Gå til innhold

Hvor høy er en traktor :p


Gjest

Anbefalte innlegg

Dette blir jo som å spørre "Hvor langt er et tau"...

 

Saken er at jeg planlegger å bygge garasje.

Har ingen traktor nå, men planlegger å kjøpe etter hvert.

Har sett mye på Finn og Tractordata.com, men høyder nevnes aldri.

Den traktoren jeg kommer til å ende opp med blir maks 3500kg.

Tenker garasjeport på 2.8 - 3 meter.

Vil jeg måtte begrense valget av traktor da, eller er det rikelig med høyde til denne vektklassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Rune. Her på bruket har jeg omtrent samme historie med et hus med &quot\;svære&quot\; porter bygd i 1970. Det har blitt krøllet noen takluker på Fiat 80-serie pga. for lav høyde da vi glemte å lukke dem før vi kjørte inn. Har nå en nokså lavbygd traktor på 260 cm. høyde som akkurat går inn den laveste porten hvis det er lite is på utsida. Irriterende! Det nye redskapshuset har portbredder 4,20-5 meter og høyde 4,70. Da går trøska inn den bredeste porten med bordet på
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Challenger mt

Det hadde vore ei fordel viss du hadde skreve om minstekravet til hestekreftar og newtonmeter.

Du kan ta ein kikk på Lindner Geotrac, viss du treng ein traktor mellom 100 hk og 420 nm, og opp til 133 hk og 560 nm. Men Dei største Geotrac modellane blir nok for tunge for deg.

Viss du skal ha ein trinnlause traktors så har du Fendt sin 200 serie.

 

Eller er det smale og låge traktorar for frukthager du er ute etter?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beitebruker_1

Se nå hva fyren spør etter.

Jeg er enig i det dere skriver, men det er på aktive bruk som i tillegg stadig vokser.

Når han pr i dag ikke har traktor en gang, vil det være overkill å bygge for en fem meter høy tresker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beitebruker, se hva jeg skriver da. Jeg anbefaler ikke 5 meter, men 3,5x3,5. Det kan være lurt å ha litt å gå på. Behovet kan jo endre seg noe selv om han ikke har traktor i dag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Ja ja mange meiningar,her er litt til. Hadde samme problemet som du, kor høgt skall eg bygge? Den sviger hadde bygd smatt valmet 355 akkurat inn ,stod den med bakhjula i døra kom ein ikkje ut.. Den eg har no er 3,05 , så vert det + litt snø og evnt leddport som bygg ca 30 cm ned og litt på sida. Litt klaring er no lurt, så eg la meg på 425 cm bredde og 3,75 cm høgde , total opning, så er døra vedsida . Å bygge litt for lite er trasige greier. Total størelse 8x10 m. Lykke til.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens, se hva trådstarter skriver. Han/hun antyder at traktoren ikke vil være større enn 3,5 tonn. Da av oss som kjenner til traktorstørrelser vet at det ikke vil være rare traktoren. MF 340 er ikke akkurat noen sværing, men har faktisk tillatt totalvekt på 6700 kg(!). For eksempel. Så 3-3,5 meter vil trolig være nok til en såpass liten traktor. Selvfølgelig kommer det jo også an på hva som henger på traktoren, her kan både bredde og høyde utfordres. Det var pokker ikke helt enkelt å gi gode tips her, er nok best at hver enkelt finner ut hva som skal inn gjennom portene og dimensjonere deretter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...