Gå til innhold

Råd og forslag til kjøp av ny/nyere brukt traktorive


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei .

 

Skal gå over frå silo til rundballer , pressinga leiger eg men slåinga vil eg gjøre sjølv . har kjøpt slåmaskin trepunktmontert. men vil ha en skikkelig rive og håper dere kan komme med gode forslag og råd i forbindelse med dette. eg har forhandlere av krone , claas , JF , taarup . pøttinger runt meg .

Riva skal vere 3 punkt montert og kunne løftes , den må ha en arbeidsbredde på min 3m og max 4 vere slitesterk og rake fint sammen både på flatt og kupert terreng . riva skal brukes på ca 250mål 2 ganger i året. slåmaskina eg har kjøpt brukt slår 2,30meter og har crimper men blir muligens byttet i en heilt ny 2,80m maskin til neste år om eg kjøper ny større traktor til høsten. Håper på gode forslag og råd frå dere som har erfaring om dette . på forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne_Manger_1

Hei

 

Kjøpte ei Kverneland 9043 i fjor. 4,3 meter arbeidsbredde, men dei har den i 3,5 ,eter også. Kosta på nasehjul og boggiakslar, noko som gjer at den føl marka svært fint. Køyrer ho på ein Valmet 365s, 75 hestar. Har fungert ypperleg, og ho gjer svært fint arbeid. Eg breisprer, 100mm stubbhøgd, og rakar saman skår og motskår før pressing. Fører til lite køyring på marka med tungt presseutstyr. På 3.slåtten rakar eg saman både 3 og 4 skårar før eg presser. Vil absolutt anbefala denne riva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-H_F480_1
Hmmm, 250 daa- ja da skulle vel bare ha leid den rakinga, sånn bedriftsøkonomisk. Om du nå MÅ kjøpe rive så er det vel frittvalg blandt de kjente merkene. Kjøre sjøl ein Krone 46T med de utdelte 48hk :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Takk for foreløpige svar. taarup rive er en mulig kandidat helt klart men hva måtte du ut med for din med boggy Arne?

 

N-H F480 Er 250 mål *2 slåtter så blir 500mål i sesongen . Er flere grunner til at eg ikkje ønsker leie verken slåing eller raking , Holder til på vestlandet og lite entrepenører med river her eg holder til kun 3,20 front eller bakmontert slepemaskiner og problemet er at det koster 800++kr i timen og da slår dei bare det fineste og reiser , det holder ikkje for meg. eg har kjøpt en rimelig slåmaskin som kostet meg ca det eg selger forhøsteren og kassen/vogna for nå , og rekner med eg får så og si det samme igjen som eg gav for den om eg bytter den i ny om 1-2 år riva vil eg ha ny og av kvalitet , ser for meg at eg skal greie slå ned alt og ha det klart raket til pressing over 2 dager. mot en uke + med forhøster og vossakasse/vogn det betyr at eg kan sitte 2 uker lenger i gravemaskina i året til 570kr timen 570kr ganger 7,5 timer er 4275kr +mva per dag og så kan du gange det med 10 dager da har du betalt ned riva første sesongen sån ca , det var det økonomiske svaret hvorfor eg vil kjøpe dette selv , den andre grunnen er at eg får slått mye mer av arealet med dette utstyret og siden eg kjenner bakkene godt en ein entrepenør kan , eg kan og rake gresset ut av områder det er bløtt og ungå jord i foret og kjøreskader av tungt utstyr dette er en enorm bonus. Er du fornøyd med Krone riva di? Har Krone forhandler like i nærheten men litt ymse service der desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Syns det N-H F480 sier ikke henger heilt på &quot\;greip&quot\;. Om det gjelder sammenkjøring av gras til rundballer eller til turrfor, så er det slik at været ikke er med oss heile tiden. Hvis det er spådt regn ut på ettermidagen og ein ringer til ein som har rive, og får til svar at han kommer ved seks tiden om kvelden, da er det for seint. Har ein rive selv så kan ein begynne å kjøre sammen når det passer han. Ei rive kan ein ha i mange mange år hvis ein passer litt etter den. Jeg har hatt mi rive i ca 15 år og det einaste jeg har har kjøpt til den er noen nye tinder som er slitedeler. Den går på ca 200da X2 i litt varierende terreng. Riva mi er arb bredde på 2,80m og heter Galfre. Ei enkel og grei rive som gjør jobben sin, vil jeg si. Denne har ikke nase hjul.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-H_F480_1
Er kjempe fornøyd med riva! Og siden den er slept (å ja det er bare ein rotor) trenger du ingen &quot\;stor&quot\; traktor for å håndtere riva når den ska løftes. At du ikkje har service innstilte entrepenører i ditt nærområde er jo beklagelig! Jeg satt å raka 144 timer i 2012, og med ett snitt på 35daa/t på 2'dre slåtten..,250daax2~ førsteslått= ca 5 timer, og andreslåtten= ca 7-8 timer..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hei , takker for tilbakemeldinger. har brukt litt tid på å titte litt rundt har sett på claas liner 350 den likte eg og forhandleren er meget servicevenlig . pøttinger så eg på i dag men den falt ikkje heilt i smak spesielt grunnet at. den ikkje kan løftes opp med trepunkten , skal til felleskjøpet og se på taarup i slutten på uka. Krone rive har eg kuttet ut grunnet forhandler , så valget står nå mellom claas og taarup. Tar imot tilbakemeldinger frå dere som har erfaring med disse rivene , hva er bra hva er ikkje bra svakheter og fordeler ?? Råd motas med stor takk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne_Manger_1
Husker ikke helt prisen, men lurer på om det var rundt 35, med nesehjul, boggiaksler og lysutstur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei.

 

Har nå sett på taarup riva også og den ser veldig bra ut og , så valget er som sagt mellom claas og taarup , har fått en foreløpig pris på 37000 +mva for claasen og 34500+mva for taarup . dette inkluderer boggy hjul lys . eg kan få støttehjul fremme på begge men lurer på og avente med å kjøpe dette til eg ser om eg har bruk for det? eller hva mener dere? har en del kupert terreng . er det stor forkjel med hjul fremme mot å ikkje ha det?

Skal bruke påskeferien til å avgjøre hvem som får levere riva men akurat nå heller eg litt mot claas grunnet veldig god og seriøs oppfølging fra selger og forhandler , skal som sagt bytte traktor i høst og er en god mulighet for at det blir handlet en claas traktor da . eg er ikkje så opptatt av farge eller merke på traktor/redskap eller gravemaskin men vil ha kvalitet og god oppfølging når det først skjer noe galt. For det er dyrt å stå å vente på deler eller servicemann når uhellet er ute. Tar imot flere brukererfaringer og råd med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forpro_1

Hei - ja jeg opplever det å være stor forskjell å kjøre med hjul forran. Kjører selv en taarup rive. Vi kjøpte nytt i fjor - en en rotors taarup. Hva gjelder merke valgte vi taarup fordi vi da har en leverandør på hele graslinja hva gjelder produksjonssutstyr.

 

Ved å ha hjul forran går egentlig riva helt uavhengig av traktoren og følger terrenget mye bedre. Har du ikke hjulet er det festet og innstillingen på trepunkten som da er med å avgjøre. Er det kupert vil plasseringen av fronten på traktoren være med å avgjøre hvordan rive går. Med hjul får du med deg alt det du kan få med deg. Opplever også at du drar mindre jord og andre ulumskheter med deg. Investeringen for hjul forran vil jeg anbefale deg sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne_Manger_1

Er heilt enig med forrige innlegg her.

 

Glømte å nevna at eg har stabilisatorsett på riva mi, som gjer t det skal litt meir til før den pendlar ut på sida i sidehelling. Vil også anbefala deg dette. (var snakk om ein liten tusenlapp for dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei.

 

oki trur det blir kjøpt støttehjul med en gang , eg var litt usikker men ser at det er nok best å ha det. Arne hvor bratt kan du kjøre før riva glir sideveis uten stabilistatorstag ? og hvordan funker det på flaten når du skal lage fine svinger for pressa? ser for meg å rake eit par raster runt stykke der det er noelunde flatt i ytterkant og resten i lange beine strenger for best plukking . eller hva mener dere. hvordan raker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne_Manger_1

Har berre prøvd med, og ville ikkje kjørt utan :)

 

Riva følgjer fint i slakke svingar, vil anta at ein kan svinga 10-15 grader på draget før du dreg riva med deg. Eg rakar først 2 rundar innover, deretter lagar eg meg vendeteigar, og skårar på lengste vegen på marka eg rakar. Dersom du har krinkar og krokar på bøen, så er det like greit å laga ein egen skåre der, som du plukkar opp til slutt. Ver også nøye med å &quot\;retta ut&quot\; svingar og småhjørner, slik at du køyrer mest mulig rett med pressa. Då er det betre å få litt mindre gras i skåren enkelte stadar. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym

Hei.

 

Vil takke for gode råd til alle som har svart. Ny rive er nå bestilt det ble en claas 370 med alt utstyr inkl nasehjul. Får den levert i mitten av mai. Takk igjen for gode svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...