Gå til innhold

Billig traktorgraver til småarbeid??


Gjest

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer med bruk av gamle billige traktorgravere til småarbeid på en gård. Tenker da ikke å bruke noe slikt til større dyrkingsprosjekt, men i nøden når man f.eks trenger å grave opp et lite hull, flytte litt jord osv. Duger en billig gammel maskin til 30-50000kr. Hvilket utstyr er ¨å anbefale.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ingen ting å satse på. Traktorgravere er ganske dyre nye , så billige er berre utslitt rask. Husk du får ikkje snu deg runt. Skal du grave litt vil du grave meir. Nei legg heller penger i ein belte maskin og vil du ungå å skrue heile tida må du nok ut med litt meir.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Challenger mt
Du kan enten kjøpe ein gammal traktorgravar frå Ford eller MF. Eller eit nyare graveaggregat til ein traktor du har frå før. Dei klare å grøfte med traktorgravar før for ein del år sidan.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1
Trur nokk du kan få ein godt brukande traktorgraver til den prisen. Men eg trur eg ville godt for ein hjulbrøyt i den prisklassen. Den gjer nokk ein bedre jobb for den prisen og tar seg omtrent like godt fram. Kjøper du beltemaskin i den priskklassen må du ut med minst like mykje i nye belter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Pip er litt vel pesimist her, vel. I den øvre prisklassen du ser for deg mener jeg det kan være endel å hente. Du graver ikke mange hundre meter om dagen og du må sikkert se for deg mindre reparasjoner, men jeg tror det er mulig å finne noe brukbart. &quot\;Landet er bygd av Brøyt og Hymas 4&quot\;, ble det sagt.

Og jeg ville mye heller hatt en traktorgraver enn en Hjulbrøyt. Framkommeligheten er om ikke bedre så hvertfall mye hyggeligere..

 

Pr. i dag ligger det Ford Hymas, Ford 550, Case'r og div Hymas uten som fint kan grave hull og litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1
Ser det står ein mf 30 på finn i denprisklassen. Ser kjekk ut siden den enkelt kan brukes som vanlig traktor og....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein traktorgravar der gravaren kan koblast frå traktoren, er etter regelverket traktor med redskap. Ei gravemaskin med meir enn 20 hk krev kurs på maskina.

 

Er det snakk om å ha ein motorisert spade til å grave eit hol her og eit hol der no og då, kan ein trepunktmontert gravar vere aktuelt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Challenger mt

Til GunnarF: Du kan bruke ein gravemaskin større enn 20 hk, utan å ha maskinførarbevis. Men då kan du bare bruke den på hjå deg sjølv.

Det var trepunktsmontert gravar eg meinte med nyare graveaggregat til ein traktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Challenger-fan: Du må ha maskinførerbevis for en masseforflytningsmaskin på over 20,4 HK selv om du bare bruker den hos deg selv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...