Gå til innhold

Kjetting eller Pigg


Gjest

Anbefalte innlegg

Har bestilt ny traktor men vurderer å skru i pigger istedenfor kjettinger for første gang. Det er flere alternativer. Lettkjetting eller vanlig kjetting, ekte pigger eller skrupigger. Det er også mange forskjellige størrelser. Noen erfaringer?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er egentlig hvordan pigger fungerer ved snøbrøyting med fres og laster. Og om de detter ut om sommeren. I dyp snø må det være kjettinger og jeg har veldig dårlig erfaring med lettkjettinger som går i stykker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Kjører snø med en NH T6040 på indre østlandet og har fres og skuffe i laster. På traktoren sitter det michelin xeobib med skrupigger. Setter tre pigger i hver rille på bakhjul, med varierende bredde og mønster. Dette er viktig så ikke alle piggene blir gående å gnage på samme stedet når du spinner. Foran setter jeg annenhver rille med to og tre pigger. Kjørere også en litt større traktor noe - denne med nokian tri2 med industripigg. Forskjellen er uten tvil enorm og tri2-hjulene henger mye bedre på særlig etter vei med litt fart. Allikevel mener jeg vanlige landbrukshjul med skrupigg kan være godt nok til brøyting hvis du ikke har ekstremt mange bratte bakker du må krabbe opp. Kjetting blir gjerne et dårlig alternativ, da mye transport skjer på nærmest tørr asfalt. Prøv med skrupigger - blir du ikke imponert kan du vurdere kjetting.

 

Bare husk at Statens vegvesen krever at du har med minst 3 kjettinger til enhver tid hele vinteren. En til hvert hjul på bakaksling og en til styrende aksel. Med andre ord er det på eget ansvar å legge ut på tur uten å ha med kjetting \;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...