Gå til innhold

Prisnivå brukte traktorer


Gjest

Anbefalte innlegg

Syns det er et vanvittig prisnivå på gamle traktorer. Er det virkelig mulig å få solgt f.eks en 70 hk traktor som er 25-30 år for 150-170000 kr med timetall på 6-7000 timer? Jeg bare spør, syns det er hårreisende priser. Har og lagt merke til at traktorer blir liggende lenge for salg, men intet skjer med prisen. Kan firma ha så god økonomi at de bare lar prisen vere høy og gambler på at en uvitende, dum sjel biter på?

Har også inntryk av at små traktorer gjerne med 2wd og laster kan vere mer lettsolgt og oppnå forholdsvis gode priser. Men det er vel på grunn av at det er solgt et lite antall slike traktorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også forundret meg over dette.

Nå vet jeg ikke hvilken traktor du sikter til, men selv skal jeg kjøpe en valmet/valtra av eldre modell etter hvert (fra 6000serien eller 6050), men før det dukker opp en til &quot\;riktig&quot\; pris med rett utstyr,blir det ikke noen handel.

Har faktisk ikke ringt på en eneste traktor ennå, då prisene er kunstig høye.

Trodde også prisnivået skulle falle litt nå etter nyttår, når alle &quot\;momshandlere&quot\; var ferdig og handle før nyttår, men de samme traktorene med samme priser går igjen på finn.no

Så får min del forsetter jakten.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo ta et eksempel fra Finn.no, ser mest etter MF.

 

Denne gamle traveren, rett nok gode dekk og laster men aldri om jeg hadde vurdert et kjøp til den prisen: http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=46380461

 

Da ville jeg heller kjøpt denne som også ligger litt høyt i pris men tross alt nyere, sterkere og gått mindre, men noe særlig over 140000 er den ikke verdt. :

 

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=46379335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som selger kan jeg opplyse om at bruktprisen blir satt når innbyttetraktoren skal taes inn ved f.eks. at en kunde kjøper seg en ny traktor. Min erfaring er at det er svært mange som aldri får nok for sin brukte traktor og ettersom det bare selges i overkant over 3 000 nye traktorer årlig her til lands så blir konkurransen mellom oss selgerne mye større enn f.eks. i bilbransjen. Det er ofte påkost på brukttraktorene og fraktkostnader. Hadde salget vært mye større i antall pr år ville nok prisene fallt betydelig i og med at en da kunnet sagt nei til de handlene som ikke var gode nok. En kan nok si at kundene på et vis møter seg selv i døra når man skal kjøpe seg en brukttraktor igjen. Dette er antagelig ikke hele forklaringen, men en vesentlig årsak tror jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da fritt marked! Det er ingen menneskerett å ha traktor. Prisene gjenspeiler vel marked- etterspørsel og ikke minst nypris på traktorer! Så er det også lov til å prute men man kan ikke bli sur fordi prisene i høykostlandet Norge er stive.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte selv min MF 4235 98 modell i 2008. Betalte den gang 165000 + mva. Må vel være det som jeg har kjøpt som har holdt seg best i verdi.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svein.loeken
Prisene på brukte traktorer bestemmes jo av kjøperne. Er det ikke kjøper til satt pris, er prisen for høy. Enkelt og greit. Og da prisene på nye traktorer også er høye, blir brukt dyrt. Det beste kjøpet kan nok være en traktor som er ett til to år. Har lagt merke til at de ofte selges minst 100 000 under nypris. Skjønner ikke helt prisen 4235 betalte for sin traktor i 1998. Er den rett, måtte nok jeg betale alt for mye for min 4245 m/laster i 1999. Mener å huske at den kosta 340&quot\; + mva. I dag koster tilsvarende ny noe over 500 &quot\; + mva.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Svein.I. Min MF 4235 er en 1998 modell, og var 10 år når jeg kjøpte den. Syntes den var dyr nok den gang, men etter å ha sett på bruktprsene på finn.no ser jeg jo at jeg nesten kan få pengene igjen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frydenslund_1
Er enig om det er stive priser. men ser du til sverige koster endelig brukte traktore mere. i danmark er brukte traktore litt billigere, men har gått masse timer. kjøpte meg ny bruk traktor for ikke lenge siden. jeg følte at man måtte kjøpe nyere enn 1998 og priser over 200000kr +moms for at man skulle få mest for pengene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikkje heilt enig i at bruktpriser er &quot\;for høge&quot\; viss en seier at en traktor som koster 6-700 ny i dag, detter ca 40 prosent i pris på 5 år, trur eg ikkje dette er langt frå realiteten, det har blitt mykje dyrere å bytte trator ofte nå enn før, men En 4wd traktor, med laster av kurant merke te under 150000 frå 80 talet kan eg heller vere med på er dyrt, Far min fortalte at i 1987 kjøpte han en splitter ny valmet 505, til 180000 kroner, disse traktorane koster jo den dag i dag bortimot 100000 viss den ikke har for mange timer på telleren, det er heller ikke meir tap en 40-50%, men det på 27 år.. Så min påstand er at det er mulig å gjør en god handel på en traktor som er 5-10 gammal, men har intrykk av at kundegruppa er større på eldre traktorer med 4wd. Kansje det er privatfolk, hyttefolk eller Hobbybrukere som er med på å holde prisane oppe?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en valtra 2005 modell i fjor høst. Traktoren hadde gått 2800 timer å var priset til 320 + mva. Jeg fikk denne traktoren for 265 +mva. Riktig nok uten laster men med twintrack å mye annet ekstra utstyr. Dette var av m serien. Husk kjøper bestemmer også prisen. Er lov å komme med bud til selger.

Jeg kan ikke få roser selger nok. Lantmann. Har vært noen kostbare feil som de har rettet opp uten noen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beitebruker_1

I Norge har vi mange små bruk/hobbybruk. Disse kan ikke på noen måte forsvare kjøp av ny traktor. Det gjør at markedet for brukte traktorer holder seg godt.

 

Det er igjen positivt for oss som driver litt større, da det er med på å dempe verditapet på vårt alt for dyre og lite utnyttede utstyr.

 

Jeg har hatt gleden av å selge to eldre masseyer fra gården. Begge har vært trofaste slitere hos oss i mange år. Begge salgene ga høyere pris enn kjøpsprisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undrums ved: Så det går ann og prute såpass, det trodde jeg faktisk ikke. Tenkte selv jeg skulle teste med 4skt nye piggkjettinger og gratis frakt i prisen(som er oppgitt), men etter hva du sier her så tjener man kanskje mer på og gå direkte på oppgitte prisen.

 

Kan jeg spørre vilke større rep du har hatt på din M???

Har også sett på disse, men synes de virker veldig store(i fysisk størrelse).

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altids noe å gjøre med prisen :) reprasjoner som er gjort på denne er vannlekasje inn i hytta på den. Å det medførte relativt mye som måtte ut , tørkes å byttes ut pga skadde. Å det var ikke lite vann. Glad det ble oppdaget før kulda kom.

Bytte av spole ventiler og feilsøking av elektrisk annleg. Samt at det ble byttet bremser på den. Å da glemte verkstedet å skru til olje pluggen på kassa så det sier seg selv at det ble litt ekstra.

 

Dette er en stor traktor å virker litt klumpete i begynnelsen. Jeg syns den var fryktelig latt, men monterte powerbox på den. Nå yter den ca 150 hester å ca 100 nm mer å det ble en ny traktor.

Det er en tung traktor men i brøytinga som den går i så har jeg 4 meters uplog å det går så det grinner. Har en tallerken spreder fra tokvam bak.

I skogen er det god klaring tanken sitter i ramma, god plass når man snur setet.

Jeg er veldig fornøyd med joystick i armlene , styrer spoleventilene med den. Samt at man kan kjøre de andre utakene med knaper på armlene.

Samt at du kan strupe hydralik utakkene på knapper i hytta.

Jeg er kjempe fornøyd med traktoren.

Send meg en mail vis du lurer på noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gammel tråd med søker svar her likevell. Jeg vurderer en Deutz Fahr Agrolux 310DT med laster som er priset til 289.000,- Den er 2013 modell og har 188 timer. Hvor mye kan børe denne kunne prutes?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Valtra 6800 m/laster. 01 mod med litt over 8000 timer som jeg vurderer å legge ut for salg. Jeg ser at slike traktorer ligger fra rundt 200. eks mva og oppover. Den er ikke 100 % strøken, men bør jeg kan oppnå en pris på rundt 150 eks mva?

 

Har ikke fått noe prisoverslag på rep, men i verste fall må bakstussen av og en ny ventil for løftearmene bak. (funker bare på den ene knappen)..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonym
Jeg syns uansett det virker litt rart når det legges ut en 2014 mod MF 5610 demo taktor med rundt 700 arbeidstimer, 600 +480 hjul og Trimalaster 3.1 for 439 K og så, et par måneder etterpå så legges det ut en 2013 mod av samme slaget med et par hundre timer riktignok, men ellers omtrent likt utstyrt, til en pris på 510 K, og det i omtrent samme geografiske området.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym

Syns at prisnivået for oss private som ikke driver gård er horribelt.

 

Min eks svigerfar gjorde imidlertid et godt kjøp i fjor.

Han kjøpte en Case IH 5140 Maxxum med frontlaster, skuffe, 1akslet gammel vogn 3kant og toppstag for like under 70 000,- modell tidlig 90 tror jeg.

 

Noen feil og mangler var det, men traktoren var fullt kjørbar.

Lys som ikke fungerte, sig i lasteapp, diesellekk fra slange og slitte dekk var det som var feil.

Dette må jeg si er billig.

 

Så nå er jeg på utkikk etter samme traktor med laster og henger. Men til den prisen så tror jeg jeg må vente noen tiår !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...