Gå til innhold

traktor til skog/landbruk


Gjest

Anbefalte innlegg

skal bytte ut min gamle sliter fiat og ønsker noe med mer komfor

vurdere å kjøpe valtra a 95 04++ mod men, ønsker info om andre merker som man kan bruke i skogen.

traktoren skal brukes til 100 mål korn

brøyting 100 timer ca

skogsdrift heleåret.

litt transport og rundballe samling/pakking

har lest en del her på forumet og nettet men er usikkert på andre merker da jeg har kun erfaring fra valtra og en eldre fiat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal kjøpe traktor som er bygd i dette årtusenet så er det kun de små Valtra-modellene som kan brukes i skogen uten store tilpasninger. Valtra A fra denne tidsperioden har, i likhet med all Valtra/Valmet fra noen år tilbake, slett underside, dieseltanken integrert i ramma og stor bakkeklaring. Stort sett alle andre merker, større Valtra inkludert, har utvendig dieseltank i plast, slanger,stag og stigtrinn som ligger ubeskyttet på undersida og mange har elendig bakkeklaring, ofte pga. den norske trekkroken som må tilpasses i ettertid.

Det er fullt mulig å skogsrigge enhver traktor, for all del, men det koster, og du får en traktor som blir permanent tyngre, og dessuten gjør bukbeskyttelse at servicepunktene blir vanskeligere å nå. Ellers er Valtra A veldig sterke i forhold til vekta, og personlig synes jeg en 865S (ligner veldig på dagens A) er noe av det mest geniale til fôrhøsting og jordarbeiding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største bakdeøen med Valtras A-serie slik jeg ser det er hydraulikkspakene som er plassert veldig langt nede på siden av setet. Til snøbrøyting i områder hvor man er avhengig av en aktiv &quot\;tutbruk&quot\; så fører dette til en ubehagelig arbeidsstilling.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En a-95 er en kjempetraktor, viss du har prøvekjørt å liker den i bruk. traktoren er jo enkel, men solid! muligens du får traktor som har &quot\;meir&quot\; utstyr til samme alder å pris, men da ofte ikke rigga til skogkjøring å heller ofte ikke så driftsikkert, Mindre traktorer med låg vekt og mykje utstyr

har ofte simple løysninger som lagar ein del klatt å problemer, A serien er like solid, men pris, vekt å størrelse har gått meir på bekostning av utstyrsnivå.

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Du sier ikke noe om hva slags utstyr du har, eller evt. kan komme til å anskaffe til skogsdrift. Skal du kjøre mye med henger og kran ville jeg vel heller sett på en Valtra i 6xx0-serien hvor du har plass til bena når du snur setet. Jeg vurderte selv en A93, og det gikk jo an å snu setet, men å sitte med knærne oppunder haka var ikke noe særlig. Det ble derfor en godt brukt 6850 i stedet. Der har du også mye bedre plass i hytta, spesielt greit med litt digre vernestøvler og kanskje motorsag og kombikanne inne i hytta.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare slenge meg på. Det er bare valtra som duger til skogen. Men som det sies over, hydraulikkspaken er idiotisk plassert på a-serien, vel trang i hytta med skogsklær og utstyr.

Nå var det ikke så mye jord eller mye brøyting på deg, hadde jeg vært deg ville jeg funnet en eldre traktor. Valmet går over 10000 timer uansett \;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest småbonden
Traktoren skal gå med vinsj . Blir ikke skogsvogn her. Som sagt har jeg en eldre fiat fra før og ønsker noe nyere og mer komfort. Har kikket litt på 6000 / 6050 serie men føler kanske at de blir litt tunge/store. Med tanke på jordpakking og spesielt ved brøyting i private oppkjørsler o.l
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smaabrukar_1

Prøvekjørte A95 sist vi skulle skifte, og likte den egentlig godt med noen unntak: Kraftuttaksinnkoblinga er håpløst gammeldags dersom en skal koble mye inn og ut, samt at pedalene ikke var så veldig gode. Med knappekløtsj var dette bedre. Virka som en solid, sterk og grei traktor ellers. Vekta er jo det store plusset med disse!

 

Ang. 6000 serien: Hvor mye tyngre er de egentlig? ser på konedata.net at 2003 modell 6400 er oppgitt til 4450kg, og viss dette stemmer så er det jo ikke så aller verst..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt en Valtra A95, men byttet den til fordel for JD 5100r nettopp pga komfort. Syns ikke A95 var spesiell komfortabel, clutchen er tung og treg, og knappeclutchen funker nesten bare på veikjøring. Den blir fort rykkete når du kjører på jordet med håndgassen på å skal gire ved å bruke knappeclutchen. Har en Valmet 465 97 mod, syns den er mye mer komfortabel enn A95.

Hvis komfort er det viktigste, så tror jeg ikke A95 er rette traktoren.

Da tror jeg nesten en eldre Valtra/Valmet vil være like så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...