Gå til innhold

Ungå hevert effekt på syrefatet


Gjest

Anbefalte innlegg

Har nåken eit godt råd korleis en kan unngå å få hevert effekt frå fatet på frontlastaren bak på lessevogna? Har serigstad pumpe framme, åg då renn det bak når pumpa er stansa. No må eg ut på kvart lass å strype syreventilen på slangen. Gode råd?:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1
Sett på ein elektrisk ventil. Elektrisk kopler du den i paralell med pumpa. Og selfølgelig i serie på slangen med veske.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest funksjonstest_1

Serigstad har både manuell og såkalt elektronisk styring på doseringspumpene. Det fremkommer ikke hvilken du har.

På fronttanker jeg har montert med MANUELL pumpestyring trenger en ikke ventil. Det er bare å holde bryteren inne og kjøre pumpa i revers noen sekunder til slangene er tomme og hevertvirkningen blir borte. Når en gjør dette så renses også sugefilteret.

Når elektronisk styring monteres vil jeg alltid påse at det er en eller annen form for ventil som motvirker &quot\;hevert-lekkasje&quot\;. Da er det bruk og anvendelse som avgjør hvilken ventil-løsning som er mest hensiktsmessig og hvor den skal plasseres.

Når ekstra utstyr er montert som kan påvirke doseringsmenden så er kontroll av liter/min et poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Eg har manuell styring. Var ikkje klar over at den kunne kjøyrast i revers. Ut å prøve:) takk for gode tilbakemeldingar:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strilen_1
Hadde problem med att pumpa leverte for mye (serigstad). Dette problemet løyste eg med att eg satt på ett potmeter fra ett varmeapparat fra en gammel opel( bryter og motstanden som regulerer farten på viften). beholdt bryteren for og reservere pumpen, da var to problem løyst:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hårek_1

Serigstad og syreutstyr er noe for seg selv.. kjører med syrefat foran på ensilløft og kombipresse bak. slange på ca 10m og spredebom foran pickupen.. har den &quot\;automatiske&quot\; styreboksen, er gul klons til 7000,-

kalibrerer pumpa med rette dyser og legger inn rett verdi, men får ALDRI det til å stemme med tallene jeg har på boksen under kjøring..enda med Serigstad på tlf.. der står det at den gir 0,4l/min og du kan stille deg grønn og enda står det 0,4l/min som aktuell mengde.. klar anbefaling- bruk 7000,- på noe annet å kjøp manuell pumpe!! men sliter veldig med å få syre fra foran-bak, det tar enormt lang tid, å sitte å vente på det blir man lei, også går dysene å drypper hele tiden. noe hevert av resterende veske, enda slangen ligger kveilet så bommen er høyeste punktet bak ved draget.

Den automatiske suger jo syra helt tilbake på automatikk, bestilte &quot\;Remote&quot\; deler av Serigstad i fjor å fikk en magnet og en ledningstump, men mangler fortsatt en del til.. hadde sett for meg noe &quot\;dryppfritt&quot\; som ikke søler så mye med syre over alt, kjører en stor del baller rundt for andre å det ser jo ikke bra ut at en entreprenør kommer og det drypper syre på bakken og ikke i ballen..

 

Er det noen som har forslag til et bedre syreopplegg enn Serigstad sitt?

 

For øvrig, så er &quot\;dryppfri&quot\; hurtigkobling ifra Serigstad til 700,- det som drypper mest, byttet o-ring med engang, for den forrige var et nummer for stor..å enda drypper!! skulle heller spist en god biff ute enn å hatt &quot\;dryppfi&quot\; kobling ifra Serigstad..slangeklemmer og rørstump ifra A.E.O funker bedre !!

Det positive er at pumpene fungerer greit nok, sett bort ifra at man bytter chipen i pumpa en gang i året-(1170,-) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hallo!

Godt å høre vi er flere\;har samme problemer som deg Hårek! Er rett og slett bare no dritt.. Bytter krettskort i pumpa 3-2 ganger pr sesong. Har sendt hele pumpa på service hos serigstad en gang,hjalp ikke stort.

Trøster meg med at det kommer jo ut no væske i pressa,selv om jeg ikke har helt kontroll på det..

Har nå bedt min faste mekaniker konstruere en egen pumpe løsning,får se hva han finner på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hårek_1

haha. ja, det kommer noe i pressa ja, men det skal jo helst fordels likt i ballen, og boksen skal programeres til å gi mer på slutten av ballen for å oppnå best mulig vikrning/ensilering av ballen.. men det funker IKKE..

har lest meg opp gjentatte ganger på bruksanvisning og ring Serigstad, men der blir du møtt av en traust og litt småsur jærbuing som virker som han ønsker å gjøre noe annet enn den jobben han har, beklageligvis..

men veit det er flere merker som selger syreutstyr som ligger i ca samme priskategori, men spørs om det er bedre eller ikke?!

man blir jo litt smårar av å ikke ha noe som funker når man blåser av ca 17.000,- på noe som skal være topp moderne og fungere optimalt og det er ikke hakket bedre enn noe man kunne rotet sammen sjøl for 1/3 av prisen..

gi gjerne tilbakemelding på hvordan konstruksjon av pumpa de blir, hadde vært moro å sett resultatet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hehehe.. Vi har nok prata med samma figur ja. Blir ikke mye klokere av en samtale med dem. Sist fikk jeg i alle fall to kretskort gratis! Får se hva vi får tenkt ut. Vurderer kanskje no vannings system for bruk ved feiing,om dette kan brukes.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan_Eirik_1

Kjører ogå med Orkel HiQ, med Pro-Device pumpe om styres fra styreboksen på pressa. Har Ensiløft foran med to syrefat, og slange gjennom traktoren. Det fine med Pro-Decive pumpa er at der står pumpa fast på pressa, å du trenger kun slange til fat, container eller kanne. På HiQ styres om nevnt pumpa på styrepanelet, mulig den gjør det på 1260 også nå, det vet jeg ikke, men om du har den på andre merker eller lessevogn, snitter etc. har du en liten boks der du stiller inn flow pr. minutt.

På HiQ fra 2011 og nyere er det ogå ett kalibreingsprogram for pumpa, så den blir veldig nøyktig. Displayet viste at jeg hadde kjørt ut 399 liter da mine to 200-litersfat var tomme, å det synes jeg er nærme nok!\;)

Kan om Rune skriver velge flere programmer, liter pr ball, liter pr minutt, ekstra syre ytterst på ballen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...