Gå til innhold

Valtra N101


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har en Valtra N101 med turbinkløtsj. Kan noen fortelle meg hvordan man kjører med den? Fikk beskjed da vi fikk levert traktoren at man ikke skulle slure med kløtsjpedalen (det er jo ikke mulig uansett), men heller finjustere med bremsepedalen når man feks skal løfte rundballer å slikt. Men når traktoren blir varm blir det umulig å "holde igjen" med bremsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WigN101_1
I fjor på denne tiden holdt vi på med hjemkjøring av rundballer, og etter en halv dags kjøring tok traktoren fyr ute på jordet. Da hadde oljen i turbinkløtsjen blitt så varm at den smeltet tetteringer å oljen begynte å brenne. Vi fikk slukket brannen og var sikre på at dette var en garanti sak da traktoren er en 2010 mod. Men meldingen fra Valtra var da at dette var feilbruk å at vi hadde kjørt i for høyt gir. Kjørte da i høygir 2, splitt 1. Er det for høyt gir? Kan det være at kløtsjen er feiljustert? eller feil type olje? eller feil oljemengde? For ikke til å kjøre ordentlig med traktoren, og vi vurderer sterkt å bytte traktor når det er slik. Har kjørt en Fendt og en Valtra T150 med turbinkløtsj og disse var mye bedre å kjøre en N101`en vår.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juster clutchen. Disse traktorene blir brukt til planering o.l på lavgir, men alikevel skal man slippe å &quot\;stå&quot\; på bremsen. Vår traktor var også så hard på turbinen. Fornøyd etter justering.

 

Til deg med brann:

Slurte clutchen hele tiden, eller fikk den gå skikkelig i inngrep? Etter min mening, så er det ikke en converter? Hvis man skal lesse en halv dag, ville jeg gått for 4 lav e.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils_Petter_1

Hei

Jeg har to traktorer med turbin, en valmet 755 og en valtre n121.

Mener det er et meget godt hjelpemiddel ved småarbeid som lasterarbeid, men den må brukes hode.

Når traktoren &quot\;holdes&quot\; på turbinen, blir all energi som leveres fra motoren &quot\;dumpet&quot\; i turbinen, og som termodynamikkens lover sier, kan ikke energi forsvinne, bare gå over i en annen form. Som i en turbin betyr varme. Så om en traktor lever 50kw på 12-1300 rpm, sier det seg selv at de 7-8 litrene med olje blir ganske raskt kokt.

Så god bruk av turbin betyr korte perioder med sluring.

Hvor &quot\;stram&quot\; turbinen oppleves avgjøres av ojenivå og tomgangsturtal. For å teste om det er riktig oljenivå kan du utføre en stall-test, ved og sette traktoren i høyeste gir, holde på bremsen, og gi full gass. Turtallet skal da ligge mellom 1200 og 1350 rpm, avhengig av hvor stram du ønsker turbinen.

Slapp turbin er bra for lasterarbeid ol. stram turbin er bra for transport og trekkoppgaver.

Til sammenlignig har en hjullaster godt dimunnsjonert oljekjøling på converteren.

 

OS: Ja, turbinen på N serien fungerer litt dårligere, fordi den øker tomgangsturtallet når den settes i gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...