Gå til innhold

Mf 3000-serien, hva er å anbefale?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hva var det som var problemer med MF sin 3000 serie på slutten av 80-tallet? Var det noe med girkassen? Mange snakker også om en del feil på disse. Men traktorene ser jo veldig bra ut og komfortable ut så lurte på om det kunne vere noe å satse på.

 

Tenker på en 3060/3065/3070. Noen som har eller har hatt slike og kan si sine erfaringer her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
kjøp nyar el 90 modell, så er A-B girkassa borte, sjølv om den nok er skjiftet på di fleste eldre også. men har du fatt tak i MF 3075 Dynashift så har du fatt tak i den beste.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
hva med og bare gå for en 6100 serie så er du kvitt det meste av disse problema og får en mye meir up to date og verdi holdig traktor?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stephan_1
Du må for all del få tak i av de siste.. Etter 1990... Og de som heter 5 til slutt. 3075, 3085, 3095 med dynashift. De er nogenlunde.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ville nok også, som andre nevner prøvd å funne en annen modell, 3000 serien var vel ikkje akkorat det beste som er påfunne, skjølv om enkelte skryt seg i hel av den serien, trur eg ikkje akkorat at dette er noko å satse på, har taua 3-4 forsjellige av disse på verksted oppigjennom tida, toppakninger, vannpumper, girkasser, motorer, elektronikk osv osv, mye problemer med samtlige som kompiser å kjenninger av meg har hatt, alle kvitta seg med disse i løp av kort tid, pga små å store problemer til alle tider.. traktorer eg refererer til er 3050-3060-3065-3070-3075-3080-3095... alle var noe dritt, å som regel mange eigerer på dei som er til salgs den dag i dag! men for all del eg kjører ikkje akkorat massey skjølv, har for det meste kjørt valtra og påstår at dei har vore 100 gonger betre traktorer enn 3000 serie mf, men massey har jo og hatt fleire gode modeller som burde vore meir aktuelle etter mitt syn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Takk for synspunkter. Ja det var vel mye slikt eg forventa som svar, greitt å bli advart. Er f.eks MF 375/390 av bedre kvalitet. Enklere modeller er det jo så kanskje mindre som går galt. Er ute etter en billig traktor som ikke er for tung og pakker jorda for mye. Bør vel vere ca 60-70 hk. Skal også brukest litt til sprøtyting og lettere arbeid samt at den kan hjelpe på litt i våronna, pløying etc. Laster er og aktuelt. Kort sagt: billig, driftsikker, ok komfort og sneden og lettkjørt. Kanskje en vanskelig kombinasjon, men??? NB! er åpen for andre merker også, men har kun erfaring fra MF. Er av den meing at mye nyere traktorer er altfor tunge og har altfor mye finesser som bare øker vedlikeholdskostnader og skaper problemer. Man betaler for mye som ikke er nødvendig på et småbruk der traktorene går maks 100-200 timer i året.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svein.loeken
Det er nok ikke bare svart vedr 3000 serien. Jeg vet om en 3060 som har gått 12-13000 timer, riktignok med noen reparasjoner, men ikke unormalt mye. Men i den størrelsesorden du tenker på, 60-70 hk blir vel 3000 noe store? Ville da heller sett etter f.eks en 4235 el.l. Ligger noen av dem på nettet til en vettug pris.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Som du antydar over så er 300-serien langt bedre maskiner. 3000-serien var veldig tidleg ute med ny teknologi, og er prega av det.

300-serien derimot var basert på gamal og gjennomprøvd teknologi. Om dei er enkle, så er dei likevel bra nok for den som ikkje skal køyre så mykje.

I 60-70 hk-klassa har du modellane 360, 362 og 372. Vekta er på ca 3 tonn. Låg vekt og enkel transmisjon fører til eit veldig beskjedent drivstoffforbruk. Dette er veldig oversiktlege og lettkøyrde traktorar. Det einaste større problemet er ei fjør for skifte av gruppegir på 12/12- og 18/6-girkassene. Hvis denne ryk så er det ein kostbar reparasjon. Bortsett frå det er dette pålitelege og økonomiske maskiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Prøv en valmet 365s, har en sånn som iallfall passer meg godt til tilsvarande kriterier, en traktor som med ok batteri starter uansett uten motorvarmer i -20, smidig lettkjørt bunnsolid traktor med 3 tonn og vanvittig trekkvillig motor.. komforten er vel heller ikke veldig mye å skryte av....., men for meg som en traktor som ruller 3-400 timer i året er komforten heilt grei,
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

MF 3000 serien var en traktor som var tidlig ute med ny teknologi, og dessuten hadde den en helt ny drivlinje da den ble lansert (motorene var kjent fra før). Dette preget nok modellen de første årene da det var endel transmisjonsproblemer, frontaksellekkasjer, endel elektronikkproblemer samt endel andre små/større ting. Det som er klart er at denne modellen alltid var godt likt av brukerne når det gjelder betjeningskomfort, men det var nok endel som ble frustrert pga havarier og inntrykk av &quot\;mandagstraktor&quot\;.

Når det er sagt så var det også endel brukere som kjørte mange tusen timer med sine 3000 serie traktorer uten noe mer enn vanlig service ettersyn.

Det er riktig som det er nevnt av andre at etter rundt 1990 så ble 3000 serien en god del bedre, og mange eldre traktorer ble oppgradert/ombygd når det gjelder gearboks.

Jeg vil si at jeg har førstehåndskjennskap til disse da jeg jobbet på Eik fra sist på 80 tallet og gjennom hele 90-tallet, og mitt inntrykk er at etter 1990 så var det mindre problemer med 3000 serien enn det var med 300 serien fra samme tid. En skal også huske på at 3000 serie traktorene gjerne ble kjørt en del mer timer pr år enn 300 serien.

En helt annen sak er det imidlertid nå 20 år etter at disse modellene gikk ut av produksjon. Det er ofte slik at mer avanserte produkter har mer feil etter som tiden går enn det enklere maskiner vil ha, og med dette i bakhodet så vil det nok være mer klokt av noen som har et beskjedent behov for traktor og kanskje mindre økonomi til reparasjoner å velge en traktor som er enklere og billigere å holde i gang. Og da finnes det nok modeller som er mer fornuftig enn en 20 år gammel 3000 serie.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

har kommet til at jeg neppe har behoiv for noe annet enn en 2wd på ca 60 hk og til en billig pris.

Har tenkt på MF 265-165-675-565, Fiat 540-640DT- JD 40-serien, Volvo 500. Tenkte og på Ford 4610 men syns denne rattgiren er uhyrlig. Noe annet her som kan vere aktuelt?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...