Gå til innhold

Pøttinger X8 ED butterfly


Gjest

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med Pøttinger X8 ED slåmaskin? Vurderer og selge sleper til fordel for en butterfly og da har det vært greit og høre om litt brukererfaringer før man invisterer. Hvordan er det å slå små jorder (under 5 daa) med butterfly?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Se killingland.no og ta en telefon til de for brukererfaring.

Ellers er problemet med kombinasjonen små teiger/butterfly egentlig det å komme inn på stykket.

Du blir lang og brei, fks.90 graders svinger fra smale veier og inn på teigen kan by på problemer.

Er det i tillegg bratt, kjennes veltefaren på kroppen før vingene slås ned bak

Kommer du først inn går det fint å slå, men blir gjerne noen unaturlige svinger og mye snutid på små stykker. (som du nevner &gt\;5daa)

Men det er fullt mulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Nå har jeg ikke prøvd pøttinger x8 annet enn på demo. Den slo pent og var enkel og kontrollere (isobus på NH). Det med isobus blir jo enda bedre hvis du kjører fendt og kan bruke Stop-and-Go funksjonen i kjørespaken, noe jeg savner på min JF. Ingen tvil om at pøttinger er et godt produkt. Den jeg prøvde hadde roller crimper og la utrolig fine skårer. Kanskje noen med erfaring med det her på forumet?

 

Når jeg kjøpte butterfly før fjorårs sesongen stod det mellom pøttinger, kverneland, kuhn og JF. Havnet til slutt på JF, mye i bunn og grunn av pris og forhandler. Min McHale forhandler selger også JF, synes han er pålitelig. Ang. pris så var pøttinger voldsomt dyrt, nesten så jeg fikk to JF bakmaskiner til prisen av en pøttinger. Så er jeg litt skeptisk til AK i mitt område.

 

Har slått stykker mindre enn 5 daa og stykker på 200 daa. Alt går fint, men det blir jo noe &quot\;snarring&quot\; på de aller minste stykkene. Er absolutt og anbefale å bruke rive på de minste stykkene, da det blir mye finere å kjøre pickup etter. Det som er litt &quot\;irriterende&quot\; er å heise opp og ned bakmaskinene på stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Går det ann å bruke bare frontmaskina på de aller minste stykkene? Mulig det går like så fort så å heise opp og ned på bak &quot\;vingene&quot\; hele tia... ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard
Det er jo mulig å bruke kun frontmaskinen, men traktoren blir litt vinglete med maskinene heiset opp. Det er ikke så mye heft å senke de bak. Man blir jo ferdig med stykket på 1-2-3. Men er det flere småstykker på rekke og rad med dårlig avkjørsel kan man jo bli litt lei. Jeg har mekanisk transportlås på min, så må dra i en snor for å få senket den ned. Pøttinger har hydr. som man betjener i styreboksen som forenkler det en del. Skal bygge om min til hydr nå i vår :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn_1
Hvor stor traktor bør man ha? Har en 200Hk som jeg tenkte å bruke til slåinga. Men er litt redd at den blir for liten. Her er en del kupert terreng, men en del flatt og. Har planer om å bytte den ut med en på 240Hk men er usikker på hva jeg skal gjøre først (kjøpe butterfly eller traktor).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Sigbjørn, 200 hk er nok. Jeg kjører taarup 5090 (9m) på en 200 hk, det er akkurat passe. Har noen bratte bakker jeg også, men traktoren drar overalt i &quot\;C&quot\; giret, dvs 8-17 km/t.

Marsjfart på flatene er 15-17km/t

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Sigbjørn_1
Takk for svar så langt. Da tror jeg at jeg utsetter traktorbyttet 1 eller 2 år fram i tid. Hvor brei frontmaskin kjører dere med? Hva anbefaler dere?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...