klargjort på noen måte til dei utfordringende vi har i dette landet kan bli ein mykje dyrare drøm en 300000+.

Dette er egentli berre tull alt sammen om eg skal sei mi meining. hadde eg vert deg so hadde eg heller kjøpt en fiat 50-66 til 100000 i god stand smelt på ein ny laster feite dekk og litt lys og ekstra hyd uttak etter behov. da har du en knallsterk evihetsmaskin til halve prisen av det du snakker om her . men om du abselutt vil ha ny so kjøp en kubota eller john deere i denne størrelsen fra norsk forhandler da får du i hvertfal en klargjort traktor og garanti og deler som passer. så får du heller lakke den rød og skaffe nokre mf merker om det er så viktig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det der synes jeg ikke høres ut som noen forferdelig god ide. det er masse potensielle problemer i å ta inn en ukurant ikke typegodkjent traktor til Norge, og jeg nekter å tro at du ikke vil være like godt tjent med en annen ny eller brukt traktor i samme effektklasse.

 

når tiden kommer for service og deler snakker vi vel servicemenn uten noen opplæring på produktet, bestilling av deler rett fra statene etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med import, og hvis du får noen til å hjelpe deg er jo det helt topp, og du skal jo virkelig ha skryt for besluttsomhet og engasjement hvis du gjennomfører denne spesialimporten. (har ikke lett på nett for å finne ut noe i det hele tatt om denne traktorserien)

 

Men jeg er enig med de siste innleggene, og nettopp dette tenkte jeg med en gang jeg las starten på denne tråden: det høres egentlig ikke særlig lurt ut. Nye traktorer er vel og bra, men skal du drive et lite småbruk tror jeg absolutt du er mest tjent med å kjøpe en brukt traktor, rimeligere, og sannsynligvis mer pålitelig med enklere transmisjoner og hydraulikk enn hva som er standard på mange nye.

 

Min anbefaling: snakk med noen forskjellige og prøv flere merker av enkle små (60-80 hk f.eks) traktorer. Gamle, brukte 60 hk føler jeg er en hel del rimeligere enn 80-90 hk. Nye føler jeg prisforskjellen er mindre. Ytre mål, størrelse og vekt er det veldig ofte veldig liten forskjell i disse størrelsene. Kjører ikke New Holland selv, men vet at de har veldig enkle og driftsikre nye traktorer i disse effektklassene.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tommyopp_1

Takk for svar, positive som negative. Hadde jeg villet hatt en gammel fiat så hadde jeg kjøpt det. Blir vel litt som å si at man får ta til takke med mora selv om en helst vil ha dattera. Jaja.

 

Siden jeg skreiv innlegget har jeg vært hos flere lokale forhandlere, jeg har vært hos biltilsynet og fått liste over direktiver som må følges hvis jeg importerer den sjøl, jeg har kontakta private importører, tollvesenet og flere forhandlere &quot\;over there&quot\;, jeg sendte mail til AgCo hovedkontoret for europaimporten i håp om at de ville hjelpe meg å ta inn et eksemplar, jeg har fått pris på frakt hjem, og sjekket pris på tur til statene for hele familien for å se på vidunderet.

 

Jeg begynte vel etterhvert å miste troen, jeg begynte å tenke at kanskje hadde noen av dere rett. Og det kan hende. Men den som gir seg er en dritt. Jeg fikk en svært hyggelig mail fra markedsdirektøren i Massey Ferguson Norge. Han hadde fått mailen fra AgCo Europe i England og begynt å nøste i denne modellserien. Han kunne med glede fortelle at disse allikevel kommer til Europa første kvartal neste år og at de blir vist på en anleggsmesse i Italia allerede i november. I tillegg hadde han før han tok kontakt med meg sporet opp hvor jeg bodde og videresendt den samme mailen til han. Og han tok kontakt med meg dagen etter.

 

Det jeg aller mest vil fram til her er de mennesker som forstår at kundene setter pris på å bli behandlet som nettopp det, mennesker. De som forstår å sette pris på de små.

 

Jeg har aldri hatt traktor. Jeg har aldri bodd på gård. Men kona, jeg og 4 barn satser alt på gårdsdrift i en litt alternativ form. Som et resultat av dette kan jeg garantere at jeg skal kjøpe denne traktoren med alt det utstyr man kan få så fort den er tilgjengelig. I tillegg skal vi ha en atv. Det blir en Massey 700 diesel selv om den ikke fås ny. Ja og så skal vi ha en stor gressklipper. Det blir en Massey. Og så skal vi ha henger. Og hydraulisk totrinnsfres på lasteren. Og hydraulisk skjær. Og alt annet jeg trenger til gardsdrifta.

 

Ja og hvor kjøper jeg det? På det lokale Eiksenteret selvfølgelig. Hvorfor ikke? Ja og klær med logoer til store og små. For vi er stolte over å ha blitt tatt inn i varmen.

 

Og nei, jeg har ikke blitt lovet en krone i rabatt eller andre goder. Men de får skryt fordi de fortjener det.

 

Med vennlig hilsen Tommy Oppegaard på Hadeland.

 

Ja så kan du være sikker på at jeg forteller det til alle jeg treffer. Og til mine 4 barn som kanskje skal ta over garden hvis vi får det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Nå stiller jo saken seg litt anneledes en i utgangspunktet ditt med tanke på at import er blitt til merkeforhandler ....

Når det gjelder svaret ditt om den gammle Fiaten så lar eg det gå grunnet din egen uvitenhet om traktorer . vist du lurer på hva eg mener med det så anbefaler eg deg å teste en mens du venter på at MF en dukker opp i eik portefoljen en gang i 2015.. Eg personlig mener fremdeles det er tull å kjøpe en så dyr traktor i denne klassen til eit småbruk men det er kun mi meining og har du peng så har du lov.

 

Det eg egentlig lurer på er hva vitsen med å skrive inn her egentlig var for du hadde jo tydelig vis bestemt deg for både hva merke og forhandler det skulle bli uansett kosnad og behov. eg synes og at det blir litt komisk å høre deg snakke om eik som den eneste forhandleren som behandler deg med respekt når du selv skriver at du ikkje har hat kontakt med andre en agro og eik.. Ver heller ærlig og sei at du digger røde MF er og vil kun ha det , det er helt ok det. Men det kan lønne seg og høre litt på hva andre forteller også i lengden. Men uansett lykke til med både traktorhandel og drift videre. Hilsen en som ikkje bryr seg so mykje om fargen på traktoren .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til billy the kid.

Kan du fortelle meg hvor i inlegget mitt du fant ut at eg lider av misunellsesyka???

 

det kan hende at eg skreiv på en litt kvass måte men det har ingenting med ytaktorhandelen hannes og gjøre som eg skriver også. eg og flere her inne om du gidder lese fra toppen og ned har komt med råd mot å kjøpe en dyr fremmed importraktor. Er dei misunlige også billy? Nå har ting forandret seg siden eik skal begynne selge denne traktoren i 2015 og da er det jo aneledes . men mi ærlige meining er fremdeles at dette er en dårlig løsning for eit nyetablert småbruk å kjøpe en slik traktor til 300000+. Men det er opp til han om han vil eller ikkje ,det som eg ble litt oppgitt over er at han skriver i inlegget sitt at han er helt uerfaren med traktorer og gårdsdrift men når han får nokre svar her som er kritiske mot handelen her så svarer han på en litt arogant måte og avslutter med noko som ligner en bedehusbønn tileignet eik og mf.

Eg bryr meg ikkje om hva han kjøper som sagt eg berre forstår ikkje kvifor han søker råd her når svarene ikkje er gode nok for han og han uansett har bestemt seg på forhånd!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1
Til anonym bruker. Diagnosen stite eg mellom linjene når du skriv&quot\; det er tull å bruke 300.000kr på ein slik traktor til eit småbruk&quot\;
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Billy the kid. so alle som er uenige i det du gjør eller tenker er also misunnelige??? Eg trur du får lese ein gang til og tenke deg litt om eg finnes ikkje misunnelig tvert imot synes eg det er kjekt når folk får det til og for meg so kan folk kjøpe hva dei vil men dette er ein debatt og det ble stilt eit spørsmål og da får ein svar, eg har eigd flere traktorer av ulike merker opp gjennom tidene og har flere 10 tals tusen timer bak meg i disse og andre sine så eg har en liten peiling på hva det går i men det eg skriv her er kun min erfaring og råd det blir opp til hver og en hva dei vil gjøre det eneste eg sier er at denne diskusjonen var unødvendig og starte for mannen var fast bestemt på hva merke og forhandler han ville ha lenge før han startet denne tråden. så ting var avgjort før du snublet inn her og begynte stille diagnoser .. men vist du er så prippen og arogant at du skal gå rundt og slenge ut falske påstander om folk så kan du berre kjøre det løpet billy....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beitebruker_1

Her inne var stemningen på topp gitt.......

 

I studiedagene lærte vi om fenomenet (men jeg husker ikke navner på det). Det er helt normalt at man etter beslutningen er tatt søker råd som kan forsvare kjøpet. Mang en rådgiver og regnskapsfører har slitt seg i håret over håpløse prosjekter som det ønskes velsignelse for etter at man har forlatt hoppkanten.

 

Til traktorkjøper:

Trolig ikke det mest fornuftige kjøpet du har gjort, men så skal man jo ha det litt moro også da. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tommyopp_1

Hvis jeg har blitt oppfattet som arrogant eller liknende så beklager jeg det. Jeg beklager også at det jeg følte var en skikkelig gladsak kanskje ble oppfattet annerledes. Det kan hende jeg ikke er flink nok til å ordlegge meg. Jeg ønsket bare å høre andres mening selv om jeg allerede har en preferanse. Fordi andre har andre meninger enn meg, betyr ikke det at jeg nødvendigvis ønsker å gjøre som de sier. Men jeg tar det med meg i potten når beslutningen skal tas.

 

Jeg prøvde å få frem et poeng. Jeg hadde på forhånd ingen merkepreferanser. Jeg kunne sikkert kjøpt en Kubota, eller en Iseki eller en Foton eller noe annet. Men jeg synes liksom ikke de gir meg den følelsen av kvalitet jeg er ute etter. Når det er sagt, så er jeg nå klar over at Masseyen blir produsert av Iseki, men den blir ikke det samme for meg. Denne spesielle Masseyen har en rekke små detaljer jeg liker veldig godt. Jeg har ikke funnet noen annen traktor som er akkurat sånn jeg ønsker meg det bortsett fra denne. Og når forhandlernettet er sånn som jeg forteller, da føler jeg ikke lenger at jeg har behov for å kjøpe noe annet, så bra for dem. Det betyr ikke at de andre er dårlige, overhodet ikke.

 

Jeg har lyst på en ny traktor. Jeg skal ikke bare drive småbruk, jeg skal også være entrepenør ved siden av. Traktoren skal brukes også der. Det er mulig jeg kommer til å finansiere den med lån, og jeg får bedre rente hvis den er ny. Og så er det noe med den følelsen å kunne spesifisere opp en traktor akkurat slik man ønsker det. Det betyr noe for meg, selv om jeg respekterer at andre synes det er unødvendig.

 

Jeg vil kunne betjene en større kundemasse ved å kunne frakte den på henger. Jeg har en henger jeg vil bruke, og den laster 2500 kg. Da får jeg med meg traktoren med laster lovlig, og så kan jeg ha det andre tilbehøret på trekkbilen.

 

Gårdsdrifta vil ikke være spesielt krevende for traktoren. Jeg skal ikke drive gressproduksjon eller andre ting som krever redskaper som forlanger stor effekt på pto. Det er riktig at jeg har mye å lære, men jeg antar at jeg vil kunne betjene en toskjærs plog, og potetsetter- og opptaker av mindre/eldre modell med denne traktoren. Jeg antar at den orker å drive en liten skogsvinsj, en flishogger, sag og vedkløyver. Jeg antar at den orker å dra en liten sauehenger. Jeg antar at den orker en liten snøfres og et strøaggregat. Gjør den det, er det mer enn godt nok for meg. Men hvis noen mener dette er helt feil, er jeg selvsagt lutter øre. Hvis jeg på noen måte finner ut at den blir for liten for mitt behov, så skal jeg selvfølgelig revurdere hele opplegget.

 

Håper dette var noe oppklarende for dere som har vært så greie å komme med deres synspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...