Gå til innhold

Reservedeler fra utlandet


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym

Kjøpte hydraulikkpumpe til Case`n fra Case forhandler i England. Halv pris av A-K, original innpakking. Gikk like fort som å bestille den fra Oslo. veldig fornøyd. Har også handla fra Lantmannen i Østersund noen ganger. Igjen er JF deler atskillig billigere enn A-K, samt at her har avdelingene delene som ikke engang finnes i Norge!

Til min danske, nå svenske KL forutlegger har jeg handla deler mange ganger. Aldri noe problem.

Men det blir ofte en telefonsamtale også, de ringer gjerne for å bekrefte, så en må ikke bli overraska over en utenlandsk stemme i telefonen mens en er i fjøset:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har nettopp bestilt nytt strammehjul( og filtersett) til gravemaskinen fra scanbolt i Danmark..

Var ganske nøyaktig halv pris i forhold til Beck maskin her i Norge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Sjølv om delene er billige i utlande er det ikkje altid det lønner seg.

Oftes kjem det eit godt gebyr for å fortolle delene,og kansje toll, så kostnadene i tilleg til delene vert ofte store.

Kjøpte deler i Finland som ikkje var og få tak i andre plasser, og fekk 650kr bare i gebyr, så er prisen på delen lav kan gebyra utgjere ein stor kostnad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maskin_1

Har ingen betenkeligheter med å handle deler fra utlandet.

Har kjøpt deler til biler og maskiner på nett i mange år uten problemer.

 

Et flott eksempel er når jeg behøvde en ny magnetventil til en traktor.

AK Maskiner forlangte 2477,- + mva pr stk.

Ett kjapt søk på google med nr som sto på den gamle ventilen, så fant jeg samme del i USA.

2 stykk kostet meg 183 NOK pluss frakt, endte vel på ca 400 kroner alt inkludert for 2 stk altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det er også mulig å ta fortollinga selv, en del transportører/speditører tar seg særdeles godt betalt i form av gebyr for å ordne svært enkle papirer.

 

Så skal en også spørre seg når det er verdt å importere selv, for om trenden fortsetter vil det etterhvert bli enda mer ulønnsomt for norske forhandlere å sitte med reservedeler på lager, og hva skjer den dagen du får driftsstans på skurtreskeren og det er ei uke eller lenger leveringstid på delen...? I tillegg er garantiordningene som regel betydelig dårligere enn hva vi er vant til.

 

Men svært ofte vil det være såpass store prisforskjeller, spesielt på enkelte deler, at det vil være gode penger å spare.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Dere må og ringe til Danmark eller USA når traktoren eller skurtreskseren stopper midt i onna en fredags kveld eller lørdag og se om dere får hjelp da!

Vi mister de lokale verksteder vist vi holder på slik!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jo, den problemstillinga skjønner jeg veldig godt.Men så var det bare det da at A-K la ned her likevel de da. 6 mil og ferge til neste A-K. Og med de prisene de har lagt seg til etter at Bertil O.Steen kjøpte sjappa så er det finito med A-k her i gården. Og når delene ofte ikke finnes i landet engang, og delvis har lang leveringstid så blir jeg ganske oppgitt... Er lite interessert i å sponse investorer i Oslo gitt.... Så når Lantmannen etterhvert slutter med delesalg til Case`n så må jeg vel skifte merke da....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jo, men de Norske forhandlerene skyter seg selv i foten, når de vil 100% 200% 300% avanse på sine deler.

Når en del kommer fra Japan eller Kina, så er det vel ingen grunn til at denne delen ska koste 10000,- i Norge, 5200kr i Danmark og ca 3000kr i England?? (alle priser er pluss mva og omreknet til NOK).

Har ikke sjekket i USA, men det skulle ikke forundre meg om den kostet ca 2000kr der.

Om de ikke var så grådige og holdt avansen på et normalt niva, så hadde jo folk selvsagt handlet her.

Det får være grenser for hvor mye en skal &quot\;sponse&quot\; lokale forhandlere.

Netthandel kommer nok bare til og eksplodere i framtiden, når flere får opp øynene for hvilke beløp som kan spares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Men jeg regner med at dere vil at folk skal kjøpe maten sin i Norge, selv om det er betydelig billigere i Sverige?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hei, det er en ting dere tydeligvis ikke vet, innkjøpsprisen på deler hos norske forhandlere er mye høyere enn i våre naboland, siden Norge er ett høykostland så vil jo også maskinprodusentene ha sin del av kaka. For å ta et eksempel, Heen lbv importerer deler fra en dansk NH forhandler, selger dem i Norge billigere enn A-K, de klarer altså en lavere pris selv med ett ekstra ledd, det tviler jeg på at kun skyldes Bertel O. En annen ting å tenke på er jo at maskinene består av langt flere deler nå enn før, det var vel enklere når det var f.eks. Major og Dexta, da gikk det ann å ha stor dekning på deler hos den lokale forhandleren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Sorry, men jeg skjønner ikke hva du mener.

Er ikke Sverige og Danmark høykostland???

Dessutan forstår jeg ikke at når et firma i Japan eller KIna sender en del til Norge, så setter de en mye høyere pris på denne delen enn til andre land??

Og når f.eks Igland selger en vedprocessor til en forhandler USA, så tar de en lavere pris enn når de selger en til EIK eller FK???

Hvor er fornuften i disse eks.??

En del skal vel ha en fast pris (¨før frakt, toll/moms) uansett hvor den skal selges i verden, så da må det jo være grådigheten hos Norske forhandlere som ikke kjenner noen grensen sidan de må ha mye mer for den samme delen enn en forhandler i Sverige eller Danmark + andre land i Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...