Gå til innhold

Ekstra hydraulikksentral valmet 305

henrik_f

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en Valmet 305 1987 mod som jeg trenger et ekstra dobbeltvirkende hydraulisk uttak bak.

Traktoren er utstyrt med en laster sentral som står under hytta på høgre siden av traktoren, og en sentral på venstre siden av tanken bak til dei 2 dobbeltvirkende som er bak.

Jeg har en sentral med 2 sleide (1 dobbeltvirkende, og en enkel pluss retur)

Har dere noe tips hvordan jeg kan montere denne på traktoren?

så jeg får 3 dobbeltvirkende bak.

takk

Mvh

Henrik_F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! rimeligeste å enkleste løsningen er en velgerventil fra økonomideler, til 3-4000kr, den plugger du i det dobble du har, så betjener du 2 eller 3 uttak, med den funksjonen du har, med hjelp av en velgebryter..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eller de ekstra ventilene du har må være beregnet til trykkvidereføring. I praksis betyr det bl.a. at ventilen har to forskjellige returporter, en som oljen kommer ut av når ventilen ikke betjenes og en annen som går til sump(oljetank/bakende på traktor)når ventilen betjenes.

Formålet med egen trykkfri retur ved bruk av ventilen er at dersom du f.eks. kjører en sylinder med en ventil, så skal ikke returoljen fra ventilen kunne gå til en annen ventil som f.eks. løfter trepunkten samtidig.

Forslag til løsning.

Du har allerede lastersentral, koble fra slangen på trykksiden og koble den til trykksiden på ny ventil.

Koble ny slange mellom trykk-videreføring på ny ventil til trykksiden på opprinnelig lasterventil.

Det må i tillegg kobles en slange fra fri-retur på din nye ventil til samme fri-retur som den opprinnelige lastersentralen. Fri-retur vil si, returolje fra ventilen når den betjenes, som regel gjennom et returfilter.

Hvis du er veldig usikker så lønner det seg fort å få hjelp til dette, og før du begynner må du få greie på hvilke porter på den nye ventilen som er til pumpe/trykk inn, retur og trykk-videreføring.

Tegn et enkelt koblingsskjema før du begynner, planlegg og skaff alle nødvendige deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Opprett ny...