Gå til innhold

New Holland dør &quot\;eksploderte!&quot\;


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har en New Holland T`S 115A, 2004modell som har gått ca 1800t.

I kveld skulle jeg bare ut å frese gårdsveien. Jeg starta traktoren og kjørte ut på gårdsplassen. I det jeg tok i døra for å åpne opp å gå ut, smalt det og før jeg visste ord av det var det tusenvis av glasskår overalt, pakninga med noen få skår inni hang igjen over min litt blodige hånd og jeg skjønte lite før jeg plutselig stod med ramma i hånda.

 

Jeg kan virkelig ikke forstå hvordan dette kunne skje, jeg har prøvd å søke litt rundt men finner ikke at dette er et kjent problem heller. Det lå ikke noe i klem i døra og jeg har ikke observert hverken sprekker eller annen skade på døra.

 

Noen som har hørt om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noko klart svar kan ein nok ikkje gje,men viss traktoren har stått i sola eller varmen og på kvelden vart det kulde kan det vere ei mulig forklaring. Det skjedde med bak ruta på valmeten , den stod med opa rute , eg gjekk ut kvelden og skulle låse. Tok i handtaket ,idet eg dro til smalt det. Desse rutene uten ramme er nok meir sårbare for vridning. Vi må nok berre leve med det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke uvanlig selv om det er lenge imellom. Herdet glass innehar en viss spenning og noen ganger blir det mer enn glasset tåler. Samme skjedde med en bakrute hos meg en gang. Glassleverandør hadde utallige eksempler på uforklarlige vindushavari.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedde det samme på min mxu. vaska traktoren med høytrykkspyler. Ruta gikk sund helt av seg selv ei lita stund etter at jeg hadde vaska på den sia. Smått irriterende, og ergrelig ekstraarbeid:) døra er jo litt i spenn når den er igjen, og temperatursvingninger kan forårsake at den sprekker fikk jeg forklart på a-k.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beitebruker_1

Ruta skal &quot\;eksplodere&quot\; og bli til mange små og mindre farlige glassbiter for å ivareta sikkerheten. Tidligere hadde man vanlige glass i kjøretøy. Ved ulykker hendte det at folk ble drept av glasskår som sto ut som kniver fra vinduskarmene. Det samme gjelder som nevnt her dusjdører. Om man sklir i dusjen og knuser døra, skal man slippe å få resten av døra over seg som en giljoutin.

 

Bakdelen er at glasset av og til eksploderer tilsynelatende uten grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til &quot\; PIP&quot\;

 

Hvilken valmet er det snakk om? Sjekk hengslene på bakruta di! Hengslene på min 605 ruster fast etter ei stund, slik at hver gang du drar i bakruta for å lukke den, bøyer du egentlig glasset. Må smøre opp mine etpar ganger iløpetav året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjedde det samme med ei dør på ein JD 30-serie i nabolaget her. døra var iorden på traktoren om kvelden, og i tusen knas om morgonen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej

Skriver dette som dansk New Holland forhandler, hvor vi har haft ruder på TSA traktorerne som lige pludselig springer uden grund, men fabrikken er bekendt problemet, og de nye døreruder og rammer, så problemet er løst, og skulle ikke ske igen.

Hilsen Mikael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Farmhand_1
Skjedde for meg med bakruta på en NH en gang. Ruta var lukket,kjørte et par minutter med den oppe og skulle lukke den igjen. Hele ruta eksploderte. Fikk beskjed om at det var pga temperatursvingninger. Bør vel tåle litt,men det er vel sjeldent sånn skjer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...