Gå til innhold

Hva slags traktor?


Galgasor_1

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart ta over en gård men ikke drive aktivt med gårdsdrift, derimot jobbe utenfor. Jeg trenger uansett en traktor for å drive med generell vedlikehold som snømåking, frakt etc. Siden dette blir en hobbytraktor kan jeg ikke bruke allverden ca 150 000,- og siden jeg er ganske fersk i dette aner jeg ikke hva å se etter. Blir litt redd for de som er litt eldre at jeg vil sitte igjen med en traktor som må på service konstant. Er ute etter noe rundt 60-100 HK og som lett kommer frem i bratt terreng og som er arbeidsvillig (ganske stor gårdplass). Er det noen der ute som kan komme med noen forslag, evt. om det er noen i samme situasjon som meg som kan anbefale noe?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale Valmet 6200-6800 sterke og solide traktorer med minimalt med trøbbel. Eneste du må huske er å ha et lodd eller et redskap med litt tyngde når du bruker frontlaster. Slett underside så det er bare å legge til skogs. Men dette med traktor er mye smak og behag så du må nesten prøve litt forskjellig før du bestemmer deg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi anbefaling er JD 2040, 2040S, 2140, 1950, 2450, 2650 eller 2850. JD 40- og 50-serien er kanskje dei beste traktorane som nokon gong er laga. Veldig solide og driftssikre. Lite elektronisk utstyr, men det har du heller ikkje bruk for. Og hvis dei ein sjeldan gong går sund, er dei så enkle at du stort sett kan reparere det sjølv. Desse traktorane er populære som brukte så det kan vera vanskeleg å finne eit fint eksemplar med få timar.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer du til å få mange forskjellige svar.

 

Jeg driver melkeproduksjon, 300 daa gras, snøbrøyting til meg selv og litt skogsdrift.

Har hatt Fiat, JD, Valmet, Valtra, Claas, MF, Iseki (faktisk).

Ett traktormerke som alltid har vært her på gården er Valmet, har en den dag i dag, 93 mod 465, 70 hk. Lik som denne http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=45275286

Den brukes i dag til 3 meters slepeslåmaskin, sammenkjøring av rundballer, litt brøyting, skogsdrift, pløying, harving, såing, tromling og mere til. Skal sies jeg er flittig bruker av tvillingjul som øker trekkraften betydelig.

Jeg mener du ikke trenger noe større enn 70 hk, så lenge det er en valmet med sisu-motor og turbo. Den er seig som få, snur på en en femøring, svært enkelt vedlikehold og reparasjon, tåler juling i skogen og er veldig drivstoffvennlig. Eneste ulempen er den er ustabil med noe tungt i frontlasteren og noe bråkete hytte, men ta litt hensyn ved nruk av evt. frontlaset og bruk hørselvern med radio. Savner vendegir på min. litt tung clutch, men bruk fettpressa flittig.

elektronisk hydraulikk vil du bli glad i etterhvert.

Skal ikke si noe galt om andre merker, men skulle jeg hatt kun en traktor, ville det vært valmet eller valtra. Gjennomført dønn solid og enkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vil råde deg til å kjøpe en pent brukt Fendt, hold deg langt unna Case, Massey, John Deere og Valtra.

 

Du kan også justere opp budsjettet ditt noe om du velger Fendt siden de bruker mindre drivstoff og er mer driftssikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange slags råd - både fornuftige og useriøse. Her skal du få et til: Så godt som alle merker produserer gode traktorer. Kjøper du et &quot\;billigmerke&quot\; fra Kina eller østeuropa må du påregne noe mer pjatt med disse, herunder lavere brukervennlighet og komfort. Holder du deg til annerkjente merker a la MF, JD, Valtra, Case, Fendt, New H, Deutz så får du greie traktorer. Og som nevnt over: alle disse har også en modell eller to som ikke akkurat er det merkets flaggskip.

Hadde jeg vært deg hadde jeg lagt større vekt på firmaet enn merket. Har du et firma i nærheten? Har du referanser på disse? Blir du behandlet seriøst når du tar kontakt ? osv osv.

 

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du finner en traktor DU er fornøyd med, samme om den er grønn, blå eller rød. Prøvekjør så mange som mulig er ett bra tips. Tenk over hva du egentlig trenger av utstyr, ikke hør på alle selgere.

Frontlaster er ett must!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skulle valgt blandt traktorene det her er lagt ut lenker til hadde jeg helt klart gått for Maxxumen som &quot\;Arin&quot\; la ut. Den er meget godt utstyrt etter alderen,driftsikker og den beste komforten av disse.

Vet at dette har lite med denne debatten og gjøre,men Rune: Når det gjelder service og reservedeler er Fendten en av de aller billigste. Noe som også ble bevist i BG's undersøkelse for en stund siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt en del traktorer hjemme til det bruket du beskriver - snømåking, vedarbeid/skog, transport etc. Jeg har også kjørt en del forskjellige traktorer i ulike sammenhenger.

 

Det finnes like mange meninger som det folk om hva som er bra og dårlig. Som det sies her må du nesten prøvekjøre litt selv og finne ut hva du liker, så må du forsikre deg om at den du velger har OK kvalitet, grei tilgang på reservedeler, og ellers ser velholdt og grei ut.

 

Nå har vi Valtra Valmet 900 hjemme, med laster. Til bruket vårt kan jeg ikke forestille meg noe bedre, den er liten i fysisk størrelse, men kraftig motor (vi har fått den påstilt til 120hk). Videre gjør den 43 km/t etter veien, noe som er bra hvis du skal kjøre en del transport. Denne er kanskje litt over ditt pristak, men forgjengeren 865S er i bunn og grunn samme traktor. Se litt på disse. Evt kan du se på 6000-serien, litt bedre plass i hytta, men også større traktor med de fordelene og ulempene det drar med seg.

 

Videre har jeg den oppfatninga at John Deere 40- og 50-serie er solide traktorer som holder. Zetor 7245 har vi også hatt, gode motorer på de, men noe tungkjørt og klumpete. Disse er endel billigere, men man må her regne med å skru litt, først og fremst på bremser, drivstoffslanger, bremseveskesystem (til clutch og brems), elektrisk, styring etc..

 

MF er også greie traktorer. Hold deg unna 3000-serien med 32+32 gearboks. 200-,300- og 600-serien har jeg stor tro på, men dette blir litt mer &quot\;gammeldags&quot\; enn nevnte Valtra.

 

Case IH er greie traktorer, som også har sine &quot\;nykker&quot\;. Dette kan være håndbrems (som er litt plunder å fikse), clutch og korrosjon i sylinderforinger (tenker på 84- og 85-serien). Her må du se etter en som er godt vedlikeholdt, og har fungerende håndbrekk! Når alt fungerer er dette gode traktorer å kjøre.

 

 

Da har du fått litt av min mening også, og jeg mener at en Valtra/Valmet av nevnte modeller er ypperlig for deg. Men dette er opp til deg selv - lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
muligens noe innhabil med tanke på navnet, Men Valtra eller john deere bør vere i den &quot\;bedre&quot\; enden av alternativene du har til budsjett. Valtra (valmet) har jo vært kjente for å vere gjennomsolid å driftsikker, å har veldig god erfaring med dette selv, john deere er jo også bunnsolid å bra, norges bestselger de siste 10 årene forklarer jo det, selv om den aller største grunnen til det er felleskjøpet, samtidig hadde ikke felleskjøpet fått solgt det om det var noe dritt heller... Ford 3000-4000-5000 osv videre var nok bra, men etter det, blei det bare motorhavari å girkassehavari... det gikk en 4830 å en 5030 i bygda hjeime, 4830 hadde bare framakselproblemer å hydraulikkproblemer, 5030 hadde store problem med vendegiret, så de traktorene ble aldri gamle... å ellers var dette traktorer som hadde talentløs plasseringer av spaker å pedaler... en valmet 365s-865s, 6000-6800 eller 700-900 er idiotsikkert, john deere 22-2850 6100-6400 bør vere brukbart alternativ, samtidig så at john deere er veldig mye latere enn valmet fra 80-90 tallet. Har hatt valmet fra 1984, å har det enda. ikke uten grunn!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en traktor i &quot\;ei bygd&quot\; har hatt problemer er ikke akkurat vitenskap på høyt nivå. Tror du finner problemer med samlige traktormerker og serier i &quot\;ei bygd&quot\; i kongeriket.

Som sagt før: tenk forhandler, service etc i stedet for merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...